Η Μαριτίνα Πάσσαρη σκηνοθετεί με σπαρακτική αμεσότητα το έργο «Τηλεφώνησε ο γιος σου».
Μια ηλικιωμένη γυναίκα, η Τερέζα, κάθεται στην πολυθρόνα της, και μια νεότερη που τη φροντίζει μέρα νύχτα, η Χούλια, της αφηγείται την υπόθεση ενός κινηματογραφικού έργου. Η Τερέζα σπάνια και μετά δυσκολίας σηκώνεται από την πολυθρόνα, ο κόσμος της είναι μικρός και εκτείνεται έως εκεί που φτάνουν τα χέρια της. Η Χούλια, κάθε Τετάρτη που έχει ρεπό, ξεσηκώνεται για να πάει σινεμά, ο κόσμος της είναι μεγάλος και απλώνεται έως εκεί που φτάνουν τα μάτια της. Η Τερέζα βρίσκεται από καιρό σε προχωρημένη άνοια, μα χωρίς να έχει χάσει κάθε σημείο επαφής με τον κόσμο. Η Χούλια βρίσκεται σε προχωρημένη επίγνωση της άχαρης ζωής της, μα χωρίς να έχει χάσει κάθε ελπίδα από τον κόσμο.
Αυτές είναι οι ταπεινές ηρωίδες του Ιγνάθιο δελ Μοράλ και της Μαργαρίτας Σάντσεθ που στην ελληνική παράσταση του έργου ενσαρκώνονται με σπαρακτική αμεσότητα, αστείες πινελιές και πυκνές, υφέρπουσες εντάσεις από τη Μαριλένα Μακρή και τη Μαριτίνα Πάσσαρη. Για την ακρίβεια, το συγγραφικό δίδυμο περιορίστηκε στον αφηγηματικό μονόλογο της Χούλια και η Τερέζα δεν εμφανίζεται παρά μόνο μέσα από τα λόγια της. Η Πάσσαρη ωστόσο, που –εκτός από την ευθύνη της σκηνοθεσίας– ανέλαβε και την εκ βάθρων δραματουργική επεξεργασία του κειμένου, διέβλεψε μια ευκαιρία να εκδιπλώσει τον μονόλογο σε πληρέστερη θεατρική προοπτική. Ετσι, παρέλαβε τη ρέουσα μετάφραση της Μαρίας Χατζηεμμανουήλ και έβγαλε τις βαθιές ψυχικές ρωγμές της Χούλια, μαζί με μια σκηνικά ισότιμη συμπρωταγωνίστρια, την Τερέζα, με σάρκα και οστά.
Με βάση αυτή την ευτυχή απόφαση το κείμενο ανοίχτηκε σε νέες διαστάσεις και η συνομιλία της συνεσταλμένης αλλά λαλίστατης Χούλια με τη σχεδόν βουβή αλλά εκφραστικότατη Τερέζα κατέδειξε τις δυσχέρειες που προκύπτουν από έναν ελλειπτικό μα πληρέστατο διάλογο. Οι δύο γυναίκες άλλωστε συνδέονται στενά μέσα από την απουσία των παιδιών τους. Η Πάσσαρη μιλάει με το στόμα της Χούλια, τρυφερά και ζεστά για την αδιέξοδη ζωή, τα ματαιωμένα της όνειρα και τον γιο της που βρίσκεται στη μακρινή Σουηδία χωρίς προοπτική επιστροφής. Η Μακρή, ως καθηλωμένη στις αναμνήσεις της Τερέζα, μορφάζει σιωπηλά ή με μισές λέξεις και συστρέφεται γύρω από τον δικό της εξίσου απόμακρο γιo. Ανάμεσά τους χτυπά ένα τηλέφωνο μα δεν ακούγεται καμία φωνή.
ΙΝFO
Θέατρο Μικρός Κεραμεικός. Κάθε Σάββατο 18.30 & Κυριακή 20.30