Προβληματική η συστέγαση, εκθέτει τα εμπόδια που αναδύονται μετά την αυτοψία που έγινε και ζητάει άμεσα λύσεις.
Όλα της συστέγασης δύσκολα, όπως φαίνεται για τη δημοτική αρχή του Γιάννη Γκίκα στο Αιγάλεω. Ενώ περιμένει ακόμη την έγκριση της καταλληλότητας από το υπουργείο παιδείας για τη συστέγαση του 9ου δημοτικού σχολείου, στο οποίο έγινε έξωση, στο κτίριο του 14ου δημοτικού σχολείου, μια επιστολή του Συνηγόρου του Πολίτη έρχεται να ρίξει φως στις κινήσεις που έχουν γίνει από τον δήμο, καθώς του ζήτησε τα σχετικά έγγραφα, ενώ η κατάληξη αποτελεί κόλαφο για την κατάληξη των ενεργειών αυτών. Ο Συνήγορος του Πολίτη κατόπιν της αυτοψίας που έκανε διαπιστώνει ότι δεν μπορεί να γίνει συστέγαση με βάση τα οριζόμενα από τη νομοθεσία.
Μέσω της επιστολής ξεκαθαρίζεται, κατ’ αρχάς, ότι η δημοτική αρχή Γκίκα περίμενε το εξώδικο της έξωσης και έδρασε αστραπιαία – σε πλήρη αντίθεση δηλαδή για ό,τι έπραξε σχετικά με τη διάσωση του κτιρίου και σχετικά με τα εδώ και τριάμισι χρόνια σεισμόπληκτα σχολεία. Είχε ήδη αποφασιστεί η προσωρινή μεταστέγαση με την 59/09.01.2023 απόφαση του δημάρχου Αιγάλεω και δύο μέρες μετά η διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής με το 310/11.01.2023 έγγραφό της ενημέρωσε τα δύο σχολεία για τη συστέγαση. Όλα αυτά μία μέρα πριν επιδοθεί η έξωση και δύο μέρες μετά την απόφαση των ιδιοκτητών να βάλουν λουκέτο.
«Αβλεψίες», νομικά και κτιριολογικά προβλήματα
Ο Συνήγορος του Πολίτη επισημαίνει ότι κακώς ο δήμος στην 59/09.01.2023 απόφαση ο δήμαρχος Αιγάλεω Γιάννης Γκίκας επικαλείται το άρθρο 124 του ν. 4692/2021. Κι αυτό επειδή αναφέρεται σε συγκεκριμένες και όχι οποιεσδήποτε έκτακτες και απρόβλεπτες ανάγκες για στέγαση σχολείων, και μάλιστα «μόνο σε όσες προκύπτουν από φυσικές καταστροφές (πλημμύρες, σεισμούς κ.λπ.) ή λόγω της πανδημίας και αφορά την τοποθέτηση προκατασκευασμένων αιθουσών».
Επιπλέον επισημαίνει ότι, σύμφωνα με το άρθρο 41 του ν. 1566/1985 προβλέπεται ότι η συστέγαση δημοσίων σχολείων στο ίδιο κτίριο, η κοινή χρήση χώρων και οι ώρες λειτουργίας καθορίζονται με απόφαση του δημάρχου κατά την έναρξη κάθε διδακτικού έτους και αφού λάβει τη γνώμη της επιτροπής παιδείας. Φυσικά δεν έγινε τίποτε από όλα αυτά.
Επίσης επισημαίνει ότι στην 779/09.01.23 τεχνική έκθεση της διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του δήμου δεν αναφέρονται κρίσιμα στοιχεία, όπως τα τετραγωνικά μέτρα των αιθουσών μετά τις τροποποιήσεις, ο αριθμός των μαθητών που θα φιλοξενηθεί, εάν καλύπτεται κατ’ ελάχιστο ο απαιτούμενος αριθμός τουαλετών, σε ποιους χώρους θα φιλοξενηθούν οι δραστηριότητες των σχολείων μετά την κατάργηση της αίθουσας πολλαπλών χρήσεων, εάν είναι κατάλληλος ο χώρος για τον οποίο έχει σχεδιαστεί η λειτουργία του τμήματος ένταξης. Όλα όσα επισημαίνει δεν αναφέρονται ή προκύπτει ότι είναι προβληματικά με την επί τόπου αυτοψία της βοηθού Συνηγόρου του Πολίτη.
