Κρέτσος: Προχωράμε στη χορήγηση ψηφιακών ραδιοφωνικών αδειών – Αυτοί είναι οι λόγοι

Τους λόγους για τους οποίους η κυβέρνηση προκρίνει τη σταδιακή ή απευθείας μετάβαση στη ψηφιακή τεχνολογία και για τους ραδιοφωνικούς σταθμούς αναλύει ο Γενικός Γραμματέας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, Λευτέρης Κρέτσος, σε άρθρο του στο News247.gr, εξηγώντας παράλληλα ποια διαδικασία θα ακολουθηθεί για την αδειοδότηση.

Αναλυτικά το άρθρο του Λ. Κρέτσου:

Πριν από λίγες ημέρες, στην εκπομπή του Κώστα Αρβανίτη, διατύπωσα δημοσίως την άποψη ότι, μπροστά στο δίλημμα του να προχωρήσουμε σε αδειοδότηση του αναλογικού ή του ψηφιακού ραδιοφώνου εξετάζουμε, ως κυβέρνηση, την προοπτική της απευθείας ή σταδιακής μετάβασης στην ψηφιακή τεχνολογία.

Τελικά, και μετά από ενδελεχή εξέταση του θέματος, προκρίνουμε τη δεύτερη επιλογή. Και αυτό για πολύ συγκεκριμένους λόγους:

1. Ασφάλεια: Η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομίων (ΕΕΤΤ) δέχεται συχνά καταγγελίες από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) για παρεμβολές στα συστήματα επικοινωνίας της, οι οποίες επηρεάζουν την ασφάλεια των πτήσεων. Με το ψηφιακό ραδιόφωνο το ζήτημα αυτό διορθώνεται οριστικά και αμετάκλητα.

2. Προστασία της ανθρώπινης υγείας: Η ισχύς εκπομπής των ψηφιακών πομπών είναι σαφώς χαμηλότερη από αυτήν των αναλογικών πομπών. Είναι σημαντικό να μειώσουμε την έκθεση σε ακτινοβολία των πολιτών που βρίσκονται κοντά σε πάρκα κεραιών, όπως π.χ. του Χορτιάτη. Πέραν αυτού, μέσω της μετάβασης στη νέα τεχνολογία, και με χρήση των δυνατοτήτων που αυτή παρέχει (πολυπλεξία), δίδεται η δυνατότητα περαιτέρω μείωσης της συνολικά εκπεμπόμενης ακτινοβολίας καθώς με εγκατάσταση και λειτουργία ενός πομπού μπορούν να εξυπηρετηθούν περισσότεροι ραδιοφωνικοί σταθμοί (από 9 έως 27), ενώ με την τρέχουσα τεχνολογία απαιτείται η λειτουργία του αντιστοίχου αριθμού πομπών.

3. Προστασία του περιβάλλοντος: Το ψηφιακό ραδιόφωνο θα μειώσει σημαντικά τον αριθμό των κεραιών που είναι εγκατεστημένες στα βουνά. Δεν θα χρειαστούν πρόσθετες κεραίες για την εισαγωγή του, συνεπώς δεν θα υπάρχουν οι σχετικές περιβαλλοντικές οχλήσεις.

4. Αναβάθμιση της εμπειρίας της ακρόασης: Το ψηφιακό ραδιόφωνο προσφέρει καθαρό σήμα, ενώ επιτρέπει την εισαγωγή και πολυμεσικών εφαρμογών. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν οι πολυμεσικές διαφημίσεις και το ραδιόφωνο των εθνικών οδών που παρέχει στους πολίτες χρηστικές συμβουλές για μια σειρά από ζητήματα, όπως κυκλοφοριακή συμφόρηση, πυρκαγιές, πληροφορίες για οδικά έργα και ούτω καθεξής.

5. Δημιουργία νέων θέσεων εργασίας: Το πέρασμα στο ψηφιακό ραδιόφωνο επιτρέπει τη λειτουργία εθνικής εμβέλειας ραδιοφωνικών σταθμών. Αναδύεται, επομένως, μια νέα και πολλά υποσχόμενη αγορά στο χώρο της ενημέρωσης και της ψυχαγωγίας και συνεπώς δημιουργούνται περισσότερες θέσεις εργασίας. Αυτό αφορά τους εργαζόμενους τόσο στους νέους σταθμούς εθνικής εμβέλειας που θα δημιουργηθούν όσο και τους εργαζόμενους που θα απασχοληθούν στο νέο πάροχο δικτύου που θα μεταφέρει το ψηφιακό σήμα.

