Κοροϊδία διαρκείας: Yπάλληλοι δεύτερης διαλογής

Στις 30 Οκτωβρίου 2020 ο υφυπουργός Αθλητισμού Λευτέρης Αυγενάκης πραγματοποίησε τηλεδιάσκεψη με τη διοίκηση του Πανελλήνιου Συλλόγου Υπαλλήλων Αθλητικών Σωματείων (ΠΣΥΑΣ). Τα μέλη του προεδρείου τού μετέφεραν τα προβλήματα που ταλαιπωρούν τον κλάδο τους, με κυριότερο τις καθυστερήσεις που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι στις ομοσπονδίες ως προς την καταβολή της μισθοδοσίας τους, και αυτός από την πλευρά του τους τόνισε ότι «είμαστε στην τελική ευθεία για το επόμενο νομοσχέδιο όπου θα αντιμετωπίσουμε μια σειρά και άλλων ζητημάτων και είμαστε έτοιμοι να ακούσουμε τις προτάσεις σας».

Η καραντίνα πέρασε στο χρονοντούλαπο ο ΠΣΥΑΣ έστειλε εγκαίρως τις προτάσεις του, ωστόσο μέχρι σήμερα παραμένουν «υπάλληλοι δεύτερης διαλογής», όπως αναφέρουν σε επιστολή που έστειλαν στις 27 Ιουνίου στον υφυπουργό.

Περίπου 270 οικογένειες ζουν από τη δουλειά των μελών τους στις ομοσπονδίες και το βασικό πρόβλημά τους εξακολουθεί να είναι ότι δεν ξέρουν πότε θα πληρωθούν. Το πρόβλημα διογκώθηκε μέσα στη χρονιά διότι ο Λ. Αυγενάκης δεν ενέκρινε εγκαίρως τον τακτικό προϋπολογισμό των ομοσπονδιών, με αποτέλεσμα να τους δημιουργήσει ασφυκτικά προβλήματα. Ο ΠΣΥΑΣ αρχές Ιουλίου ενημέρωσε εγγράφως τον υφυπουργό ότι λόγω της καθυστέρησης καταβολής της δεύτερης δόσης της τακτικής επιχορήγησης του τρέχοντος έτους οι υπάλληλοι σε αθλητικές ομοσπονδίες και ενώσεις κινδυνεύουν να μείνουν απλήρωτοι καλοκαιριάτικα, αλλά απάντηση δεν πήρε…

Οι προτάσεις

Η διοίκηση του ΠΣΥΑΣ έχει θέσει στην κυβέρνηση το σύνολο των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν τα μέλη του σωματείου και υπέβαλε τις προτάσεις της, που σχετίζονται με:

01 Το νομικό πλαίσιο των εργαζομένων στις αθλητικές ομοσπονδίες και ενώσεις, που δεν κατοχυρώνει θεσμικά τις εργασιακές σχέσεις, π.χ. υποχρεώσεις, δικαιώματα. Συγκεκριμένα, οι υπάλληλοι βρίσκονται μεταξύ ιδιωτικού και δημόσιου φορέα, επωμιζόμενοι μόνο τα αρνητικά αυτών, καθώς αντιμετωπίζουν μειώσεις μισθών, κατάργηση επιδομάτων, δώρων και άδειας, απολύσεις, εκ περιτροπής εργασία, καθυστερήσεις στην καταβολή της μισθοδοσίας.

02 Κανονισμός οργάνωσης διοικητικών υπηρεσιών. Ασχετα με τον τύπο κανονισμού που κάθε ομοσπονδία ή η πολιτεία θα υιοθετήσει, θα πρέπει να εφαρμοστεί το άρθρο 30 του ν. 2725/1999, το οποίο 23 έτη δεν έχει εφαρμοστεί και ολοκληρωθεί, προκειμένου όλες οι ομοσπονδίες να αποκτήσουν κανονισμό λειτουργίας εγκεκριμένο από τον υπουργό. Ο ΠΣΥΑΣ προτείνει να εκλείψει ο όρος που θέλει όσες ομοσπονδίες λαμβάνουν κρατική επιχορήγηση κάτω από το 50% του προϋπολογισμού τους να απαλλάσσονται της έγκρισης του κανονισμού τους.

Επίσης για τους κανονισμούς λειτουργίας σε ΦΕΚ προτείνεται να προβλεφθεί άρθρο με αναφορά σε πενταμελές όργανο για τις εργατικές διαφορές, τις οργανικές θέσεις, τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των εργαζομένων. Το συνδικαλιστικό όργανο επισημαίνει ότι χωρίς κανονισμούς λειτουργίας δεν θα είναι δυνατό να προσληφθεί προσωπικό προσεχώς ή να μετακινηθεί. Επίσης είναι άμεσα αναγκαίο να εκποιηθεί μελέτη οργανογράμματος και θέσεων εργασίας σε κάθε ομοσπονδία και να κατοχυρωθεί νομοθετικά.

