Κατεπείγουσες συστάσεις ασφαλείας προς φορείς σιδηροδρόμων δεκαέξι μήνες μετά τα Τέμπη

Κατεπείγουσες συστάσεις ασφαλείας προς φορείς σιδηροδρόμων δεκαέξι μήνες μετά τα Τέμπη

Δεκαέξι μήνες μετά την σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων (ERA), ζήτησε την έκδοση κατεπείγουσας σύστασης από τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ), καθώς υπάρχουν σημαντικά κενά ασφαλείας στη λειτουργία του σιδηροδρόμου.

Όπως αναφέρει ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ, κατόπιν πρωτοβουλίας του ΕRA και σύμφωνης γνώμης του Προϊσταμένου Μονάδας διερεύνησης ατυχημάτων κυρίου Κωνσταντίνου Καπετανίδη, προτάθηκε επείγουσα σύσταση προς όλους τους φορείς της σιδηροδρομικής αγοράς, κατόπιν των στοιχείων που ανέκυψαν κατά τη διερεύνηση του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών της 28.2.2023, η οποία είναι σε εξέλιξη.

Κίνδυνος για την ασφάλεια

Πληθώρα ερευνητικών δημοσιευμάτων αλλά και πραγματογνώμονες που ερευνούν τις συνθήκες κάτω από τις οποίες 57 άνθρωποι έχασαν βίαια τη ζωή τους στα Τέμπη έχουν καταλήξει στο ασφαλές συμπέρασμα πως πολλά συστήματα ασφαλείας που δεν λειτουργούσαν πριν δεκαέξι μήνες, συνεχίζουν στην ίδια τραγική κατάσταση μέχρι και σήμερα.

Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ παρατηρεί πως η μετάδοση μηνυμάτων ασφαλείας στερείται δομής, μεθοδολογίας και χρήσης διεθνώς συμφωνημένης ορολογίας και κανόνων επικοινωνίας. Όλο αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην υπάρχουν οι απαραίτητες εγγυήσεις πως τυχόν μηνύματα ασφαλείας έχουν μεταδοθεί με σαφήνεια και έχουν κατανοηθεί σωστά. Άρα, κρίσιμες πληροφορίες μπορεί να παρεξηγηθούν ή να παρερμηνευθούν λόγω ασαφών ή διφορούμενων εκφράσεων.

Τι λένε για τον ασύρματο VHF

Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ εξηγεί πως ο ασύρματος VHF χρησιμοποιείται ευρέως ως ανοικτό κανάλι επικοινωνίας για την ανταλλαγή κάθε είδους πληροφοριών. Η χρήση του ίδιου ασυρμάτου VHF ως προτιμώμενου/μόνιμου μέσου επικοινωνίας για επικοινωνίες σχετικές με την ασφάλεια μεταξύ σταθμάρχη και οδηγών δημιουργεί μια κατάσταση στην οποία δεν είναι δυνατόν να δοθεί προτεραιότητα στις επικοινωνίες σχετικές με την ασφάλεια έναντι όλων των άλλων επικοινωνιών. Αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα να διακόπτονται σημαντικά μηνύματα στη συνομιλία ή να μην λαμβάνονται με σαφήνεια λόγω της έντονης ραδιοεπικοινωνίας, του στατικού θορύβου ή/και της παρεμβολής της ραδιοεπικοινωνίας.

Συστάσεις ασφαλείας

Μετά την έκθεση της προβληματικής λειτουργίας ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ θέτει και τις απαραίτητες συστάσεις ασφαλείας, οι οποίες -όπως τονίζεται χαρακτηριστικά- πρέπει να εφαρμοστούν άμεσα στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Προτείνει, λοιπόν, τα παρακάτω:

1. Μιας μεθοδολογίας επικοινωνίας που σχετίζεται με την ασφάλεια και σέβεται τις απαιτήσεις του εκτελεστικού κανονισμού (ΕΕ) 2023/1693 της Επιτροπής, για την τροποποίηση του εκτελεστικού κανονισμού (ΕΕ) 2019/773 σχετικά με τις τεχνικές προδιαγραφές διαλειτουργικότητας για το υποσύστημα λειτουργίας και διαχείρισης της κυκλοφορίας του σιδηροδρομικού συστήματος εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και ιδίως του προσαρτήματος Γ.

