Διακόπτονται το επόμενο διάστημα τα δρομολόγια του τραμ, στο τμήμα «Κασομούλη-Σύνταγμα», λόγω εργασιών συντήρησης στην υπόγεια κοίτη του Ιλισού.
Η διακοπή των δρομολογίων ανακοινώθηκε στο πλαίσιο της κοινής συνέντευξης τύπου του υπουργείου Μεταφορών και της Περιφέρειας Αττικής, με τίτλο «Έργα Συντήρησης υπόγειας κοίτης του Ιλισού – Τμήματα επιθεώρησης υπόγειων κλάδων Ιλισού».
Στην συνέντευξη Τύπου, τόσο ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, όσο και η Περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου υπογράμμισαν ότι η διακοπή των δρομολογίων γίνεται για προληπτικούς λόγους, καθώς κρίθηκε σκόπιμο ότι το ελληνικό δημόσιο οφείλει να εκκινήσει έργα συντήρησης της υπόγειας κοίτης του Ιλισού, κάτι το οποίο έχει να συμβεί από… δεκαετίες.
Συγκεκριμένα, διαπιστώθηκαν φθορές και ενανθράκωση του σκυροδέματος, με συνέπεια την αποκάλυψη και διάβρωση των ράβδων του κύριου και δευτερεύοντος οπλισμού.
Λόγω του αγωγού ομβρίων της Αρδηττού – Καλλιρόης, οι σταθμοί συνολικά που δεν θα εξυπηρετούνται από το τραμ είναι ΦΙΞ, Λ. Βουλιαγμένης, Ζάππειο, Σύνταγμα.
Το διάστημα των εργασιών, τα δρομολόγια του τραμ θα διεξάγονται στα τμήματα:
- ΣΕΦ – ΑΣΚΛΠ. ΒΟΥΛΑΣ – ΣΕΦ
- ΣΕΦ – ΚΑΣΟΜΟΥΛΗ – ΣΕΦ
- ΑΣΚΛΠ. ΒΟΥΛΑΣ – ΚΑΣΟΜΟΥΛΗ – ΑΣΚΛΠ. ΒΟΥΛΑΣ
Όπως διευκρινίστηκε, κατά τη διάρκεια της διακοπής της κυκλοφορίας οι επιβάτες θα μπορούν να εξυπηρετηθούν στο τμήμα «Κασομούλη-Σύνταγμα» από τους συρμούς της Γραμμής 2 του Μετρό (ανταπόκριση στο σταθμό «Ν. Κόσμος»), καθώς και με τις υπάρχουσες λεωφορειακές γραμμές.
Ιστορικά στοιχεία για τον Ιλισό
Από την αρχαιότητα και μέχρι τον 20ό αιώνα ο Ιλισός δεν είχε εκβολή στη θάλασσα, αλλά ήταν παραπόταμος του Κηφισού, με τον οποίο συναντιόταν βόρεια του σημερινού Μοσχάτου.
Η κοίτη του Ιλισού ξεκίνησε να καλύπτεται στα τέλη της δεκαετίας του 1930 μέχρι τις αρχές του 1960, με εκτροπή του και δημιουργία νέας κοίτης παρά την Λεωφόρο Παναγή Τσαλδάρη στα όρια των Δήμων Μοσχάτου και Καλλιθέας, η οποία εκβάλλει στο μέσο του Φαληρικού όρμου.
Εντός των ορίων του Δήμου Καλλιθέας η διευθετημένη κοίτη του Ιλισού κατ’ αρχάς είχε κατασκευαστεί με ανοικτή διατομή. Τα τέλη της δεκαετίας του 1980, πραγματοποιήθηκε έργο υπογειοποίησης, σε συνέχεια του υπογειοποιημένου τμήματος του ποταμού Ιλισού που βρίσκεται εντός των ορίων του Δήμου Αθηναίων, έως την οδό Φορνέζη από όπου και συνεχίζει με ανοικτή διατομή έως την εκβολή στη θάλασσα.
Έργα (μη) συντήρησης
Βρέθηκαν σε αποθήκη αμαξοστασίου, μέσα σε κούτες στοιβαγμένα, αρχεία και αναφορές, που αναδείκνυαν το πρόβλημα, από την εποχή μελέτης του Μετρό και του ΤΡΑΜ.
Στις Τεχνικές Εκθέσεις προς την Αττικό Μετρό, Χρονόπουλος Π.Μ ΕΜΠ, με ημερομηνίες 12-05-98 και 16- 07-98, γίνεται αναφορά για ενδείξεις, ανεπαρκούς ή πλημμελούς θεμελίωσης, του τοίχου αντιστηρίξεως στη κοίτην του Ιλισού στην περιοχή Καλλιρόης – Συγγρού, και σε αρκετές θέσεις φθορά υλικών (σκυροδέματος και οπλισμών) και δυσλειτουργία αρμών. Στην Τεχνική Έκθεση της SST την 04-06-2002, Νικολαΐδης Πέτρος Μ.Μ, μετά από προφορικό αίτημα της κοινοπραξίας κατασκευής του ΤΡΑΜ, διενεργήθηκε αυτοψία στην υπόγεια κοίτη του Ιλισού, από Λ. Βουλιαγμένης έως την οδό Φραντζή, καταγράφοντας έντονα σημάδια διάβρωσης σκυροδέματος και οπλισμού, και ασυνέχεια στα τοιχία αντιστήριξης.
