Πριν δύο χρόνια η εικαστικός Κέλλυ Αθανασιάδου και οι συνεργάτες της έψαχναν να βρουν τρόπους ώστε να παρουσιάσουν το εξαιρετικό καλλιτεχνικό δυναμικό της Ελλάδας στους πολυάριθμους διεθνείς επισκέπτες της.
Τότε σκέφτηκαν ότι ένας καίριος τρόπος ήταν να συνδεθεί ο πολιτισμός με τον τουρισμό. Μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα δημιούργησαν την πλατφόρμα #Rest@rt Contemporary Art και συνεχώς αυξάνουν τα ξενοδοχεία με τα οποία συνεργάζονται προκειμένου αυτά να εντάσσουν πολιτιστικές δράσεις (εικαστικές εκθέσεις, μουσικές εκδηλώσεις, θεατρικές παραστάσεις, κινηματογραφικές προβολές, βραδιές ποίησης, ημερίδες τέχνης, χορευτικές εκδηλώσεις) στο τελικό τους παρεχόμενο προϊόν. Μιλήσαμε μαζί της ώστε να μας εξηγήσει τον τρόπο με τον οποίο ο Πολιτιστικός Τουρισμός μπορεί να ωφελήσει τόσο τον πολιτισμό, όσο και τον τουρισμό.
Τι ακριβώς είναι το #Rest@rt Contemporary Art Platform;
Είναι ένας νέος τρόπος αντίληψης της παρεχόμενης τουριστικής υπηρεσίας. Ένα 5άστερο ξενοδοχείο είναι δεδομένο ότι διαθέτει ήδη εξαιρετικές υπηρεσίες διαμονής. Συνεργάζεται με κορυφαίους σεφ, πρωτοπόροι αρχιτέκτονες έχουν σχεδιάσει τις δομές τους, επιλέγονται υψηλής ποιότητας έπιπλα και πολυτελή αντικείμενα για να δημιουργηθεί ένας χώρος υψηλής αισθητικής και φυσικά το προσωπικό είναι άρτια εκπαιδευμένο ώστε να παρέχει ολοκληρωμένες υπηρεσίες φιλοξενίας στους απαιτητικούς πελάτες. Ωστόσο αυτά είναι εκ των ων ουκ άνευ για ένα 5άστερο ξενοδοχείο. Αυτό που το διαφοροποιεί- βάση ακαδημαϊκής μελέτης του παγκόσμιου συμβουλίου Αειφόρου Ανάπτυξης- είναι η άμεση ή έμμεση ενασχόληση με ζητήματα οικολογίας και πολιτισμού.
Η έννοια του «Πολιτιστικού Τουρισμού» είναι το απαραίτητο επόμενο βήμα στο οποίο καλείται να επενδύσει ο ξενοδόχος προκειμένου να είναι σύγχρονος με τις διεθνείς απαιτήσεις του Guest Experience. Από την πλευρά των καλλιτεχνών που συμμετέχουν στα δρώμενα, η παρουσίαση της δουλειάς τους εντός ενός πολυτελούς ξενοδοχείου, εξασφαλίζει την προβολή σε ένα όχι τόσο ευρύ αλλά σίγουρα δυνητικά αγοραστικό κοινό που έρχεται στη χώρα μας από όλα τα μέρη της γης! Δεν περιμένεις λοιπόν τον διεθνή επισκέπτη να έρθει σε μια γκαλερί, να παρακολουθήσει μια συναυλία ή θα αποφασίσει στις διακοπές του να δει μια θεατρική παράσταση. Του την παρουσιάζεις στον τόπο διαμονής του. Είσαι παρόν – διακριτικά, με επιμέλεια και προσεκτικό σχεδιασμό, μέσα στο ξενοδοχείο του. Θα σε δει γιατί είσαι μπροστά του.
