Κρίσιμο νομοσχέδιο για το μέλλον του ελληνικού σινεμά

Κρίσιμο νομοσχέδιο για το μέλλον του ελληνικού σινεμά

Σημαντικές αλλαγές αναμένονται στον κινηματογραφικό αλλά και τον ευρύτερο οπτικοακουστικό χώρο καθώς αν ψηφιστεί το σχετικό πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή την Παρασκευή 21 Ιουλίου (μεταξύ 3ης και 4ης Αυγούστου αναμένεται η ψήφιση του) η Ελλάδα επιτέλους θα χωρέσει για τα καλά στο χάρτη των διεθνών παραγωγών που τόσο καιρό απέφευγαν να μπουν στον κόπο να μας «ενοχλήσουν» αφού η γραφειοκρατία, τα «αστεία» οικονομικά κριτήρια και η έλλειψη πραγματικής βούλησης, απομάκρυναν κάθε σκέψη για γυρίσματα στη χώρα μας.

Στην παρουσίαση του πολυνομοσχεδίου προς τους δημοσιογράφους που έγινε την περασμένη Πέμπτη 27 Ιουλίου από τον Γενικό Γραμματέα Ψηφιακής Πολιτικής Λευτέρη Κρέτσο και τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ Α.Ε) Πάνο Κουάνη, επισημάνθηκε η ανάγκη να γίνει η Ελλάδα υπολογίσιμος και ελκυστικός προορισμός για ξένες παραγωγές (τονίστηκε στη συζήτηση η αποτυχία να γυρίζεται ταινία του Τζέισον Μπορν που διαδραματίζεται στην Αθήνα στην… Τενερίφη!), ενώ σημειώθηκε ότι το ποσόν που είναι έτοιμο να διατεθεί στον οπτικοακουστικό χώρο μπορεί να φτάσει τα 450 εκατομμύρια ευρώ. Το βασικό κριτήριο για να δοθούν αυτά τα λεφτά με τη μορφή της επιστροφής στον παραγωγό (του 25% των επιλέξιμων δαπανών του), είναι να έχουν προηγηθεί και αποδειχτεί τα έξοδα μιας τέτοιας παραγωγής στη χώρα μας. «Με το rebate στηρίζουμε την κατανάλωση στην Ελλάδα. Με απλά λόγια λέμε στους ξένους να έρθουν να ξοδέψουν χρήματα στην Ελλάδα και στην συνέχεια, αφού γίνει ο έλεγχος των τιμολογίων να πάρουν πίσω τα χρήματα που τους αναλογούν. Αρα η χρηματοδότηση γίνεται στο τέλος. Αν δεν ξοδέψεις, δεν παίρνεις.» σημειώνει ο κύριος Κρέτσος.

Όλα βέβαια βρίσκονται σε πολύ αρχικό στάδιο και όπως είπε ο γ.γραμματέας «αυτό το νομοσχέδιο άργησε 30 χρόνια και πρόκειται για μεγάλο βήμα αλλά για την πραγματοποίηση του, χρειάζεται να ασκηθούν πιέσεις, κυρίως σε ότι αφορά τα οικονομικά κίνητρα». Σε ερώτηση μας για το ποιο μοντέλο ακολουθείται ο γενικός γραμματέας απάντησε πως «ο σχεδιασμός του είναι συνδυασμός του μοντέλου που ακολουθούν η Ισπανία, η Μάλτα, η Ιταλία και η Γαλλία» αν και η τελευταία – που θαυμάζει την πρωτοκαθεδρία της στην ευρωπαϊκή κινηματογραφική παραγωγή ο κ. Κρέτσος – παρουσίασε σημαντική καθυστέρηση λόγω γραφειοκρατίας στην υλοποίηση του προγράμματος της. «Εμείς θέλουμε κάτι που θα μπορέσει να υλοποιηθεί άμεσα, το 2018», συμπλήρωσε ο κύριος Κρέτσος. Στα βασικά χαρακτηριστικά αυτού του πολυνομοσχεδίου εντοπίζονται το μεγάλο κίνητρο του cash rebate που μπορεί να προσφερθεί σε μια ξένη παραγωγή που γυρίζεται στην Ελλάδα, αλλά και στις εγχώριες παραγωγές, ενώ ειδική έμφαση δίνεται στην αλλαγή νοοτροπίας («πρέπει επιτέλους να γίνουμε film friendly χώρα» τόνισαν οι δύο υπεύθυνοι). Τέλος, επισημάνθηκε η κρίση στον οπτικοακουστικό χώρο (η απασχόληση στην δημιουργική βιομηχανία έχει μειωθεί στο 35 %, ενώ έκλεισαν διαφημιστικές εταιρίες, κανάλια και δεκάδες ηθοποιοί ή τεχνικοί έχουν μείνει απλήρωτοι για μήνες κλπ).

Documento Newsletter