Κατρούγκαλος: Δεν έθεσε τα βασικά ο Μητσοτάκης στον Ερντογάν (Audio)

Κατρούγκαλος: Δεν έθεσε τα βασικά ο Μητσοτάκης στον Ερντογάν (Audio)

Εμείς δεν κάνουμε δημαγωγική κριτική, η συνάντηση Μητσοτάκη-Ερντογάν είναι κατ` αρχήν θετική, αλλά δεν γίνεται να μην μπαίνουν στο τραπέζι τα βασικά ζητήματα, η κλιμάκωση της τουρκικής προκλητικότητας σε Αιγαίο και κυπριακή ΑΟΖ, τόνισε ο τομεάρχης Εξωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Κατρούγκαλος.

Αναφέρθηκε επίσης εκτενώς στους τυχοδιωκτισμούς και τα ψέματα μέσω φιλοκυβερνητικών ΜΜΕ για την συνταγματική αναθεώρηση και την ψήφο των αποδήμων.

Ακόμη και οι κυβερνητικές διαρροές για την συνάντηση Μητσοτάκη-Ερντογάν δείχνουν ότι «δεν τέθηκε καθόλου ζήτημα τουρκικών παραβιάσεων, ούτε της κυπριακής ΑΟΖ (Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης) ούτε στο Αιγαίο», είπε ο κ. Κατρούγκαλος μιλώντας Στο Κόκκινο, ενώ για αυτά που τέθηκαν, όπως η επίλυση του Κυπριακού και οι προσφυγικές ροές, «η Νέα Δημοκρατία φαίνεται να βρίσκεται σε διαρκή ανώμαλη προσγείωση στην πραγματικότητα, όσον αφορά την εξωτερική πολιτική -και μάλιστα, να πέφτει η ίδια σε λάθη για τα οποία κατηγορούσε την δική μας κυβέρνηση ότι είχε υποπέσει, όταν προσπαθούσαμε να κρατήσουμε ζωντανούς τους διαύλους επικοινωνίας».

«Εμείς και προετοιμασία είχαμε κάνει και πολύ καλά κάναμε και κρατάγαμε τους διαύλους ανοιχτούς», συνέχισε, όπως με τις συναντήσεις Τσίπρα-Ερντογάν, «γι’ αυτό ακριβώς θεωρούμε κατ’ αρχάς θετικό ότι έγινε η συνάντηση (σ.τ.σ. Μητσοτάκη-Ερντογάν), δεν πρόκειται να ασκήσουμε την δημαγωγική κριτική που ασκούσε σε βάρος μας η ΝΔ … Δεν γίνεται όμως να μην μπαίνουν στο τραπέζι τα βασικά ζητήματα που απασχολούν τις διμερείς σχέσεις, η κλιμάκωση της έντασης και της τουρκικής προκλητικότητας».

Ο κ. Κατρούγκαλος τόνισε ότι ο σεβασμός και η τήρηση των διεθνών συνθηκών «είναι η βάση των διμερών μας σχέσεων με την Τουρκία … δεν έχω αμφιβολία ότι και η κυβέρνηση της ΝΔ θα σεβαστεί αυτό το γενικό πλαίσιο … αλλά το ζήτημα είναι εάν θα έχει την ενεργή πολιτική που εμείς επιδείξαμε, ώστε να διαμορφωθούν -σε θετική ατζέντα, όχι εναντίον κάποιας χώρας, ούτε της Τουρκίας- αυτές οι συνεργασίες στην ανατολική Μεσόγειο με άξονα το ενεργειακό και στην πραγματικότητα οδήγησαν στην απομόνωση της Τουρκίας», αναρωτήθηκε.

Η δύναμη που προβάλλει ο Ερντογάν, εκτίμησε, «δεν μπορεί να μετασχηματιστεί σε αμφισβήτηση των συμπερασμάτων και πορισμάτων του Διεθνούς Δικαίου για τα δικαιώματα στις ΑΟΖ, ακριβώς γιατί ούτε μία χώρα ή διεθνής δύναμη δεν συμφωνεί με την Τουρκία. Γι’ αυτό ΕΕ και ΗΠΑ πρόκειται να εφαρμόσουν από κοινού κυρώσεις κατά των συγκεκριμένων αυτών πρακτικών».

Στη συνέχεια ο κ. Κατρούγκαλος αναφέρθηκε στο θέμα του τρόπου εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας και του εκλογικού νόμου που έχει επανέλθει στο προσκήνιο, σημειώνοντας αρχικά ότι «η ΝΔ δεν έχει ανοίξει ακόμη τα χαρτιά της σε σχέση με την συνταγματική αναθεώρηση, δεν έχει πει ποιες διατάξεις που δεν είχε υπερψηφίσει όντας αντιπολίτευση συζητά, ώστε μέσω συναινέσεων να καταλήξουμε σε θετικό αποτέλεσμα».