2. Ενός μέσου επικοινωνίας που επιτρέπει την άμεση επαφή ένας προς έναν μεταξύ των σταθμάρχων και των μηχανοδηγών για όλες τις επικοινωνίες που σχετίζονται με την ασφάλεια.

Ποιους αφορούν οι συστάσεις ασφαλείας

Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ κρούει τον κώδωνα του κινδύνου στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, τον ΟΣΕ, όλες τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, τη ΓΑΙΟΣΕ και το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών.

Συγκεκριμένα αναφέρει:

1) Τη Ρ.Α.Σ., ως εθνική αρχή ασφάλειας, για τα καθήκοντα που ορίζονται στα άρθρα 16 και 17 της οδηγίας (ΕΕ) 2016/798 για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.

2) Τον O.Σ.Ε, ως διαχειριστή υποδομής, ο οποίος οφείλει να καταρτίσει – σύμφωνα με το παράρτημα II σημείο 5.1.1 του κατ’ εξουσιοδότηση κανονισμού (ΕΕ) 2018/762 της Επιτροπής – την κατάλληλη μεθοδολογία επικοινωνίας και το Βιβλίο Εντύπων, καθώς και ένα σχέδιο εφαρμογής, συμπεριλαμβανομένων των χρονοδιαγραμμάτων κατάρτισης, το οποίο ορίζει φιλόδοξες προθεσμίες για την εφαρμογή των τροποποιημένων επιχειρησιακών διαδικασιών και την εφαρμογή των κατάλληλων μέσων επικοινωνίας.

3) Όλες τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, που οφείλουν να παρέχουν εκπαίδευση στους μηχανοδηγούς και το σχετικό προσωπικό για τη λειτουργία των αμαξοστοιχιών σύμφωνα με τις τροποποιημένες επιχειρησιακές διαδικασίες και τα μέσα επικοινωνίας, σύμφωνα με τις προθεσμίες που ορίζει ο διαχειριστής υποδομής.

4) Τη ΓΑΙΟΣΕ, ως κάτοχο του μεγαλύτερου μέρους των σιδηροδρομικών οχημάτων που κυκλοφορούν στο ελληνικό δίκτυο, που καλείται να υποστηρίξει την εφαρμογή των κατάλληλων μέσων επικοινωνίας.

5) Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, για τη διευκόλυνση των προτεινόμενων αλλαγών, οι οποίες μπορεί να περιλαμβάνουν την τροποποίηση ή την απόσυρση νομικών πράξεων, και για την κάλυψη της ευθύνης του κράτους μέλους σύμφωνα με το άρθρο 4 (α) της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/798 για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Προκειμένου να διασφαλιστεί η συστημική και βιώσιμη αλλαγή, είναι επίσης ζωτικής σημασίας να δρομολογηθούν και να πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες βελτιώσεις με τον εντοπισμό και την επίλυση τυχόν εμποδίων που αντιμετωπίζουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι φορείς, ιδίως οι τελικοί χρήστες. Κατόπιν πρότασης του Αναπληρωτή Πρόεδρου το Συμβούλιο ομόφωνα συμφώνησε με την πρόταση υιοθέτησης της ανωτέρω κατεπείγουσας σύστασης ασφαλείας.

Διαβάστε επίσης: Έγκλημα Τέμπη: «Αρκετά με την ατιμωρησία» – Συγκλονίζει η Μαρία Καρυστιανού

Ντροπιαστικές δηλώσεις από στέλεχος της ΝΔ για τα Τέμπη: «Aντί να κλαίει βουβά τον χαμό του παιδιού της κάνει ταξιδάκια»

Υπέρ της ανασύνθεσης του προοδευτικού χώρου Τεμπονέρας και Κοτσακάς – Οι προτάσεις τους

Μητσοτάκης: Ακύρωσε το ταξίδι του στην Ιορδανία – Εσωτερικές ανακατατάξεις, damage control και στο βάθος ανασχηματισμός

Ευρωεκλογές 2024: Πώς τα πήγαν τα exit polls σε σύγκριση με το τελικό αποτέλεσμα;

 

Ετικέτες

Τελευταίες ΕιδήσειςDropdown Arrow
preloader
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Documento Newsletter