– Τα ξενοδοχεία στα οποία απευθύνεστε αντιλαμβάνονται την ανάγκη αυτού που προσφέρει το #Rest@rt;
Οι Έλληνες επιχειρηματίες αντιλαμβάνονται την ανάγκη να διαφοροποιηθούν από τον ανταγωνισμό τους που προσφέρει εξίσου άριστες παροχές. Από πέρσι που ξεκινήσαμε, έχουν προστεθεί αρκετοί νέοι όμιλοι ξενοδοχείων στη λίστα των συνεργατών μας. Κυρίως η νεότερη γενιά των ξενοδόχων, αυτοί που αντιλαμβάνονται πως τα marketing benefits είναι πλέον ισχυρότεροι επενδυτικοί στόχοι από τις ανακαινίσεις των δωματίων. Αντιλαμβάνονται την ανάγκη συνεργασίας τους με έναν επίσημο φορέα παραγωγής πολιτιστικών θεαμάτων που θα αναλάβει για λογαριασμό τους να σχεδιάσει και να εκτελέσει εξολοκλήρου την κατάλληλη πολιτιστική δράση που θα επιλέξουν και που θα κουμπώνει καλύτερα στις δυνατότητες του ξενοδοχείου τους και τις ανάγκες των πελατών τους.
Το #Rest@rt έχοντας την επίσημη πολιτειακή υποστήριξη με την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, του Υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ, είναι το μοναδικό αναγνωρισμένο εργαλείο πολιτιστικής διαχείρισης στη χώρα και επιτρέπει στον ξενοδόχο να επικοινωνήσει στους πράκτορες του ότι ασχολείται επιμελώς με τον Πολιτιστικό Τουρισμό ώστε μεσοπρόθεσμα να σημειώνει κρατήσεις από φιλότεχνο κοινό. Ως εξωτερικοί συνεργάτες, του παρέχουμε τις δράσεις ολοκληρωμένες χωρίς εκείνος να χρειάζεται να ασχοληθεί με κάποιο στάδιο εκτέλεσης της παραγωγής. Παράλληλα, το ευρύ δίκτυο υποστηρικτών της πλατφόρμας #Rest@rt (χορηγοί επικοινωνίας, χορηγοί μεταφορών) κρατάει τα κόστη παραγωγής χαμηλά- που σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση διοργάνωσης μιας εσωτερικής δράσης του ξενοδοχείου αυτό θα ήταν αδύνατο.
Οι αίθουσες τέχνης την επόμενη ημέρα-Η Artsy και το παράδειγμα της γκαλερί Citronne
– Πως έχουν ανταποκριθεί μέχρι στιγμής οι τουρίστες που επισκέπτονται τα συνεργαζόμενα μαζί σας ξενοδοχεία;
Εκφράζουν τον ενθουσιασμό τους για το στοιχείο την έκπληξης, για την έξτρα παροχή που απολαμβάνουν. Η κάθε παρέμβαση μας, δεν γίνεται με στείρο τρόπο ώστε να θεωρηθεί διακοσμητικό στοιχείο ή παρωχημένο μουσικό δρώμενο κατά τη διάρκεια του δείπνου! Υπάρχει ενημέρωση ότι η δράση ανήκει σε ένα γενικότερο πλαίσιο ενός επίσημου φορέα Πολιτιστικού Τουρισμού και ότι γίνεται ώστε να προβληθεί το εγχώριο καλλιτεχνικό δυναμικό. Σε κάθε ξενοδοχείο, εκδίδουμε πολυτελή κατάλογο με την καταγραφή της δράσης, τα στοιχεία των καλλιτεχνών, την εργογραφία τους και άλλα θεωρητικά κείμενα που πλαισιώνουν την ενέργεια. Αυτός ο κατάλογος δίνεται δωρεάν στους επισκέπτες οι οποίοι έτσι έρχονται σε πραγματική και όχι επιδερμική επαφή με το δρώμενο. Διαβάζουμε ενθουσιώδη σχόλια στα βιβλία επισκεπτών και εξαιρετικές κρητικές στις ηλεκτρονικές ταξιδιωτικές πλατφόρμες.
