Κινητικότητα και άνοδος αξιών στην ασφαλιστική αγορά

Κινητικότητα και άνοδος αξιών στην ασφαλιστική αγορά

Η πώληση της ΑΧΑ επηρεάζει το deal για την Εθνική Ασφαλιστική

Στο τέλος μιας μέτριας χρονιάς για την ασφαλιστική αγορά, η οποία στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2020 είχε πτώση παραγωγής ασφαλίστρων 5,4%, κι ενώ όλοι περίμεναν την αλλαγή του χρόνου με ανακοινώσεις για την πώληση της Εθνικής Ασφαλιστικής στο αμερικανικό equity fund CVC έγινε άλλο deal. Ο λόγος για την εξαγορά της ΑΧΑ Ασφαλιστικής από τον ιταλικό πολυεθνικό όμιλο Generali, ο οποίος από τη στιγμή που ανακοινώθηκε επηρέασε άμεσα τις εξελίξεις και στο deal ΕΤΕ – CVC.

Η εξαγορά της γαλλικών συμφερόντων ΑΧΑ Ασφαλιστικής από την Generali ανακοινώθηκε στις 31 Δεκεμβρίου και λόγω του ότι η ΑΧΑ αποτελεί μετεξέλιξη της Alpha Ασφαλιστικής συνοδεύτηκε από ένα συμβόλαιο 20ετούς συνεργασίας της Generali με την Alpha Bank, το οποίο προβλέπει την αποκλειστική διάθεση τραπεζοασφαλιστικών προϊόντων μέσω του δικτύου καταστημάτων της τράπεζας. Με την απόκτηση της ΑΧΑ ο όμιλος Generali αναδείχτηκε σε έναν από τους μεγάλους «παίκτες» της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς, εξασφαλίζοντας τη δεύτερη θέση στους τομείς των γενικών ασφαλίσεων και την τρίτη θέση στις ασφαλίσεις υγείας.

Το πολύ ενδιαφέρον στοιχείο της συναλλαγής AXA – Generali ήταν ωστόσο το υψηλό τίμημα των 165 εκατ. ευρώ που δέχτηκαν πρόθυμα να πληρώσουν οι Ιταλοί και το οποίο αντιστοιχεί σε Ρ/Ε 12,2 (δηλαδή σε 12,2 φορές τα περσινά κέρδη της ΑΧΑ Ασφαλιστικής, που ήταν στα 13,64 εκατ. ευρώ). Το γεγονός ότι έπειτα από ελεύθερη διαπραγμάτευση η Generali πλήρωσε για την ΑΧΑ 12,2 φορές τα περσινά της κέρδη καταγράφηκε εμφατικά στην ασφαλιστική αγορά, τη στιγμή που φαινόταν μάλιστα ότι κάπου είχε κολλήσει η διαπραγμάτευση ΕΤΕ – CVC για την πώληση της Εθνικής Ασφαλιστικής.

Το πρόβλημα εκεί ήταν ότι το fund CVC ήθελε να δώσει τίμημα 480 εκατ. ευρώ για το 80% της Εθνικής Ασφαλιστικής (που με βάση τα περσινά της κέρδη των 81,6 εκατ. ευρώ αντιστοιχεί σε Ρ/Ε 7,35), επιδίωκε δηλαδή να πάρει την κορυφαία ασφαλιστική εταιρεία της Ελλάδας κοψοχρονιά ή εκφρασμένο σε αριθμούς: 36% φτηνότερα από ό,τι πήρε η Generali την ΑΧΑ. Ακόμη χειρότερα, λίγο προτού κλείσει η συμφωνία το CVC φέρεται να εκβίασε την ΕΤΕ με την προσθήκη μίας ακόμη πιο προβληματικής «ουράς» στη συμφωνία που θα έδινε τη δυνατότητα να απομειώσει κι άλλο το ήδη χαμηλό τίμημα μέσω της μεταφοράς μέρους των κινδύνων από μια σειρά παλαιών συμβολαίων υψηλού κόστους για την Εθνική Ασφαλιστική στην ΕΤΕ.

Ο εκβιασμός του CVC σε συνδυασμό με τα συγκριτικά στοιχεία που προέκυψαν από το deal AXA – Generali ήταν πάντως αυτά που οδήγησαν τη διοίκηση της Εθνικής Τράπεζας να επιχειρήσει μια γενναία έξοδο απεγκλωβισμού από την κυοφορούμενη συμφωνία, αιτούμενη στις Βρυξέλλες την παράταση της πώλησης της Εθνικής Ασφαλιστικής έως το τέλος του 2021. Είναι πιθανόν ότι στόχος της διοίκησης της ΕΤΕ δεν είναι η ματαίωση της πώλησης της Εθνικής Ασφαλιστικής στο CVC αλλά η αύξηση του τιμήματος. Αν πάντως το CVC δεν δώσει περισσότερα, η ΕΤΕ θα προχωρήσει σε δημόσια προσφορά για την πώληση της πλειοψηφίας των μετοχών (51–80%) της Εθνικής Ασφαλιστικής μέσω του Χρηματιστηρίου Αθηνών μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2021.

