Θεωρείται από τους κορυφαίους ειδικούς και “thought leaders” (ηγέτες σκέψης) στον κόσμο σε ό,τι αφορά τις μελλοντικές τάσεις και εξελίξεις στον κόσμο των επιχειρήσεων, έχοντας ιδρύσει, σχεδόν τρεις δεκαετίες πριν, το “Delphi Group”, ένα think tank στη Βοστώνη, εξειδικευμένο στην καινοτομία.
Στα δέκα βιβλία του Θωμά Κουλόπουλου, ειδικοί του επιχειρηματικού τομέα βρίσκουν «…ένα εξαίσιο όραμα για το πού πρέπει να οδηγηθούν οι επιχειρήσεις, προκειμένου να επιβιώσουν και να αναπτυχθούν», ενώ συχνά προβληματίζονται «…όχι μόνο για τον τρόπο που διαχειρίζονται τις επιχειρήσεις τους, αλλά και τον ίδιο τους τον εαυτό!».
Άνθρωπος με βαθιά πίστη στη νέα γενιά, ο κ. Κουλόπουλος μιλάει συχνά στους φοιτητές του για μία από τις πλέον ριζικές αλλαγές στις επιχειρήσεις και την κοινωνία, την “ανάδυση” της γενιάς των (post)Millennials, των νέων που γεννήθηκαν “…δικτυωμένοι” και “πρωταγωνιστούν” στο τελευταίο του βιβλίο “The Gen Z Effect”.
Καμιά άλλη γενιά (όπως η Gen Z) στην ιστορία της ανθρωπότητας δεν είχε την ικανότητα να (δια)συνδέει κατ’ αυτό τον τρόπο κάθε ανθρώπινο ον στον πλανήτη, δίνοντάς του παράλληλα τη δυνατότητα για πλήρη πρόσβαση στην εκπαίδευση και ενεργή παρουσία στην κοινωνία και την οικονομία, εξηγούσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Κουλόπουλος, στο περιθώριο του “International Government Communication Forum”, που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Όσο για τα παιδιά που γεννιούνται τώρα; «Είναι σαν να βγαίνουν από τη μήτρα με …ένα ipad ή ένα iphone στο χέρι! Ξέρουν αυτομάτως πώς να τα χρησιμοποιούν. Η ανησυχία μου δεν είναι πώς θα μάθουν την τεχνολογία. Φαίνεται πως το κάνουν φυσικά. Αυτό που με εκπλήσσει είναι πως για πρώτη φορά τα παιδιά είναι αυτά που μας διδάσκουν. Τα παιδιά είναι οι δάσκαλοί μας» τονίζει ο κ. Κουλόπουλος.
Όπως, μάλιστα, υποστηρίζει, όσο περισσότερο επιτρέπουμε στα παιδιά να γίνονται “μέντορές” μας σε τέτοια ζητήματα, τόσο περισσότερο γεφυρώνεται το χάσμα μεταξύ των γενεών και εργαζόμαστε καλύτερα από κοινού μέσα σε ένα συνεκτικό κοινωνικό σύνολο.
Ο Θωμάς Κουλόπουλος μπορεί να ζει και να μεγαλουργεί επαγγελματικά στις ΗΠΑ, όμως δεν ξεχνάει την ελληνική του καταγωγή και δηλώνει λάτρης της Ελλάδας.
Τεχνολογία και ανθρώπινο εργατικό δυναμικό
«Η τεχνολογία δεν θα υποκαταστήσει τους ανθρώπους». Η φράση αυτή ακούστηκε πολλές φορές από το βήμα του φόρουμ, ως “απάντηση” στους προβληματισμούς που διατυπώθηκαν για το κατά πόσο η “ψηφιακή επανάσταση” και η αλματώδης τεχνολογική ανάπτυξη μπορεί να “κοστίσει” σε ανθρώπινο εργατικό δυναμικό. «Αυτή είναι μια συζήτηση που κάνει η ανθρωπότητα σχεδόν από την …ανακάλυψη του τροχού» επισημαίνει ο κ. Κουλόπουλος και εξηγεί γιατί θα πρέπει να βλέπουμε την τεχνολογία ως ευκαιρία.