Στις τεχνικές εκθέσεις του Εργαστηρίου Αντισεισμικής Τεχνολογίας του ΕΜΠ, με ημερομηνίες 04 & 22 – 01- 2002, κατά τη διάρκεια κατασκευής του Τραμ, μετά από εντολή της κοινοπραξίας κατασκευής, ελέγχθηκε μόνο η πλάκα επικάλυψης της κοίτης του Ιλισού, κάτωθεν των γραμμών του Τραμ, αλλά όχι τα τοιχία αντιστήριξης, πάνω στα οποία εδράζει η πλάκα.
Ουδεμία ύπαρξη αναφοράς – μελέτης βρέθηκε στα αρχεία των εμπλεκομένων Υπηρεσιών για τη συντήρηση της υπόγειας κοίτης του Ιλισού.
Καταγραφή υπάρχουσας κατάστασης
Με εντολή του υπουργείου Υποδομών, η ΕΥΔΑΠ προχώρησε σε διενέργεια επιθεώρησης της υπόγειας κοίτης του Ιλισού όπου και κατέγραψε τα εξής φαινόμενα:
– Ενανθράκωση του σκυροδέματος, με συνέπεια την αποκάλυψη και διάβρωση των ράβδων του κύριου και δευτερεύοντος οπλισμού.
– Φθορές στην επίστρωση της κοίτης (νεροφαγώματα), ικανές να προκαλούν ακανόνιστη ροή του νερού με συνέπεια την αποδυνάμωση της θεμελίωσης των φέροντων δόκιμων στοιχείων υποστύλωσης της πλάκας κάλυψης, η οποία φέρει κατά θέσεις μεγάλα κινητά φορτία.
– Πάσης φύσεως φθορές στα πλευρικά λιθόχτιστα τοιχία που θα μπορούσαν να προκαλέσουν την υποχώρησή τους.
– Ύπαρξη τεχνικών έργων συμβολής κλάδων ή αλλαγών διατομής.
Στο pdf που ακολουθεί μπορείτε να δείτε την παρουσίαση αλλά και φωτογραφίες από τη διάβρωση της υπόγειας κοίτης του Ιλισού:
https://www.documentonews.gr/filegrid/2018/10/17/5bc7486ecd3a1829bf5ad022.pdf
Ρένα Δούρου: Ερχόμαστε να καλύψουμε κενά και αβελτηρίες του παρελθόντος – χαρακτηριστική η περίπτωση του Ιλισού
«Βρισκόμαστε σήμερα εδώ», Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και Περιφέρεια Αττικής, «προκειμένου να προχωρήσουμε μαζί σε μία σχέση συνέργειας, μια σχέση προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος και του πολίτη, και να παρέμβουμε όπου απαιτείται και ορίζεται εκ των αρμοδιοτήτων μας». Όπως συμβαίνει για τα κρίσιμα έργα της παρακολούθησης έργων υποδομής, «όπως είναι τα έργα για γέφυρες, για κλειστούς αγωγούς, για ρέματα». «Μιλάμε για σοβαρά έργα που δυστυχώς επί χρόνια, στο πλαίσιο ενός στρεβλού μοντέλου ανάπτυξης, που αδιαφορούσε τόσο για την ασφάλεια των πολιτών όσο και για την προστασία του περιβάλλοντος, δεν έχουν τύχει της απαραίτητης συντήρησης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται». Αυτά τόνισε, μεταξύ άλλων, η Περιφερειάρχης Αττικής, Ρένα Δούρου κατά τη σημερινή συνέντευξη Τύπου στην οποία μετείχε με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη για την παρουσίαση με θέμα «Έργα Συντήρησης υπόγειας κοίτης του Ιλισού – Τμήματα επιθεώρησης υπόγειων κλάδων Ιλισού».
«Ερχόμαστε να καλύψουμε κενά και αβελτηρίες του παρελθόντος» τόνισε η Περιφερειάρχης επισημαίνοντας ότι η περίπτωση του Ιλισού «είναι χαρακτηριστική».
Η Ρένα Δούρου αναφέρθηκε «στα ζητήματα της υποστελέχωσης, των πολλών συναρμοδιοτήτων, του ασαφούς νομικού πλαισίου», που δεν συμβάλλουν στην αμεσότητα και την αποτελεσματικότητα των ενεργειών. Το ίδιο ισχύει και με τη μεταφορά αρμοδιοτήτων χωρίς την ανάλογη μεταφορά των απαραίτητων πόρων.
«Έτσι, μια Περιφέρεια, όσο και μεγάλη και αν είναι, δεν είναι σε θέση – ούτε τεχνικά, οικονομικά – να φέρει σε πέρας τα σοβαρά έργα υποδομής, τα σοβαρά έργα συντήρησης που έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και δεκαετίες». Αυτού του είδους τα έργα επιβάλλουν συνέργειες σαν αυτή με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.