Καθυστερήσεις και κωλυσιεργία εκ μέρους των τραπεζών από τη μια και οι… διακοπές του Πάσχα από την άλλη πάνε πίσω, τουλάχιστον για το επόμενο δεκαπενθήμερο, τη λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την υπαγωγή των δικαιούχων στο νέο καθεστώς προστασίας της πρώτης κατοικίας.
Την επισήμανση αυτή κάνει, μιλώντας στο Documento, κορυφαία πηγή του οικονομικού επιτελείου, δεδομένου ότι το θεσμικό πλαίσιο προβλέπει ότι πρόκειται να λειτουργήσει από την 30ή Απριλίου, δηλαδή αμέσως μετά το Πάσχα. Αυτό θα γίνει χειρόγραφα, δηλαδή με καταχώρηση όλων των στοιχείων των δανείων από τον δανειολήπτη.
Μέχρι στιγμής, όπως αναφέρει η ίδια πηγή, οι τράπεζες δεν έχουν αποστείλει στοιχεία για να τροφοδοτηθεί η πλατφόρμα προκειμένου η διαδικασία υπαγωγής των ενδιαφερομένων να γίνεται αυτόματα. Αυτό, όπως τονίζεται, αναμένεται να έχει συνέπεια τις παιδικές ασθένειες που παρατηρήθηκαν κατά την έναρξη του εξωδικαστικού μηχανισμού τον Αύγουσο του 2017. Τότε οι εφορίες και οι τράπεζες είχαν κατακλειστεί από ενδιαφερόμενους αλλά τελικά η πλατφόρμα ξεκίνησε και η κατάσταση ομαλοποιήθηκε λίγους μήνες αργότερα.
Γραπτή αίτηση
Σε κάθε περίπτωση, όπως τονίζεται, ο νόμος υπάρχει, οι υπουργικές αποφάσεις έχουν εκδοθεί και οι δικαιούχοι θα πρέπει να υποβάλλουν γραπτώς τις αιτήσεις τους με ό,τι κι αν σημαίνει αυτό για την υπομονή και την… αγωνία τους.
Η πρόσβαση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα θα γίνεται με τους υφιστάμενους κωδικούς του TAXISnet και τονίζεται ότι αιτήσεις μπορούν να υποβάλλονται έως τις 31/12/2019. Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται είναι τα εξής:
α) Πλήρη στοιχεία του αιτούντος/σας (ονοματεπώνυμο, πατρώνυμο, ημερομηνία γέννησης, διεύθυνση οικίας και εργασίας, αριθμός φορολογικού μητρώου, αριθμός μητρώου κοινωνικής ασφάλισης, κωδικοί αριθμοί Δραστηριότητας, αν είναι επιτηδευματίας, τηλέφωνο, διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου).
β) Στοιχεία του/της συζύγου και των εξαρτώμενων μελών του.
γ) Εισοδήματα του/της αιτούντος/σας, του/της συζύγου του και των εξαρτώμενων μελών του από οποιαδήποτε πηγή και αιτία.
δ) Κατάλογος των πιστωτών, με ληξιπρόθεσμες ή μη απαιτήσεις, για τις οποίες έχει εγγραφεί υποθήκη ή προσημείωση υποθήκης στην κύρια κατοικία, το οφειλόμενο ποσό ανά πιστωτή, η ημερομηνία, αναφορικά με την οποία προσδιορίζεται το ύψος της κάθε οφειλής και οι συνοφειλέτες που ευθύνονται έναντι κάθε πιστωτή.
ε) Κατάλογος των περιουσιακών στοιχείων σε Ελλάδα και στην αλλοδαπή (λοιπή ακίνητη και κινητή περιουσία, καταθέσεις, πολύτιμα μέταλλα σε νομίσματα ή ράβδους κ.ο.κ).
στ) Πλήρης περιγραφής των βαρών και λοιπών εξασφαλίσεων (είδος βάρους ή εξασφάλισης, πιστωτής, ασφαλιζόμενο ποσό, σειρά, δημόσιο βιβλίο), τα οποία είναι εγγεγραμμένα στην κύρια κατοικία του αιτούντος.
ζ) Κατάλογος των πιστωτών με οφειλές ανεπίδεκτες ρύθμισης, έκαστος των οποίων έχει απαίτηση ανώτερη των 2.000 ευρώ.