Ταυτόχρονα, ως τώρα «δεν είχε αποκλείσει σενάρια τελείως τυχοδιωκτικά … ότι θα μπορούσε να αλλάξει η πρόβλεψη του Συντάγματος και να πάμε στις επόμενες εκλογές με εκλογικό νόμο που θα ψηφιστεί τώρα όχι με 200 ψήφους αλλά 180 … παραμένουν ζωντανά στην επικαιρότητα με συνεχή αρθρογραφία», όπως σημείωσε. Ωστόσο, πέραν του ότι είναι θεσμικά άτοπο, «ποτέ δεν είχε τεθεί τέτοιο θέμα» στην προηγούμενη φάση της συνταγματικής αναθεώρησης, «δεν είναι δυνατόν κάτι που δεν είχε ουδέποτε τεθεί στην προτείνουσα Βουλή να τεθεί στην δεύτερη», όπως ξεκαθάρισε ο κ. Κατρούγκαλος. Μάλιστα, και το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο υποστηρίζουν την άποψη ότι «όχι μόνο δεν μπορεί να τεθεί στην δεύτερη Βουλή θέμα που δεν έχει τεθεί στην πρώτη, αλλά και ότι πρέπει να γίνεται σεβαστή η κατεύθυνση που έδωσε η πρώτη Βουλή επί των θεμάτων που παρέπεμψε στην δεύτερη … η αναθεωρητική Βουλή μπορεί είτε να συνεχίσει στην κατεύθυνση που είχε προτείνει η προηγούμενη είτε να μην προχωρήσει καθόλου σε αναθεώρηση».

Διαβάστε επίσης: Παραδοχή Πέτσα: Μητσοτάκης – Ερντογάν δεν είπαν τίποτα για τις παραβιάσεις στο Αιγαίο

Ο κ. Κατρούγκαλος ξεκαθάρισε ότι «είμαστε διατεθειμένοι … να επιδείξουμε διάθεση συναινετική … υπάρχουν θέματα που έχουν ωριμάσει και μπορούμε “να τα βρούμε” … στο άρθρο 3 π.χ. που ξεκινάει σήμερα η συζήτηση για το κράτος και τις σχέσεις με την Εκκλησία, έχουμε σαφείς ιδεολογικές διαφορές … μερικά πράγματα όμως είναι υπερώριμα, έχουν αναδειχθεί και με την απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ. Θα μπορούσαν να συζητηθούν, ώστε να πάμε πράγματι σε μία ευρωπαϊκή κανονικότητα».

Η απόκρυψη των θέσεών της δείχνει για την ΝΔ κάτι χειρότερο, την εργαλειοποίηση της συνταγματικής αναθεώρησης ώστε «να επιτευχθούν τακτικοί σκοποί … να πετύχουν αυτό που έλεγε προεκλογικά ο κ. Βορίδης, με θεσμικό τρόπο να αποκλειστεί η επάνοδος μίας αριστερής, αντιδεξιάς κυβέρνησης στην εξουσία, το βλέπουμε κατ’ εξοχήν να γίνεται με την ψήφο των αποδήμων».

Όπως τόνισε, «όλος ο ισχυρισμός τους βασίζεται στο ουσιαστικά ψευδές επιχείρημα ότι … θα ψηφίζουν μόνο όσοι συμπατριώτες μας είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους … είναι ψευδές, γιατί όποιος έχει ελληνική ιθαγένεια, είναι Έλληνας πολίτης, αυτόματα είναι σε δημοτολόγιο και εγγράφεται στους εκλογικούς καταλόγους. Δεν είναι πρόσθετη υποχρέωση να εγγραφεί … και ο Κώδικας Ιθαγένειάς μας προβλέπει το Δίκαιο του Αίματος, οπότε όποιος μπορεί να αποδείξει ότι έχει Έλληνες προγόνους μπορεί να γίνει Έλληνας πολίτης. Μιλάμε για μία δεύτερη Ελλάδα έξω από την Ελλάδα, που θεωρητικά έχει δικαίωμα ψήφου», ενώ δεν λειτουργεί στην Ελλάδα, δεν πληρώνει φόρους στην Ελλάδα, δεν απολαμβάνει τις υπηρεσίες του ελληνικού κράτους, άρα «μπορεί να έχει άποψη, αλλά αυτή δεν μπορεί να έχει το ίδιο βάρος», κάτι που αναγνωρίζει το αρμόδιο όργανο της ΕΕ για τους θεσμούς, η Επιτροπή της Βενετίας, αλλά και «η λύση που ακολουθούν τα περισσότερα Συντάγματα χωρών με μεγάλη Διασπορά. Υπάρχουν χώρες που αποκλείουν εντελώς την ψήφο των Απόδημων, με κατ’ εξοχήν παράδειγμα την Ιρλανδία, καθώς υπάρχουν… άλλες τρεις Ιρλανδίες στις ΗΠΑ, θα ήταν μειοψηφία» οι κάτοικοί της.

«Εμείς προτείνουμε το μοντέλο που εφαρμόζουν χώρες με ανάλογο του δικού μας προφίλ Διασποράς, όπως η Πορτογαλία, η Ιταλία και η Γαλλίας … από 3 ως 12 βουλευτές αποδήμων (4 σε Ιταλία και Πορτογαλία, 11 στην Γαλλία) … είναι η μόνη λύση που κάνει σεβαστά και τα δύο αγαθά: και να έχουν λόγο και ψήφο οι ομογενείς και να μην είναι τέτοια που να αλλοιώνει καθοριστικά την βούληση όσων είναι στην Επικράτεια)», κατέληξε.

Πηγή: Στο Κόκκινο 

Documento Newsletter