Απαντήσεις για το τραγικό ζήτημα των Τεμπών και την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων ζήτησε η ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και αντιπρόεδρος της επιτροπής TRAN, Έλενα Κουντουρά κατά την πρώτη συνεδρίαση της επιτροπής.
Απευθυνόμενη στον Τζόζεφ Ντόπελμπαουερ, Εκτελεστικό Διευθυντή του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA), έθεσε ερωτήματα για το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, ενώ παράλληλα ζήτησε απαντήσεις για σοβαρά θέματα που άπτονται στις αρμοδιότητες του ΕRA. Ακόμα ζήτησε να λάβει απαντήσεις και για τις ενέργειες που έχουν γίνει ως προς τη συμμόρφωση της Ελλάδας με την ευρωπαϊκή νομοθεσία σχετικά με την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
Μεταξύ άλλων στην τοποθέτησή της η κ. Κουντουρά ανέφερε πως στην Ελλάδα δεν υπάρχει σαφής μηχανισμός που γενικά να εξασφαλίζει την ασφάλεια του σιδηροδρόμου, καθώς στην πράξη δεν έχει γίνει αποτελεσματική μεταβίβαση της αρμοδιότητας αυτής σε φορέα, με αποτέλεσμα να μην ασκείται κατ΄ουσίαν από κανέναν: Ούτε από την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), ούτε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Σε άλλο σημείο τόνισε το γεγονός πως η διαδικασία καθορισμού και κοινοποίησης κανόνων ασφαλείας δεν εφαρμόζεται με συνέπεια να οδηγήσει ίσως σε αυξημένους κινδύνους, αλλά και πως δεν υπήρχε λειτουργικός φορέας διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων στην Ελλάδα. Κατά συνέπεια όπως είπε η κ. Κουντουρά δεν είναι εγγυημένη η ανεξάρτητη διερεύνηση σοβαρών ατυχημάτων όπως ορίζεται στη σχετική οδηγία της ΕΕ.
Ολόκληρη η τοποθέτηση της Έλενας Κουντουρά:
«Κύριε Ντόπελμπαουερ, στην Ελλάδα το Φεβρουάριο του 2023 συνέβη ένα τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, που κόστισε τη ζωή 57 ανθρώπων. Λίγους μήνες μετά, ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης συνέταξε ένα αναλυτικό πόρισμα προς την Γενική Διεύθυνση Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
Το πόρισμα του ERA φέρεται να καταλήγει στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν πολλές και μείζονες παραβιάσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας από την Ελλάδα για την ασφάλεια και τη διαλειτουργικότητα των σιδηροδρόμων.
Ενδεικτικά αναφέρω:
-Στην Ελλάδα δεν υπάρχει σαφής μηχανισμός που γενικά να εξασφαλίζει την ασφάλεια του σιδηροδρόμου, καθώς στην πράξη δεν έχει γίνει αποτελεσματική μεταβίβαση της αρμοδιότητας αυτής σε φορέα, με αποτέλεσμα να μην ασκείται κατ΄ουσίαν από κανέναν: Ούτε από την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), ούτε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
-Δεν υπάρχει καμία διασφάλιση ότι η ευθύνη για την ασφαλή λειτουργία του σιδηροδρομικού συστήματος και τον έλεγχο των κινδύνων που συνδέονται με αυτό βαρύνει τους διαχειριστές υποδομής και τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, τον καθένα για το τμήμα που του αναλογεί.
-Η διαδικασία καθορισμού και κοινοποίησης κανόνων ασφαλείας δεν εφαρμόζεται με συνέπεια να οδηγήσει ίσως σε αυξημένους κινδύνους.
-Δεν υπήρχε λειτουργικός φορέας διερεύνησης σιδηροδρομικών ατυχημάτων στην Ελλάδα και δεν είναι εγγυημένη η ανεξάρτητη διερεύνηση σοβαρών ατυχημάτων όπως ορίζεται στη σχετική οδηγία της ΕΕ.
Δημιουργείται εύλογα λοιπόν το ερώτημα:
Πως είναι δυνατόν ο ERA να εκδώσει το 2021 ενιαίο πιστοποιητικό ασφαλείας με 5ετή διάρκεια στην Ελλάδα και παράλληλα στο πόρισμα του να απαριθμεί τόσο σημαντικά κενά ασφαλείας; Διεξαγάγατε πραγματικό έλεγχο ασφαλείας; Προσωπικά παροτρύνω τον ERA να επανεξετάσει κάθε πιστοποίηση ασφάλειας και άδειας λειτουργίας που έχει εκδοθεί έως σήμερα από την ΡΑΣ, ή με βάση εκθέσεις της ΡΑΣ.
Διαθέτει ο ERA κλιμάκιο πραγματογνωμόνων για σιδηροδρομικά δυστυχήματα; Αν ναι, ποια είναι η διαδικασία για να επιληφθεί ενός σιδηροδρομικού δυστυχήματος σε κράτος μέλος;
Ποια είναι η οριοθέτηση των αρμοδιοτήτων μεταξύ της DG ΜΟVE και του ΕRA και πόσο δεσμεύουν την Επιτροπή, αλλά και το εκάστοτε κράτος μέλος τα πορίσματα και οι συστάσεις που εκδίδει ο ERA;
Λαμβάνοντας υπόψη την έλλειψη συμμόρφωσης της Ελλάδας με τις απαιτήσεις της νομοθεσίας της ΕΕ για την ασφάλεια (Οδηγία 2016/798) και τη διαλειτουργικότητα (Οδηγία 2016/797) των σιδηροδρόμων, ποιες είναι οι ενέργειες που έχει προβεί ο ERA σε συνεργασία με την DG MOVE, ώστε να διασφαλίσει την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων;
Ποια είναι τα εθνικά μέτρα που έχουν ληφθεί από την Ελλάδα για την αποκατάσταση των παραβιάσεων του δικαίου της Ένωσης;»