– Τα καλλιτεχνικά δρώμενα είναι ανοιχτά και προς το ευρύ κοινό ή μόνο στους πελάτες των ξενοδοχείων;
Ανάλογα τη δράση. Έχουμε συνεργασίες όπου οι δράσεις είναι σε κοινόχρηστους χώρους και άρα είναι ανοιχτές για όποιον θέλει να τις παρακολουθήσει. Έχουμε όμως και δράσεις που έχουν σχεδιαστεί ως αποκλειστική υπηρεσία για τους πελάτες των ξενοδοχείων, για παράδειγμα εικαστικές παρεμβάσεις στο εσωτερικό μιας βίλας. Σε κάθε περίπτωση πάντως, ο όποιος θεατής, μπορεί να παρακολουθήσει τις δράσεις μας με ελεύθερη είσοδο- χωρίς εισιτήριο μιας και είμαστε μη κερδοσκοπικός φορέας.
– Υπάρχει ο κίνδυνος να χαρακτηριστεί ο πολιτισμός εμπόρευμα στο πλαίσιο της σύνδεσης του με τον τουρισμό;
Κάθε άλλο. Ο σύγχρονος πολιτισμός είναι η σύγχρονη πνευματική παραγωγή των καλλιτεχνών μιας χώρας. Ο καλλιτέχνης ως δημιουργός- δεν παράγει το πόνημα του για να το βλέπει ο ίδιος. Έχει ανάγκη εξωστρέφειας και επικοινωνίας μέσα από τη δράση του. Η τουριστική βιομηχανία της χώρας είναι ένας κλάδος που εξασφαλίζει εκατομμύρια επισκεπτών ετησίως. Αυτοί οι επισκέπτες γιατί να μην αποτελούν κοινό; Είμαστε μια χώρα που δυσκολευόμαστε από πλευράς δομών να δείξουμε τη σύγχρονη καλλιτεχνική μας δημιουργία στο εξωτερικό. Ας τη δείξουμε λοιπόν στο εσωτερικό- στα μέρη που σημειώνουν διεθνή τουριστική επισκεψιμότητα.
– Με ποια κριτήρια γίνεται η επιλογή των δρώμενων που λαμβάνουν χώρα σε κάθε συνεργαζόμενο ξενοδοχείο;
Σε κάθε ξενοδοχείο αναπτύσσεται μια συνέργεια μεταξύ των επιμελητών της πλατφόρμας και της διοίκησης του καταλύματος. Αυτό είναι η βάση ώστε να κατανοήσουμε τις δυνατότητες που έχει ο κάθε χώρος και βεβαίως τις ανάγκες του κάθε επιχειρηματία οι οποίες συσχετίζονται με την ταυτότητα των πελατών του. Μπορούμε έτσι να προτείνουμε στον συνεργάτη μας δύο ή τρία εναλλακτικά σχέδια δράσεων ώστε να επιλέξει αυτό που του ταιριάζει καλύτερα. Η διαδικασία δηλαδή χρειάζεται την ανατροφοδότηση του επιχειρηματία για τον σχεδιασμό της ώστε να διαμορφωθεί σε κάθε περίπτωση ένα πλάνο tailor made και αποκλειστικών πολιτιστικών παροχών.
Το #Rest@rt αναλαμβάνει όλα τα στάδια παραγωγής της δράσης. Από το Customized Planning, την εκτέλεση της παραγωγής έως και την επικοινωνία- έτσι ώστε να δώσει στη διοίκηση του ξενοδοχείου ένα ολοκληρωμένο και επίσημα αναγνωρισμένο εργαλείο.