6. Τεχνολογική αναβάθμιση: Το ψηφιακό ραδιόφωνο, και ειδικότερα το προηγμένο πρότυπο DAB+, συνιστά μια λύση που αντέχει στο χρόνο και συμβαδίζει με τις τρέχουσες τεχνολογικές εξελίξεις. Αντίθετα, η αδειοδότηση του αναλογικού ραδιοφώνου κρατάει τη χώρα πίσω, στο βαθμό που οι περισσότερες χώρες της Ευρώπης είναι έτοιμες ή προετοιμάζονται να εφαρμόσουν διαδικασίες εισαγωγής ψηφιακού ραδιοφώνου.

7. Πλουραλισμός: Το διαθέσιμο ραδιοφωνικό φάσμα, σε αντίθεση με ό,τι ισχύει στην τηλεόραση, είναι επαρκές και δεν αντιμετωπίζουμε θέματα περιορισμένης χωρητικότητας. Και αυτό γιατί έχουμε επαρκή αριθμό κατοχυρωμένων διαύλων στην ITU και πιο συγκεκριμένα στη ζώνη VHF. Αυτό θα επιτρέψει να πραγματοποιηθεί ομαλά και με τμηματικό τρόπο η μετάβαση από το αναλογικό στο ψηφιακό ραδιόφωνο.

8. Αποφυγή εξωτερικών παρεμβολών στις παραμεθόριες περιοχές: Λόγω της κατοχύρωσης των συχνοτήτων στη ζώνη VHF στα σύνορα της χώρας δεν αναμένονται εξωτερικές παρεμβολές από γειτονικές χώρες.

Φυσικά, όπως σε κάθε περίπτωση τεχνολογικού άλματος, υφίστανται ζητήματα προς επίλυση και σημεία προβληματισμού. Οι ψηφιακοί δέκτες για οικιακή χρήση έχουν κόστος, το οποίο θα μπορούσε να αντισταθμιστεί με επιδότηση με την μορφή ειδικών vouchers για την υιοθέτηση διαφόρων τεχνικών λύσεων. Ακόμη, πρέπει να σημειωθεί πως όπως έχει δείξει και η διεθνη εμπειρία υπάρχει τεχνικά η δυνατότητα αναβάθμισης των δεκτών των αυτοκινήτων με σχετικά χαμηλό κόστος.

Η τμηματική χορήγηση ψηφιακών ραδιοφωνικών αδειών θα μπορούσε επιπροσθέτως να διευκολύνει την προσαρμογή στα νέα δεδομένα. Στο πλαίσιο αυτό θα εξεταστεί το ενδεχόμενο αν θα πρέπει η μπάντα των FM να λειτουργεί παράλληλα με το επίγειο ψηφιακό ραδιόφωνο για το χρονικό διάστημα που απαιτείται μέχρι να εξοικειωθούν οι ακροατές με τον νέο τρόπο μετάδοσης.

Συνοψίζοντας, το ψηφιακό ραδιόφωνο προσφέρει νέες δυνατότητες και ευκαιρίες. Η εισαγωγή του θα πραγματοποιηθεί στη βάση στέρεου προγραμματισμού, με ανοιχτά χαρτιά και με διαφανείς κανόνες, σε αντίθεση με τον τρόπο που έγινε η ψηφιακή μετάβαση στην τηλεόραση, η οποία ακόμη εκκρεμεί για χιλιάδες συμπολίτες μας όχι μόνο στα ακριτικά νησιά και τις ορεινές και παραμεθόριες περιοχές, αλλά ακόμη και σε αστικές και ημιαστικές περιοχές της Ελλάδας. Ο χάρτης συχνοτήτων για το ψηφιακό ραδιόφωνο θα είναι ολοκληρωμένος και η διάρθρωση των Μονοσυχνοτικών Δικτύων (SFNs) σε ευρύτερες Περιοχές Εξυπηρέτησης θα πραγματοποιηθεί λαμβάνοντας υπ’ όψη διοικητικά, δημογραφικά, κοινωνικά, οικονομικά και γεωγραφικά κριτήρια.

Το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης θα φέρει προς ψήφιση στη Βουλή το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο. Η ΕΕΤΤ θα αναλάβει να διεκπεραιώσει με απόλυτη διαφάνεια και επαρκή χρόνο για διαβούλευση το διαγωνισμό για τον πάροχο δικτύου. Τέλος, το ΕΣΡ θα έχει την αποκλειστική ευθύνη της διοργάνωσης και ολοκλήρωσης της διαγωνιστικής διαδικασίας αδειοδότησης.