Κρέτσος: Ισχυρή η φωνή της Ελλάδας στη συζήτηση για τα fake news – Να ελέγχονται οι fact checκers

Κρέτσος: Ισχυρή η φωνή της Ελλάδας στη συζήτηση για τα fake news – Να ελέγχονται οι fact checκers

«Η Ελλάδα_x000D_
απέδειξε χθες ότι έχει και φωνή, είναι κυρίαρχη χώρα μέλος εντός της Ένωσης και_x000D_
μπορεί να επηρεάσει τις εξελίξεις», δήλωσε ο υφυπουργός Ψηφιακής Πολιτικής,_x000D_
Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, Λευτέρης Κρέτσος, αναφερόμενος στην αποδοχή της οποίας έτυχαν οι ελληνικές προτάσεις στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Παιδείας, Νεότητας, Πολιτισμού και Αθλητισμού, στις Βρυξέλλες με θέμα την παραπληροφόρηση, την αποπληροφόρηση και τα fake news.

Ο Λευτέρης
Κρέτσος, μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων
«Πρακτορείο 104,9 FM», δήλωσε: «Ζητάμε μια πανευρωπαϊκού χαρακτήρα ρύθμιση -είναι ένα διεθνές πρόβλημα, απαιτεί διεθνή λύση- και έχει να κάνει πάρα πολύ και με το πώς λειτουργεί το επιχειρηματικό μοντέλο των μεγάλων πλατφορμών του διαδικτύου, όπως οι facebook, amazon, google κ.λπ.», εξήγησε ο υφυπουργός και υπογράμμισε: «Οι ελληνικές θέσεις βρήκαν πολύ μεγάλη ανταπόκριση, στα συμπεράσματα του συμβουλίου προέκυψε η ενίσχυση της ευθύνης των πλατφορμών όσον αφορά το περιεχόμενο. Οι ίδιες αποποιούνται τον ρόλο τους ως media, ως μέσα ενημέρωσης και απλώς θεωρούν τους εαυτούς τους ταχυδρόμους, δηλαδή το περιεχόμενο που παράγουμε όλοι μας δεν θεωρούν ότι έχουν κάποια ευθύνη αν το μεταφέρουν, ό,τι κι αν είναι αυτό, θεωρούν τους εαυτούς τους ταχυδρόμους, ενώ στην πράξη, η facebook για παράδειγμα, είναι το μεγαλύτερο μέσο ενημέρωσης παγκοσμίως με περίπου 2,7 δισεκατομμύρια χρήστες από τα περίπου 7 δισεκατομμύρια πολιτών του πλανήτη».

«Επομένως», συνέχισε ο κ.Κρέτσος, «οι ελληνικές θέσεις βρήκαν ανταπόκριση και όσον αφορά την ευθύνη των πλατφορμών και στα άλλα θέματα που βάλαμε, όπως είναι ο μιντιακός γραμματισμός, ότι πρέπει να ξεκινάει από το σχολείο μία διαδικασία να μαθαίνουν τα παιδιά πώς πρέπει να διαβάζουν, να κατανοούν και να αποκωδικοποιούν το σύγχρονο οπτικοακουστικό σήμα, ότι πρέπει να ενισχυθεί η ποιοτική δημοσιογραφία, ότι σημαντικό είναι επίσης να υπάρχει μια μόνιμη ομάδα εργασίας, που θα μελετά το θέμα των ψευδών ειδήσεων».

Σε ό,τι αφορά τις πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί, στο πλαίσιο και της διασφάλισης της έγκυρης ενημέρωσης ενόψει των ευρωεκλογών, σημείωσε: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη αποφασίσει ότι θα κάνει εκτίμηση και ανάλυση της κατάστασης με τις εκλογές, γιατί για πρώτη φορά όντως υπάρχουν κάποιοι fact checking μηχανισμοί, που δουλεύουν και σε επίπεδο Ένωσης και ο κώδικας δεοντολογίας ανάγκασε -ένας κώδικας ορθής πρακτικής για τις πλατφόρμες- να αφαιρέσουν περιεχόμενο, το οποίο ήταν προσβλητικό για την ανθρώπινο αξιοπρέπεια, ήταν περιεχόμενο διασποράς μίσους. Παρόλα αυτά απλώς είναι αλήθεια ότι τα δείγματα δεν είναι τόσο ενθαρρυντικά όσο θα έπρεπε και θα έπρεπε να είχαμε ακόμη καλύτερη αποτελεσματικότητα. Υπάρχουν όμως οι δυνατότητες και κυρίως είναι πάρα πολύ σημαντικό -και αυτό έθεσα και στο Συμβούλιο- ότι οι φορείς που πιστοποιούν αυτούς που υποτίθεται ότι επαληθεύουν τις ειδήσεις, ότι είναι ορθές, καλό θα είναι και αυτοί να είναι και στην Ευρώπη- όχι μόνο στις ΗΠΑ».

Σχετικά με την ελληνική πρόταση για ενίσχυση της ευθύνης των πλατφορμών όσον αφορά το περιεχόμενο, ο υφυπουργός διευκρίνισε: «Οι πλατφόρμες έχουν συνταγματικές υποχρεώσεις, όπως όλα τα υπόλοιπα media κι αν υπήρχε και μεγαλύτερη διαφάνεια στο πώς χρηματοδοτούνται, στο πόσα χρήματα βγάζουν, από ποιον τρόπο. Δεν ξέρουμε π.χ. πόσα χρήματα βγάζει η google στην Ελλάδα από τη διαφήμιση, είναι όμως κάτι πάρα πολύ σημαντικό. Αλλοιώνει τον ανταγωνισμό; Επηρεάζει τον ανταγωνισμό στον χώρο της ψηφιακής διαφήμισης; Είναι ένα ζήτημα και οφείλουμε να ξέρουμε».

Αναφερόμενος στην καμπάνια υπέρ του Brexit ως χαρακτηριστικού παραδείγματος για την επιρροή των social media στη συμπεριφορά του εκλογικού σώματος, ο κ. Κρέτσος υπενθύμισε ότι «το βασικό επιχείρημα των υποστηρικτών του Brexit, κατά τη διάρκεια της καμπάνιας, το οποίο ταξίδευσε πάρα πολύ και στα social media, υπήρξε ότι κάθε εβδομάδα η Βρετανία δαπανά περίπου 350 εκατ. λίρες προς την ΕΕ και ότι αν παραμείνουν στην ΕΕ θα έλθουν 12 εκατομμύρια Τούρκοι», όμως, «και τα δύο αυτά θέματα ήταν εντελώς ψευδή κι αναληθή […] επομένως τα social media είναι πάρα πολύ σημαντικά», καθώς «όσο περνάει ο καιρός δαπανούμε ολοένα και περισσότερο χρόνο μπροστά από μία οθόνη».

Documento Newsletter