Εξωδικαστικός
Στον αντίποδα της διαδικασίας για την ηλεκτρονική υποβολή στο νέο καθεστώς προστασίας πρώτης κατοικίας μεγάλη είναι η πρόοδος που παρατηρείται στον εξωδικαστικό μηχανισμό για τη ρύθμιση οφειλών επιχειρήσεων, ομόρρυθμων εταίρων, ελευθέρων επαγγελματιών και αγροτών και συγκεκριμένα τις 63 εβδομάδες λειτουργίας για τη ρύθμιση οφειλών ελευθέρων επαγγελματιών (5/2/2018 – 19/04/2019) και τις 42 εβδομάδες για τη ρύθμιση οφειλών αγροτών (27/6/2018 – 19/04/2019).
Αθροιστικά μέχρι σήμερα από τα τελευταία στοιχεία (19/4/2019) που έχει στη διάθεσή του το Documento αποκαλύπτει ότι:
• Εχουν ξεκινήσει τη διαδικασία ετοιμασίας της αίτησης 60.692 επιχειρήσεις, ομόρρυθμοι εταίροι, ελεύθεροι επαγγελματίες και αγρότες.
• Εχουν υποβληθεί 6.710 αιτήσεις από επιχειρήσεις, ομόρρυθμους εταίρους, ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες.
• Εχουν ολοκληρώσει επιτυχώς τη διαδικασία και ρυθμίσει τα χρέη τους με ευνοϊκό τρόπο 1.957 επιχειρήσεις, ομόρρυθμοι εταίροι, ελεύθεροι επαγγελματίες και αγρότες.
Αυτό σημαίνει ότι περίπου 1 στους 3,5 οφειλέτες υπέβαλαν αίτηση στον εξωδικαστικό μηχανισμό, ενώ οι υπόλοιποι βρίσκονται σε διάφορα στάδια της διαδικασίας (π.χ. διαπραγμάτευση με τις τράπεζες).
Κάποιοι οφειλέτες πάντως προβαίνουν σε διαγραφές αιτήσεων και επανυποβολή τους (με σκοπό την ένταξη των οφειλών του 2017 ή τη διόρθωση της δήλωσης περί πτωχευτικής ικανότητας). Αυτό σημαίνει, όπως τονίζουν οι ίδιες πηγές, ότι ενδέχεται να εμφανίζονται φαινομενικές μειώσεις στα στατιστικά στοιχεία σε σχέση με τις προηγούμενες εβδομάδες.
Συνοπτικά τα αποτελέσματα (στις εβδομάδες που λειτουργεί η πλατφόρμα για κάθε είδος οφειλέτη):
• Επιχειρήσεις και ομόρρυθμοι εταίροι (89 εβδομάδες λειτουργίας): Στην πλατφόρμα υποβλήθηκαν 2.990 αιτήσεις και εξ αυτών ήδη 290 επιχειρήσεις έχουν πλέον ρυθμίσει τα χρέη τους προς ΑΑΔΕ, ΕΦΚΑ, τράπεζες και προμηθευτές.
• Ελεύθεροι επαγγελματίες (63 εβδομάδες λειτουργίας): Στην πλατφόρμα υποβλήθηκαν 3.358 αιτήσεις και εξ αυτών ήδη 1.449 ελεύθεροι επαγγελματίες έχουν πλέον ρυθμίσει τις οφειλές τους προς ΑΑΔΕ και ΕΦΚΑ.
• Αγρότες (42 εβδομάδες λειτουργίας): Στην πλατφόρμα υποβλήθηκαν 362 αιτήσεις με σκοπό τη ρύθμιση των χρεών προς ΑΑΔΕ, ΕΦΚΑ (ΟΓΑ) και PQH (πρώην ΑΤΕ κ.λπ. τράπεζες υπό εκκαθάριση) και εξ αυτών ήδη 218 αγρότες έχουν πλέον ρυθμίσει τις οφειλές τους προς ΑΑΔΕ και ΕΦΚΑ.
Παράλληλα δεκάδες επιχειρήσεις, ομόρρυθμοι εταίροι, ελεύθεροι επαγγελματίες και αγρότες βαίνουν προς ολοκλήρωση της διαπραγμάτευσης με τους πιστωτές, ενώ χιλιάδες άλλοι ετοιμάζουν την αίτησή τους.
Από 30 Απριλίου θα υπάρξει δυνατότητα για γραπτές αιτήσεις ενώ στόχος είναι να λειτουργήσει η πλατφόρμα για την πρώτη κατοικία από τις 15 Μαΐου.