Κώστας Γαβράς και Φατίχ Ακίν εκπέμπουν SOS για τα σινεμά της Αθήνας

Κώστας Γαβράς και Φατίχ Ακίν εκπέμπουν SOS για τα σινεμά της Αθήνας

Σύσσωμη η κινηματογραφική κοινότητα βρέθηκε στη συνέντευξη Τύπου της Τρίτης για το μέλλον των αιθουσών «Ιντεάλ», «Άστορ» και «Ίριδα», όπου έδωσαν το κύρος τους και οι Κώστας Γαβράς και Φατίχ Ακίν με βιντεοσκοπημένες παρεμβάσεις, καλώντας την Υπουργό Πολιτισμού να δείξει «κινηματογραφικό πατριωτισμό» έστω και τώρα.

Στην αρχή της συνέντευξης Τύπου που δόθηκε στο «Άστορ», το οποίο ήταν κατάμεστο από εκπροσώπους της εγχώριας κινηματογραφικής κοινότητας αλλά και κατοίκους της πόλης, τα βιντεοσκοπημένα μηνύματα των Φατίχ Ακίν και Κώστα Γαβρά έδωσαν το κεντρικό στίγμα. Ο Γερμανός τουρκικής καταγωγής σκηνοθέτης Ακίν εξέφρασε την αγωνία του για την σωτηρία των δύο αιθουσών που είναι «αληθινή κληρονομιά για την πολιτιστική ταυτότητα της Αθήνας» ενώ ο Γαβράς ανέφερε πως είναι ταγμένος με τον αγώνα που δίνουν οι υπεύθυνοι, κάνοντας επίκληση στην «κυρία Μενδώνη να πράξει το σωστό αποδεικνύοντας πως διαθέτει κινηματογραφικό πατριωτισμό».

Το θέμα της πόλης μπήκε από τους περισσότερους ομιλητές. Μάλιστα η συγγραφέας Ζυράνα Ζατέλη αναφέρθηκε στο τι σημαίνει η κινηματογραφική αίθουσα για την ζωή της («παρακολουθώ με ευλάβεια τις ταινίες στα σινεμά της Αθήνας») ενώ έκανε έκκληση στους αρμόδιους πολιτικούς φορείς να σωθούν με κάθε τρόπο τα παραδοσιακά σινεμά της πόλης.

Τις ομιλίες ξεκίνησαν οι Μπάμπης και Αντρέας Κονταράκης, διανομείς της Weird wave και υπεύθυνοι λειτουργίας του Άστορ, υπενθυμίζοντας το  χρονικό της υπόθεσης από τον περασμένο Νοέμβριο μέχρι σήμερα. Εκτός από τις επισημάνσεις τους για την αναξιοπιστία του e-ΕΦΚΑ και την σιωπή ιχθύος της Υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, στάθηκαν στο «βρώμικο» παιχνίδι ορισμένων δημοσιευμάτων που χαρακτήρισαν «μειωμένης επιτυχίας» τις εκδηλώσεις της Κυριακής με δωρεάν προβολές. Η αλήθεια είναι ακριβώς η αντίθετη. Είχαν τεράστια επιτυχία οι προβολές, που πλημμύρισαν από κόσμο και μέσα αλλά και έξω από τις αίθουσες. Βέβαια, τα συστημικά τηλεοπτικά κανάλια παρά τις προσκλήσεις που τους έγιναν, απουσίαζαν την Κυριακή.

Τα αδέλφια Γιώργος και Σπύρος Σπέντζος, ιδιοκτήτες του ιστορικού «Ιντεάλ», δεν έκρυψαν την συγκίνηση τους για την συμπαράσταση του κοινού όλες αυτές τις ημέρες. Ενώ στις απαισιόδοξες και εκ του πονηρού δυσοίωνες προβλέψεις για το «αβέβαιο μέλλον της αίθουσας λόγω της έλευσης της στρίμινγκ πλατφόρμας» έδωσαν την εξής απάντηση: Σε κάθε κρίση που βίωνε η μεγάλη οθόνη και η κινηματογραφική αίθουσα λόγω της έλευσης της τηλεόρασης, του βίντεο, της ιδιωτικής τηλεόρασης κ.ο.κ., η κινηματογραφική αίθουσα έβγαινε πάντα όχι μόνο ζωντανή αλλά και πιο ενισχυμένη. Ο Γιώργος Σπέντζος τόνισε ότι οι αίθουσες πρέπει να σωθούν όχι μόνο για την τέχνη του κινηματογράφου, αλλά και για την ιστορία της πόλης μας, με την οποία είναι συνδεδεμένες. Μάλιστα για το Ιντεάλ αναρωτήθηκε πως είναι δυνατόν να κρίνονται διατηρητέα το Rex, το εστιατόριο Ιντεάλ, το Γερμανικό Ινστιτούτο και το Ωδείο που όλα βρίσκονται στο ίδιο τετράγωνο, ενώ το Ιντεάλ, που είναι ο πιο παλιός κινηματογράφος της Αθήνας (ήδη έναν αιώνα ιστορίας) δεν έχει κριθεί διατηρητέος.

Μεγάλη έμφαση δόθηκε από τους περισσότερους ομιλητές και στο ζήτημα της αλλοίωσης της πολιτιστικής και ιστορικής ταυτότητας της πόλης της Αθήνας, μιας πρωτεύουσας 5 εκατομμυρίων κατοίκων που κινδυνεύει να μείνει με μόλις 3 κινηματογραφικές αίθουσες στο κέντρο της (Άστυ, Όπερα, Έλλη), προκειμένου να μετατραπεί σε ένα μεγάλο boutique hotel για τους τουρίστες. Ο Μπάμπης Κονταράκης στάθηκε στο γεγονός πως η πρόσβαση στο κέντρο της Αθήνας δεν είναι μόνο προβληματική την τελευταία τριετία αλλά και αποτρεπτική, ενώ ο πατέρας του Ανδρέας σχολίασε την ερημοποίηση της πόλης που θα γίνει ακόμα χειρότερη με το κλείσιμο των αιθουσών, καλώντας μάλιστα την Υπουργό Πολιτισμού να αποφασίσει έστω και την τελευταία στιγμή τη χρήση διατήρησης όχι μόνο των τριών αλλά όλων των κινηματογραφικών αιθουσών της Αθήνας.  Μια βόλτα στη Σταδίου, εκεί που βρίσκονται οι αίθουσες «Απόλλων» και «Αττικόν» που κάηκαν (η πρόσοψη μόνο) πριν από λίγα χρόνια και ακόμα δεν έχουν επαναλειτουργήσει, αποδεικνύουν ότι όπου κλείνουν κινηματογράφοι, μαραζώνει και σκοτεινιάζει η περιοχή…

Documento Newsletter