Που έστειλε τα χρήματα των καταναλωτών η πανδημία

Μπορεί το λιανεμπόριο να υπέστη καίριο πλήγμα από την πανδημία, όχι όμως ισόρροπα σε όλους τους κλάδους του καθώς τα διαφορετικά περιοριστικά μέτρα που υιοθετήθηκαν όρισαν προς τα πού θα κινηθεί το χρήμα των καταναλωτών.

Για παράδειγμα, τα σουπερμάρκετ που δεν έκλεισαν ούτε για μία ημέρα και μάλιστα επωφελήθηκαν από την αύξηση των πωλήσεών τους σε κατηγορίες προϊόντων όπως είδη ένδυσης, υπόδησης, βιβλιοπωλείου, παιχνίδια κ.λπ. –τουλάχιστον κατά το πρώτο lockdown όπου η πώληση αυτών των ειδών ακόμη επιτρεπόταν– είχαν άνοδο πωλήσεων 9,7% και έπιασαν τζίρους που είχαν να τους δουν από την εποχή των παχιών αγελάδων, δηλαδή πριν από την κρίση του 2010.

Το ίδιο ίσχυσε και για τα προϊόντα τεχνολογίας, ηλεκτρονικούς υπολογιστές, λογισμικά κ.λπ. που είχαν άνοδο πωλήσεων κατά 10,3%, καθώς η υποχρεωτική τηλεργασία και η τηλεκπαίδευση δημιούργησαν νέες καταναλωτικές ανάγκες για εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά.

Αντιθέτως, όλοι οι υπόλοιποι κλάδοι του λιανεμπορίου είχαν από σοβαρές έως πολύ σοβαρές απώλειες της τάξης του 20% έως 50%, με τις μεγαλύτερες να καταγράφονται εκεί ακριβώς όπου δεν ψωνίζεις χωρίς να δοκιμάσεις: δηλαδή στο εμπόριο ρολογιών και κοσμημάτων πτώση 47,5%, στα καλλυντικά πτώση 37,3% και στην ένδυση και υπόδηση απώλειες 30,2% και 29% αντίστοιχα.

Μεγάλη η ζημιά του Δεκεμβρίου

Την περασμένη εβδομάδα ο όμιλος Jumbo έδωσε στοιχεία για τις πωλήσεις του έτους 2020, στα οποία φάνηκε ότι η αδυναμία του να λειτουργήσει με ηλεκτρονικές πωλήσεις τού στοίχισε πανάκριβα τον μήνα Δεκέμβριο καθώς, παρά τη συγκράτηση των απωλειών τζίρου στο εντεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου στο -10,7%, στο έτος η πτώση τζίρου σχεδόν διπλασιάστηκε φτάνοντας το -18,2%. Η ζημιά προκλήθηκε από το γεγονός ότι παραδοσιακά κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων τα Jumbo έκαναν το 25% του ετήσιου τζίρου τους και από αυτό τον τζίρο έχασαν παραπάνω από τον μισό (πτώση 54% στις πωλήσεις Δεκεμβρίου), αφού λόγω των περιοριστικών μέτρων έμειναν κλειστά όχι μόνο τα καταστήματα της Jumbo στην Ελλάδα αλλά και στην Κύπρο και τη Βουλγαρία.

Μονάδα επεξεργασίας αποβλήτων στο Κιλκίς

Ο όμιλος Μυτιληναίου ανακοίνωσε την υπογραφή συμφωνίας μέσω της θυγατρικής του Zeologic με την εταιρεία Inwaste για τον σχεδιασμό, προμήθεια και κατασκευή πρότυπης μονάδας επεξεργασίας επικίνδυνων και μη στερεών αποβλήτων και ιλύων. Η επένδυση που έχει ήδη λάβει τις απαραίτητες περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις θα υλοποιηθεί στην ευρύτερη περιοχή του Κιλκίς και θα αποτελεί την πρώτη εγκατάσταση αυτού του είδους στη χώρα. Στόχος της εταιρείας είναι η μονάδα αυτή να καταστεί πρότυπη και να συμβάλει στην ασφαλή επεξεργασία των αποβλήτων, αποτελώντας την πρώτη ολοκληρωμένη περιβαλλοντική λύση στο ζήτημα της επαρκούς διαχείρισης των επικίνδυνων αποβλήτων στην Ελλάδα.

Το παλεύει με άνοιγμα νέων καταστημάτων

Η αλυσίδα Βενέτης προσπαθεί να ανασυντάξει το δίκτυό της με άνοιγμα νέων καταστημάτων σε αντικατάσταση των πέντε καταστημάτων της στα οποία έβαλε λουκέτο τον περασμένο Οκτώβριο, επειδή όπως είχε ανακοινώσει τότε οι ιδιοκτήτες των ακινήτων που ενοικίαζε αρνήθηκαν να προσαρμόσουν τα μισθώματά τους στις συνθήκες της πανδημίας. Η Βενέτης ανακοίνωσε τα εγκαίνια ενός νέου καταστήματος στο κέντρο της Νέας Ιωνίας, τονίζοντας ότι σύντομα θα ακολουθήσει το άνοιγμα και άλλων καταστημάτων με όρους μίσθωσης προσαρμοσμένους στα δεδομένα της σημερινής υγειονομικής και οικονομικής κρίσης, στα οποία θα απορροφηθεί και το προσωπικό από τα καταστήματα που έκλεισαν.

Ετικέτες

Documento Newsletter