Κατατέθηκε το νομοσχέδιο για τη διανομή του κοινωνικού μερίσματος και αναμένεται η ανάρτησή του στον ηλεκτρονικό τόπο της Βουλής.
Την Τετάρτη, το νομοσχέδιο για το κοινωνικό μέρισμα εισάγεται στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής και την Πέμπτη θα ψηφιστεί σε μία συνεδρίαση στην Ολομέλεια.
Με την ψήφιση της διάταξης νόμου, ανοίγει ο δρόμος για την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος εντός Δεκεμβρίου.
Το νομοσχέδιο προβλέπει την καταβολή 720 εκατομμυρίων ευρώ για την εφάπαξ παροχή κοινωνικού χαρακτήρα, ως διανομή κοινωνικού μερίσματος προς στήριξη των οικονομικά αδύναμων προσώπων και ευάλωτων νοικοκυριών, την επιστροφή κρατήσεων υγειονομικής περίθαλψης στις συντάξεις για το διάστημα 1.1.2012 ως 30.6.2016 που εκτιμάται σε 315 εκατ. ευρώ καθώς και την καταβολή ποσού 360 εκατ ευρώ για την κάλυψη κόστους παροχής Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας. Το συνολικό ποσό εκτιμάται σε 1,4 δισεκατομμύρια ευρώ όπως προκύπτει από την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που συνοδεύει το νομοσχέδιο.
Στο άρθρο 1 του νομοσχεδίου προβλέπεται ότι με Κοινή Απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης το καταβαλλόμενο ποσό για το κοινωνικό μέρισμα δύναται να αυξηθεί εφόσον το επιτρέπουν οι δημοσιονομικές συνθήκες κατά τον χρόνο έκδοσής της.
Με τη ίδια απόφαση, όπως διευκρινίζεται, θα καθορίζονται «τα κριτήρια, εισοδήματος, περιουσίας, διαμονής ή άλλα για την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος, οι κατηγορίες των δικαιούχων, η βάση, ο τρόπος υπολογισμού και το ακριβές ποσό του διανεμόμενου κοινωνικού μερίσματος ανά κατηγορία δικαιούχων, οι προϋποθέσεις, ο φορέας, οι εμπλεκόμενες υπηρεσίες και οι επιμέρους αρμοδιότητές τους, η διαδικασία ο χρόνος και ο τρόπος καταβολής, ο χρόνος και ο τρόπος ελέγχου των εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων για τη χορήγησή του ανά κατηγορία δικαιούχων καθώς και κάθε άλλο ζήτημα τεχνικού ή λεπτομερειακού χαρακτήρα».
Σε κάθε περίπτωση, διευκρινίζεται ότι το κοινωνικό μέρισμα είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο στα χέρια του δημοσίου ή τρίτων κατά παρέκκλιση κάθε άλλης αντίθετης διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με ήδη βεβαιωμένα χρέη προς το δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
Στο άρθρο 2 προβλέπεται ότι η επιστροφή των κρατήσεων υγειονομικής περίθαλψης των συνταξιούχων που είχαν υπολογισθεί επί του ακαθάριστου ποσού μηνιαίας κύριας σύνταξης ή προσυνταξιοδοτικής παροχής χωρίς την αφαίρεση των ποσών που αντιστοιχούν στις περικοπές που είχαν γίνει στις συντάξεις, θα είναι άτοκη. Η επιστροφή θα καταβληθεί με τη σύνταξη του μηνός Δεκεμβρίου του 2017
Στο άρθρο 3 προβλέπεται ότι με απόφαση του υπουργού Οικονομικών δύναται να καλύπτεται από κρατικό τον προϋπολογισμό πλήρως ή μερικώς το κόστος παροχής Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας.
Εκτός του 2017 όπου η δαπάνη για την κάλυψη του κόστους αυτού εκτιμάται σε 360 εκατ. ευρώ, στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους υπάρχει πρόβλεψη για τα έτη από το 2018 έως και το 2022 με καταβολή ποσού θα κυμαίνεται από 40 εκατ. έως 85 εκατ. ευρώ περίπου.