– Πως εμπλέκεται η τοπική κοινωνία και τι όφελος προκύπτει για αυτήν;
Η ανάπτυξη του Πολιτιστικού Τουρισμού δεν αφορά μόνο στο ξενοδοχείο που επενδύει για να αποκτήσει το δικό του πρόγραμμα δράσεων. Νομίζω είναι σαφές πως η προβολή και προώθηση του σύγχρονου πολιτιστικού στοιχείου δίνει κύρος και αναβαθμίζει γενικότερα τον ταξιδιωτικό προορισμό στον οποίο διαδραματίζεται. Υπάρχει μια έντονη τουριστική κινητικότητα σε μέρη που προσφέρουν πληθώρα αξιόλογων πολιτιστικών θεαμάτων. Βλέπουμε στο Παρίσι και τη Βαρκελώνη την έντονη δυναμική εκδρομικών πακέτων τμηματοποιημένων στο Art & Culture. Μια ολιγοήμερη απόδραση για να επισκεφθείς 2 μουσεία, να παραστείς σε 2 εγκαίνια εικαστικών εκθέσεων, να παρακολουθήσεις μια συναυλία και μια θεατρική παράσταση. Αυτό λοιπόν το μοτίβο που λειτουργεί ήδη σε μητροπόλεις, μπορεί κατά τη γνώμη μου- προφανώς με προσαρμογές και συνεργασίες πολιτιστικών φορέων ενός νησιωτικού προορισμού- να συμβάλλει στην αύξηση της επισκεψιμότητας ενός τόπου, έλκοντας μάλιστα έναν πιο «εκλεπτυσμένο» επισκέπτη.
– Με ποια ξενοδοχεία συνεργάζεστε αυτή τη στιγμή;
Συνεργαζόμαστε με τον όμιλο διαχείρισης ξενοδοχείων Aqua Vista Hotels- που ήταν και οι πρώτοι που πίστεψαν στο όραμα μας και επένδυσαν στον Πολιτιστικό Τουρισμό και μαζί δημιουργήσαμε την Aqua Gallery στο ξενοδοχείο Art Hotel στον Πύργο Σαντορίνης. Η συγκεκριμένη γκαλερί, από την πρώτη χρονιά λειτουργίας της διακρίθηκε για το εκθεσιακό της πρόγραμμα και κέρδισε κλαδικό βραβείο Πολιτιστικού Τουρισμού.
Γιώργος Ρόρρης: «Δύσκολο και ανυπόφορο στη ζωγραφική είναι αυτό που δεν σου αρέσει»
Εξαιρετική συνεργασία έχουμε και με την οικογένεια Σβυριάδη- του ομίλου ELECTRA HOTELS- όπου μας ανατέθηκε η διοργάνωση του πολιτιστικού τμήματος του Escaping South Festival. Πρόκειται για μια δράση- προσωπική πρωτοβουλία της κας. Σβυριάδη, που φιλοδοξεί να γίνει θεσμός στα πολιτιστικά δρώμενα της Ρόδου, μιας και θα παρουσιάζεται κάθε χρόνο στο ξενοδοχείο Lindian Village στη Λάρδο. Είναι ένα φεστιβάλ γαστρονομίας και πολιτισμού όπου αναδεικνύεται η πολιτιστική κληρονομιά και η ιδιαίτερη ταυτότητα των νότιων περιοχών των τιμώμενων χωρών.
Στον Πολιτιστικό Τουρισμό επενδύει και ο όμιλος CANAVES στη Σαντορίνη. Στο ολοκαίνουριο και υπερπολυτελές συγκρότημα CANAVES EPITOME που δημιούργησε ο κος. Χαϊδεμένος στη βόρεια πλευρά της Οίας έχει στηθεί μια εικαστική παρέμβαση μέσα στις 24 σουίτες της μονάδας από 25 εικαστικούς οι οποίοι κινούνται με γνώμονα την αφαίρεση και τη χειρονομιακή ζωγραφική.
Η πλατφόρμα έχει αναλάβει και επιμέρους event στη Σαντορίνη και τη Μύκονο.