Κυβερνητικά «μυστήρια» με φόντο το λαθρεμπόριο καυσίμων

Η βύθιση του δεξαμενοπλοίου «Αγία Ζώνη ΙΙ» τα ξημερώματα της Κυριακής 10/9/2017 και οι προσπάθειες που καταβλήθηκαν για την αντιμετώπιση της ρύπανσης ξεσήκωσαν τότε μεγάλο επικοινωνιακό κουρνιαχτό και μια άνευ προηγουμένου πολιτική εκμετάλλευση του γεγονότος από την πλευρά της αντιπολίτευσης.

Το συμβάν αυτό ωστόσο ανέδειξε τα σημαντικά προβλήματα ασφάλειας στη μεταφορά καυσίμων και πετρέλευσης των πλοίων εν πλω αλλά και τα κρυφά σημεία της λαθρεμπορίας καυσίμων.

Ως κυβέρνηση και ως μέρος της ηγεσίας του υπουργείου Ναυτιλίας, κοιτάζοντας πια πίσω, μπορώ με παρρησία να πω ότι αντιμετωπίσαμε την κατάσταση με ευθύνη, ευθύτητα και αποτελεσματικότητα: σε λιγότερο από τρεις μήνες είχαν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες καθαρισμού σε όλες τις πληγείσες ακτές. Λίγους μήνες μετά το ναυάγιο κατατέθηκε έκθεση του ΕΛΚΕΘΕ στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής, η οποία και πιστοποιούσε ότι ο Σαρωνικός και ο βυθός του ήταν πλέον καθαροί. Τέλος, στις 29/11/2017 ανελκύσαμε το «Αγία Ζώνη ΙΙ» και έγινε έτσι το πρώτο ναυάγιο της χώρας που ανελκύεται 2,5 μήνες μετά τη βύθισή του ως περιβαλλοντικό απόβλητο, θέτοντας για πρώτη φορά σε ισχύ τη σχετική περιβαλλοντική νομοθεσία της χώρας.

Παράλληλα με τις προσπάθειες που καταβάλλονταν στο μέτωπο της απορρύπανσης, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ πήρε σημαντικές πρωτοβουλίες για την αποτροπή παρόμοιων περιστατικών, αφού η όλη ιστορία ανέδειξε κενά της νομοθεσίας αναφορικά με τη διακίνηση των καυσίμων στη θάλασσα: με τον 4504/2017 (άρθρα 108 και 116) βάλαμε τον δάκτυλον επί τον τύπον των ήλων στις μαύρες ζώνες της πετρέλευσης, της διαχείρισης των αποβλήτων και της πάταξης του λαθρεμπορίου, εισάγοντας ρυθμίσεις που μείωναν το όριο ηλικίας των πλοίων ανεφοδιασμού, εισήγαν την υποχρέωση να είναι διπύθμενα και όριζαν ότι η πετρέλευση στο εξής θα επιτρέπεται μόνο εφόσον το στίγμα των πλοίων έχει γνωστοποιηθεί εκ των προτέρων στα τελωνεία.

Δυο χρόνια περίπου μετά το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη», έπειτα από θορυβώδεις καταγγελτικές δηλώσεις του σημερινού πρωθυπουργού και τότε αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης και πολλές στημένες φωτογραφίες από δήθεν αυτοψίες στο παράλιο μέτωπο, με το άρθρο 25 του πρόσφατου κατεπείγοντος νόμου που ψηφίστηκε στη Βουλή την Τρίτη η κυβέρνηση επαναφέρει και με τη βούλα το διάτρητο και ύποπτο προ «Αγίας Ζώνης» καθεστώς προϋποθέσεων μεταφοράς ναυτιλιακών καυσίμων.

Έτσι, μέσα σε ένα βράδυ καταργήθηκε η διάταξη του ΣΥΡΙΖΑ που προέβλεπε ότι από 1/1/2022 δεν μπορούν να διακινούν καύσιμα πλοία που έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 30 ετών, ενώ τροποποιήθηκε επίσης η πρόβλεψη ότι από 1/1/2022 όλα τα πλοία που είναι κάτω από 600 dwt και διακινούν όλων των ειδών τα καύσιμα οφείλουν να είναι διπύθμενα. Αντ’ αυτού, η ΝΔ πέρασε ρύθμιση που περιγράφει ότι πλοία που διακινούν ελαφριά (βενζινοειδή) και μεσαία καύσιμα (diesel) μπορούν να συνεχίσουν κανονικά την πετρέλευση χωρίς την ανωτέρω υποχρέωση ασφαλείας, ανοίγοντας τεράστιο παράθυρο στην εμφάνιση μελλοντικών περιβαλλοντικών θαλάσσιων βομβών, στον κίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και φυσικά στο εκτεταμένο λαθρεμπόριο καυσίμων, αφού τα συγκεκριμένα πλοία αποτελούν την πλειονότητα του στόλου και ο έλεγχος του είδους καυσίμου τους εν πλω καθίσταται πολύ δύσκολος, με αποτέλεσμα όλα αυτά τα πλοία να καταλήγουν χωρίς να είναι διπύθμενα να κουβαλάνε και πάλι όλων των ειδών τα καύσιμα.

Οταν εμείς προσπαθήσαμε να διαχειριστούμε μια κρίση στον Σαρωνικό και παράλληλα να ρίξουμε άπλετο φως στο σκοτάδι του λαθρεμπορίου καυσίμων η ΝΔ έστηνε πάνω στο «Αγία Ζώνη ΙΙ» άλλη μια επικοινωνιακή φιγούρα, άλλο ένα πυροτέχνημα και, όπως αποδεικνύεται τελικά, άλλο ένα ψέμα σχετικά με τις πραγματικές της προθέσεις. Δεν φτάνει που τόσα χρόνια στην εξουσία η ΝΔ δεν έλαβε καμία πρωτοβουλία για αυτά τα ζητήματα ούτε ανέλκυσε ποτέ κανένα ναυάγιο, έρχεται τώρα και ξηλώνει τη μόνη πραγματική προσπάθεια που έγινε για την κάθαρση του κλάδου.

Και τότε και τώρα ο κ. Μητσοτάκης έκρυψε από τον ελληνικό λαό αλλά και από τους παράλιους δήμους της Αττικής και της Σαλαμίνας ότι η «υποχρέωσή» του όταν έρθει η ΝΔ στην κυβέρνηση δεν είναι απέναντι στην ασφάλεια, τη διαφάνεια και το περιβάλλον, αλλά απέναντι στα συμφέροντα και τη φοροδιαφυγή, νομοθετώντας κατά το δοκούν και με περισσή «ευλυγισία». Η υποκρισία τελικά δεν έχει όριο για τον κ. Μητσοτάκη και την παράταξή του.