«Για τον Κανονισμό η ανησυχία μας έχει μεγαλώσει» αναφέρεται σε σχετική επιστολή του ΠΣΥΑΣ προς τον διευθυντή του γραφείου του υφυπουργού Αθλητισμού Σταύρο Τσούλο στην οποία επισημαίνεται ότι «μετά από ενημέρωση – καταγγελία που λάβαμε από συνάδελφο, υπάλληλο Ομοσπονδίας Αρσης Βαρών, για τροποποίηση Κανονισμού Ομοσπονδίας, δημοσιευμένη στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ουσιαστικά μιας φωτογραφικής απόφασης, με την οποία καταλύεται κάθε είδους αξιολόγηση προσόντων για την κατάληψη θέσεων είτε Διευθυντή προσωπικού, είτε Προϊσταμένων τμημάτων, αποδίδοντας αυτές σε αιρετούς με όλα τα πιθανά άσχημα επακόλουθα για τη λειτουργία της Ομοσπονδίας αλλά και τη διαφύλαξη των δικαιωμάτων του προσωπικού».

03 Εφαρμογή κινητικότητας. Η δυνατότητα μετακίνησης θα δώσει λύση καθώς έμπειρο στη λειτουργία των ομοσπονδιών προσωπικό θα μπορέσει να μετακινηθεί σε ομοσπονδίες με έλλειψη προσωπικού. Προκειμένου να δρομολογηθεί η σχετική διαδικασία θα πρέπει να γίνει μια διεργασία στην οποία θα διερευνηθούν όλα όσα χρειάζονται για την εκκίνησή της και πιθανές ελλείψεις της νομοθεσίας.

04 Απρόσκοπτη και μηνιαία καταβολή μισθοδοσίας. Η μισθοδοσία των υπαλλήλων στις αθλητικές ομοσπονδίες εξαρτάται άμεσα από την επιχορήγηση της ΓΓΑ και πολλές φορές από τη διάθεση του ΔΣ των ομοσπονδιών, που σε κάποιες περιπτώσεις δίνουν προτεραιότητα σε άλλες ανάγκες, αφήνοντας απλήρωτο το προσωπικό για αρκετούς μήνες. Για το 2021 η πρώτη επιχορήγηση χαρακτηρισμένη ως «μισθοδοσία» άρχισε να πιστώνεται στους λογαριασμούς των ομοσπονδιών στις αρχές Απριλίου, γεγονός που δείχνει ότι Ιανουάριο, Φεβρουάριο και Μάρτιο οι περισσότεροι υπάλληλοι παρέμειναν απλήρωτοι.

05 Μισθοδοσία υπαλλήλων αθλητικών ενώσεων. Οι αθλητικές ενώσεις είναι ΝΠΙΔ, όπως ακριβώς οι ομοσπονδίες, με δική τους αυτοτέλεια (ΑΦΜ, ΕΦΚΑ κ.λπ.), πλην όμως τα έξοδά τους δεν καλύπτονται με επιχορηγήσεις από τη ΓΓΑ αλλά μέσω των ομοσπονδιών. Αποτέλεσμα αυτού είναι οι υπάλληλοι των ενώσεων να μη λαμβάνουν τη μισθοδοσία τους κάθε μήνα, παρότι είναι εγγεγραμμένοι στην ενιαία αρχή πληρωμής, αλλά όποτε η «μαμά» ομοσπονδία καταβάλει χρήματα στην ένωση από τον κωδικό του προϋπολογισμού της.

«Νέος κωδικός»

Το θέμα αυτό λύνεται μόνο περιστασιακά και αναπόφευκτα το πρόβλημα επιστρέφει. «Για την οριστική του λύση θα πρέπει να δημιουργηθεί ένας νέος κωδικός…» αναφέρει ο ΠΣΥΑΣ, η διοίκηση του οποίου επισήμανε στον υφυπουργό Αθλητισμού ότι «διατάξεις νόμων ψηφισμένων από προηγούμενες κυβερνήσεις δεν τηρήθηκαν ποτέ, με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να βρίσκονται ανά πάσα στιγμή υπό καθεστώς αμφισβήτησης, ως εξιλαστήρια θύματα όλων των υπολοίπων που δεν τήρησαν επί σειρά ετών το γράμμα του νόμου για δικούς τους “ευνόητους ή μη” λόγους (πολιτική και αθλητική ηγεσία, διοικήσεις ομοσπονδιών)».