Κι όμως υπάρχει ζωή στον πλανήτη των «ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ»

Ο Αυτοκινητόδρομος Αθηνών – Πατρών ή αλλιώς Ολυμπία οδός (ναι αυτή η καρμανόλια που σκότωσε χιλιάδες Έλληνες και ταλαιπώρησε εκατομμύρια δεκαετίες τώρα) ολοκληρώθηκε και μάλιστα από την παρούσα κυβέρνηση εντός 15 μηνών. 

Υπολείπονται περίπου 7,5 χλμ. σε μια διαδρομή 120 χλμ. που καλύπτουν την απόσταση Κορίνθου-Πάτρας. Οι «κορδέλες» θα ολοκληρωθούν με την Ιόνια Οδό και τον Ε-65 στη δυτική Θεσσαλία. Μόνο η δίδυμη σήραγγα των 6 χλμ. κοντά στο Αντίρριο, διανοίχτηκε μέσα στους τελευταίους 15 μήνες.

Αυτό που δεν κατάφεραν χρόνια τώρα οι προηγούμενες κυβερνήσεις (τα συγκεκριμένα έργα ξεκίνησαν το 2007 αλλά ουδέποτε προχώρησαν ουσιαστικά) το κατάφερε η σημερινή.

Οι σήραγγες στα Τέμπη ολοκληρώθηκαν και αυτές. Το 45% των έργων στην Αθηνών – Θεσσαλονίκης (μήκους 503 χιλ.) έγιναν από την παρούσα κυβέρνηση τους τελευταίους 15 μήνες. Οι προηγούμενες κυβερνήσεις απλά είχαν καταφέρει όλα τα προηγούμενα χρόνια να ολοκληρώσουν το άλλο 55%.

Τα συγκεκριμένα έργα έπρεπε να είχαν δοθεί στην κυκλοφορία στα τέλη του 2013. Η χρηματοδότηση είχε γίνει από το Γ’ ΚΠΣ και το ΕΣΠΑ και συνεπώς η απορρόφηση των κονδυλίων έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί τον περασμένο Δεκέμβριο. Αλλιώς η Ελλάδα έπρεπε να επιστρέψει 4,2 δισ. ευρώ. (Γι αυτό και τα μαζεμένα εγκαίνια που κάποιοι τώρα κατηγορούν τον Αλέξη Τσίπρα).

Ωστόσο το 2014 η υλοποίηση των έργων βρισκόταν κάτω από το 50%. Πότε όμως ξεκίνησαν να «τρέχουν» με γρήγορο ρυθμό τα έργα; Επί της ουσίας από την άνοιξη του 2015.

Το μετρό της Θεσσαλονίκης, που την πρώτη τρύπα την είχε ανοίξει ο Κούβελας τη δεκαετία του ’80 και που κατάντησε το πιο σύντομο ανέκδοτο στο στόμα των Θεσσαλονικέων, θα είναι έτοιμο το 2018 (η κεντρική του γραμμή που θα ενώνει το Ντεπό με τον Βαρδάρη).

Γιατί δεν κατάφεραν θα μου πείτε οι προηγούμενες κυβερνήσεις από τη στιγμή μάλιστα που πέρασε από τα χέρια τους ένας πακτωλός ευρωπαϊκών κονδυλίων. Η απάντηση είναι πολύ απλή.

Επιχειρηματίες εργολήπτες και καναλάρχες, μίζες, διαπλοκή, κάκιστες συμβάσεις παραχώρησης, τσαπατσουλιά και τα γνωστά ελαττώματα της φυλής που δεν ήταν και τόσο της φυλής κι ας αγωνίζεται ο Πάγκαλος να μας πείσει ότι μαζί τα «φάγαμε», αλλά της φυλής των πολιτικών του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ.

Είναι ενδεικτικό ότι σοβαρές αστοχίες στους σχεδιασμούς και στις διατάξεις των αρχικών συμβάσεων του 2007 αξιοποιήθηκαν από τους εργολάβους για να διεκδικήσουν αποζημιώσεις από το Δημόσιο που άγγιζαν το 1 δισ. ευρώ.

Όσο για τα υψηλότατα διόδια (για να μην πανηγυρίζουμε κι όλας) που καθιστούν απαγορευτικό τα ταξίδι αν δεν είσαι οικογένεια ας ψάξουν κάποιοι τις συμβάσεις του 2006, βάση των οποίων γίνονται οι κοστολογήσεις.

Να αρχίσω τώρα να γράφω για τη διαπραγμάτευση; Η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου είχε δεσμεύσει τη χώρα για πλεονάσματα 4% περίπου για τα επόμενα 30 χρόνια. Ξέρετε τι σημαίνει αυτό μόνο για τον περασμένο χρόνο (2016); Παρά την υπεραπόδοση στο πλεόνασμα (ίσως και πάνω από 3%) η τωρινή κυβέρνηση θα έπρεπε να λάβει νέα μέτρα ύψους 1,5% του ΑΠΕ για να καλύψει το κενό. Μιλάμε για 2,7 δισ. € περίπου. Για έναν ακόμη ΕΝΦΙΑ δηλαδή μόνο για το 2016.

Η παρούσα κυβέρνηση όπως όλα δείχνουν ότι θα αποδεχθεί πλεονάσματα 3,5% μέχρι το 2020 και μετά ο πήχης θα πέσει ακόμη πιο χαμηλά. Επίσης η παρούσα κυβέρνηση πήρε τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το χρέος και διεκδικεί με αξιώσεις και την ανακοίνωση των μεσοπρόθεσμων που θα ισχύσουν μετά το 2018. Πρόκειται για έμμεσο «κούρεμα» με αρκετά υψηλό αντίτιμο για τους δανειστές.

Οι προηγούμενες κυβερνήσεις «κούρεψαν» κι αυτές αλλά τα αποθεματικά των ταμείων και τις οικονομίες των μικροεπενδυτών, ψήφισαν δύο μνημόνια και ένα επικαιροποιημένο μνημόνιο ενώ η παρούσα κυβέρνηση ένα και ένα ακόμη το οποίο συνέδεσε με ισοδύναμα αντίμετρα αν όμως παρουσιάζει υπεραπόδοση στον συμφωνημένο στόχο για το πλεόνασμα (3,5%).

Επίσης διεκδίκησε και πέτυχε την επιστροφή μιας μορφής συλλογικών διαπραγματεύσεων από το 2018 και μετά. Σταγόνα στον ωκεανό των ελαστικών μορφών εργασίας θα μου πείτε. «Ναι», αλλά ποιοι απορρύθμισαν την αγορά; Πάλι οι προηγούμενες κυβερνήσεις.

Τι δεν έκανε η παρούσα κυβέρνηση. Δεν έβαλε μια τάξη στον δημόσιο τομέα. Οι πολίτες συνεχίζουν να ταλαιπωρούνται, κυρίως λόγο έλλειψης προσωπικού αλλά και έλλειψης μηχανογράφησης και on line διασύνδεσης, στις δημόσιες υπηρεσίες. Σε λίγες ημέρες η κα. Γεροβασίλη θα δώσει στη δημοσιότητα το νομοσχέδιο για την κινητικότητα στο δημόσιο. Θα βοηθήσει; Δεν γνωρίζω, για να πω τη γνώμη μου πιστεύω πως όχι, αλλά μένει να το δούμε. Αυτό είναι και το επόμενο μεγάλο στοίχημα γι αυτήν την κυβέρνηση. Ένας σύγχρονος, λειτουργικός και κυρίως φιλικός προς τον πολίτη δημόσιος τομέας.