Κόλαφος για την κυβέρνηση Μητσοτάκη είναι και το πόρισμα της Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών (ΕΔΑΚΟ), σχετικά με την τραγωδία στα Τέμπη, που βύθισε στο πένθος 57 οικογένειες. Συγκεκριμένα η ΕΔΑΚΟ κατέληξε σε σχεδόν παρόμοια συμπεράσματα με αυτά που είχαν καταλήξει στο πόρισμα που παρέδωσαν στον ανακριτή και οι δικαστικοί πραγματογνώμονες. Ότι δηλαδή δεν λειτουργούσαν τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας, ενώ και ευθύνες εντοπίζουν και στον σταθμάρχη αλλά και όσους τον τοποθέτησαν στη θέση αυτή.
Το πόρισμα παρουσίασαν σήμερα Δευτέρα 17 Ιουλίου τα μέλη της ΕΔΑΚΟ κατά τη διάρκεια συνέντευξης τύπου που παραχώρησε στην ΕΣΗΕΑ. Το πόρισμα έχει συνταχθεί στα πρότυπα των αεροπορικών διερευνήσεων και περιγράφει γεγονότα, ευρήματα και διαπιστώσεις δίχως να αναφέρει ονόματα εμπλεκόμενων προσώπων.
Ειδικότερα, τα μέλη της ΕΔΑΚΟ αποτελούν ο Υποπτέραρχος (Ι) ε.α., Γιώργος Βλασσόπουλος, ο Αεροναυπηγός Μηχανικός, Διερευνητής Αεροπορικών Ατυχημάτων, Φαίδων Καραϊωσηφίδης, ο Μηχανολόγος-Αεροναυπηγός Μηχανικός, Πραγματογνώμονας Ατυχημάτων, Κώστας Λακαφώσης, ο Μηχανολόγος Μηχανικός, Πραγματογνώμονας Ατυχημάτων, Βασίλης Παπαδόπουλος και ο Ηλεκτρολόγος Μηχανικός, Πραγματογνώμονας, Σύμβουλος Ασφαλείας Γιώργος Περιβολιώτης.
Οι Εμπειρογνώμονες έχουν καταλήξει σε μία σειρά από βασικά συμπεράσματα σε ότι αφορά τα αίτια της τραγωδίας. Συγκεκριμένα εντοπίζουν έξι «συμβάλλοντες παράγοντες» όπως τους αποκαλούν, όπως για παράδειγμα η έλλειψη κέντρου τηλεδιοίκησης, του ηλεκτρονικού συστήματος ETCS κτλ.
Πιο αναλυτικά οι παράγοντες αυτοί είναι:
– «Μη συμμόρφωση των βαγονιών της επιβατικής αμαξοστοιχίας με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς πυρασφάλειας
– Έλλειψη κέντρου τηλεδιοίκησης και εξ’ αποστάσεως ελέγχου της κυκλοφορίας
– Έλλειψη συστήματος προστασίας συρμών ETCS
– Διαχρονικές ελλείψεις σε ζητήματα επαρκούς εκπαίδευσης αξιολόγησης και επίβλεψης στο προσωπικό υποδομής
– Διαχρονικές ελλείψεις σε ζητήματα επαρκούς εκπαίδευσης, αξιολόγησης και επίβλεψης στο προσωπικό έλξης
– Ελλείψεις εκπαίδευσης του προσωπικού έλξης σε ζητήματα (Crew Resource Management) .
Παρόμοια συμπεράσματα με του δικαστικούς πραγματογνώμονες
Στην ουσία και οι εμπειρογνώμονες της Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών (ΕΔΑΚΟ), καταλήγουν πάνω κάτω στα ίδια συμπεράσματα με αυτά των δικαστικών πραγματογνωμόνων για την τραγωδία στα Τέμπη. Ειδικότερα ένα από τα βασικά συμπεράσματα της έκθεσης που είχε αποκαλύψει το documentonews.gr είναι πως δεν λειτουργούσαν τα «συστήματα ασφαλούς διαχείρισης σιδηροδρομικής κυκλοφορίας» και συγκεκριμένα «τα συστήματα ελέγχου κατάληψης πεδίων γραμμής και η φωτοσήμανση που τα οριοθετεί». Το γεγονός αυτό, είχε ως αποτέλεσμα «να μη λειτουργεί η τηλεδιοίκηση εντός των σταθμών και στην ανοιχτή γραμμή αφήνοντας τον εν υπηρεσία σταθμάρχη ως μοναδικό εποπτεύοντα της πορείας των συρμών, με τον περιορισμένης εμβέλειας τοπικό πίνακα χειρισμών του σταθμαρχείου». Η διαπίστωση αυτή των πραγματογνωμόνων σχετικά με την μη λειτουργία της τηλεδιοίκησης άφηνε έκθετη την κυβέρνηση Μητσοτάκη, που λίγες μέρες μετά την τραγωδία είχε στείλει υφυπουργό της κυβέρνησης στη Λάρισα, ο οποίος προσπαθούσε να πείσει τους πολίτες ότι η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα λειτουργούσε κανονικά.
Διαβάστε επίσης: Όλο το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων για την τραγωδία στα Τέμπη – Κόλαφος για την κυβέρνηση Μητσοτάκη
Ακόμη 4 διαπιστώσεις
Εκτός από αυτά, τα μέλη της ΕΔΑΚΟ κατέληξαν και σε ακόμη τέσσερα συμπεράσματα. Όπως επισήμαναν αυτά είναι:
– Απουσία ικανού τηλεπικοινωνιακού συστήματος που να παρέχει πλήρη ραδιοκάλυψη μέσω αναμετάδοσης φωνής, από το σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας μέχρι και το σιδηροδρομικό σταθμό Νέων Πόρων.
– Ελλιπής ρύθμιση των διαδικτυακών ρυθμίσεων κυκλοφορίας
– Προηγούμενες βλάβες και καθυστερήσεις στο δρομολόγιο IC62 που καθυστέρησε την άφιξη στο Σιδηροδρομικό Σταθμό Λάρισας σε ωράριο και με μόνο ένα σταθμάρχη βάρδιας
– Έλλειψη αυστηρά καθορισμένων ελάχιστων προδιαγραφών λειτουργίας που να ορίζουν την απαιτούμενη στελέχωση των θέσεων ευθύνης σε συνάρτηση με τον αριθμό των διερχόμενων δρομολογίων και του εκτιμώμενου φόρτου εργασίας
Επίσης ευθύνες επέρριψαν και στο σταθμάρχη της μοιραίας βάρδιας ο οποίος έχει προφυλακιστεί. Σύμφωνα με όσα ανέφεραν «ο σταθμάρχης δεν πληρούσε ούτε τα ουσιαστικά ούτε τα τυπικά προσόντα», ενώ η «βάρδια με έναν μόνο άνθρωπο ήταν λάθος».
Μάλιστα όπως ανέφεραν ο σταθμάρχης είχε δεχτεί μέσα μία ώρα και 15 λεπτά πάνω από 40 κλήσεις για υπηρεσιακά και μη ζητήματα, ενώ η απογευματινή βάρδια είχε σχολάσει νωρίτερα παρά το γεγονός ότι υπήρχε καθ’ οδόν αμαξοστοιχία και άρα βάσει κανονισμών ήταν υποχρεωμένοι να την υποδεχτούν.