«Κάθε τεχνολογία απειλεί με συρρίκνωση των θέσεων εργασίας. Η αλήθεια είναι ότι όντως η τεχνολογία αφαιρεί κάποιες θέσεις εργασίας αλλά, παράλληλα, δημιουργεί περισσότερες» λέει, επισημαίνοντας πως στα 7 δισ. ανθρώπων του πλανήτη, τα 5 δισ. δεν έχουν εργασία με σταθερές απολαβές και ασφάλιση, «εργασία όπως την αντιλαμβανόμαστε εσείς κι εγώ» όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά.
«Με την πάροδο του χρόνου, αυτοί οι άνθρωποι θα πρέπει να βρουν (πλήρη) απασχόληση και εκτιμώ πως η τεχνολογία θα δημιουργήσει περισσότερες ευκαιρίες» τονίζει, φέρνοντας ως παράδειγμα τον τομέα της γεωργίας. «Αν γυρίσουμε 200 χρόνια πίσω, 90% και πλέον της ανθρωπότητας είχε ως απασχόληση τη γεωργία. Σήμερα, το ποσοστό αυτό είναι μικρότερο του 2% στις ΗΠΑ. Κι, όμως, σήμερα παρέχουμε τροφή σε 10 φορές περισσότερους ανθρώπους- 100 φορές περισσότερους σε παγκόσμια κλίμακα. Επομένως, μπορούμε να πάρουμε πίσω κάποιες θέσεις εργασίας, να τις αντικαταστήσουμε με την τεχνολογία και να εξακολουθήσουμε να προσλαμβάνουμε ανθρώπους σε νέους τομείς που ούτε καν μπορούμε να συλλάβουμε με το νου μας σήμερα».
Γεφύρωση του ψηφιακού χάσματος μεταξύ “ισχυρών” και “αδύναμων”
Για τον Θωμά Κουλόπουλο, η μεγαλύτερη πρόκληση σε ό,τι αφορά την τεχνολογία σήμερα είναι η γεφύρωση του χάσματος μεταξύ των ανεπτυγμένων χωρών και του λεγόμενου “τρίτου κόσμου”, με το “κλειδί” να βρίσκεται κυρίως στην εκπαίδευση.
«Έχουμε 7 δισ. ανθρώπους, εκ των οποίων μόλις τα δύο δισ. είναι ενεργοί στο διαδίκτυο, έχουμε 7 δισ. κινητά τηλέφωνα αλλά μόλις 3 δισ. άνθρωποι έχουν στη διάθεσή τους τις υπηρεσίες της κινητής τηλεφωνίας. Εγώ έχω δύο τηλέφωνα, κάποιος άλλος τρία. Πώς λοιπόν μπορούμε να εντάξουμε κι αυτούς τους ανθρώπους στην όλη διαδικασία; Πρώτα απ’ όλα τους εκπαιδεύουμε. Χωρίς εκπαίδευση δεν μπορείς να αποτελείς μέρος της κοινωνίας» σημειώνει.
Εκτιμά, μάλιστα, πως με τη βοήθεια της τεχνολογίας, μέσα στα επόμενα 50 χρόνια θα υπάρχουν περισσότεροι απόφοιτοι από τις διάφορες πλατφόρμες της online εκπαίδευσης απ’ ό,τι είχαμε σε όλη την ιστορία της ανθρωπότητας, μέχρι σήμερα.
Ανάγκη για προϊόντα με… “σφραγίδα” πελάτη
Σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις και την αξιοποίηση της τεχνολογίας απ’ αυτές, ο κ. Κουλόπουλος θεωρεί πως αυτό στο οποίο πρέπει να δίνεται έμφαση είναι «πώς μπορούν να διαμορφώσουν ένα περιβάλλον που είναι πιο επικεντρωμένο στον πελάτη», να είναι ο πελάτης το “σημείο αιχμής”, καθώς «η εμπειρία της συναλλαγής είναι πολλές φορές πιο σημαντική από το ίδιο το προϊόν που πουλάει μια επιχείρηση».
«Το προϊόν δεν διαφέρει πολύ για έναν πελάτη από τη μία επιχείρηση στην άλλη. Αυτό που αλλάζει είναι η εμπειρία. Αν λοιπόν κάνεις χρήση της τεχνολογίας για να χτίσεις μια τέτοιου είδους εμπειρία, τότε πιστεύω πως “χτίζεις” έναν πελάτη που θα τον έχεις για μια ζωή» τονίζει.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