Στην επιστολή επισημαίνεται εξάλλου ότι στην τεχνική έκθεση και στην απόφαση του δημάρχου δεν ελήφθησαν υπόψη οι διατάξεις της ΥΑ 37237/2007 ούτε ο οδηγός μελετών του ΟΣΚ για τα κτίρια καθώς και το εγκεκριμένο κτιριολογικό πρόγραμμα για τα ολοήμερα δημοτικά σχολεία, και ειδικότερα απουσιάζει το εγκεκριμένο κτιριολογικό πρόγραμμα του 14ου δημοτικού σχολείου.
Τι έδειξε η αυτοψία
Στις 27.01.2023 οι χειρίστριες της υπόθεσης από πλευράς του Συνηγόρου του Πολίτη πραγματοποίησαν αυτοψία στον χώρο του 14ου δημοτικού σχολείου Αιγάλεω. Σύμφωνα με την καταγραφή τους:
* Το 9ο δημοτικό σχολείο έχει πλέον λιγότερους μαθητές σήμερα (αριθμεί 88) όπως και το 14ο (αριθμεί 99).
* Ο προαύλιος χώρος, είναι εξαιρετικά μικρός για τον προαυλισμό των μαθητών και των δυο σχολείων.
* Η αίθουσα πολλαπλών χρήσεων, ωφέλιμου χώρου 49 τ.μ., η οποία θα μετατραπεί σε αίθουσα διδασκαλίας και γραφείο των δασκάλων του 9ου δημοτικού, χρησιμοποιείται επίσης ως τραπεζαρία του ολοήμερου προγράμματος. Με τον διαχωρισμό τους με «φυσαρμόνικα» αφενός είναι ο χώρος για γραφείο δασκάλων είναι εξαιρετικά μικρός, αφετέρου θα υπάρχει έντονη ηχητική όχληση για τη διεξαγωγή του μαθήματος. Παράλληλα, για να χρησιμοποιηθεί ο χώρος για το γεύμα των μαθητών, θα πρέπει να απολυμαίνεται μέσα σε πολύ στενά χρονικά πλαίσια με τη λήξη του ωραρίου. Επιπλέον, δεν θα υπάρχει η δυνατότητα διεξαγωγής οιασδήποτε εκδήλωσης – γιορτής λόγω απουσίας χώρου.
* Οι τουαλέτες είναι ανεπαρκείς για τον αριθμό των παιδιών.
* Στον εξαιρετικά στενό χώρο της αποθήκης, χωρίς θέρμανση, στον πρώτο όροφο, σχεδιάζεται να τοποθετηθεί το τμήμα ένταξης.
* Η αίθουσα που προορίζονταν για βιβλιοθήκη έχει χωριστεί με γυψοσανίδα και δεν υπάρχει πόρτα στο διάδρομο στη μικρή αίθουσα που έχει σχηματιστεί, με αποτέλεσμα οι μαθητές να βγαίνουν μέσα από τη διπλανή αίθουσα. Παράλληλα, δεν υπάρχει επαρκής μόνωση και θα υφίσταται έντονο πρόβλημα ηχητικής όχλησης μεταξύ των δυο τμημάτων.
Όπως καταλήγει η επιστολή του Συνηγόρου του Πολίτη, «από όλα τα ανωτέρω συνάγεται ότι η λύση της συστέγασης των δυο σχολείων είναι προβληματική, όχι μόνο διότι οι χώροι δεν επαρκούν, αλλά και γιατί ταυτόχρονα θα διαταραχθεί η ομαλή λειτουργία του 14ου δημοτικού σχολείου, που μέχρι σήμερα δεν είχε λειτουργικά προβλήματα». Και συνεχίζει: «Παράλληλα, η προαναφερόμενη κατάσταση είναι προφανές ότι έχει ήδη αποβεί εξαιρετικά ψυχοφθόρα για δασκάλους, μαθητές και γονείς, δημιουργώντας, επί συνεχόμενα έτη, ανασφάλεια για την πορεία της εκπαίδευσης των παιδιών».
Προτάσεις
Ο Συνήγορος του Πολίτη καταλήγει παρακαλώντας να ληφθούν υπόψη:
* Να εξασφαλιστεί η λειτουργία των δυο σχολείων χωρίς να παραβιάζονται τα δικαιώματα των παιδιών και ιδίως το δικαίωμα αυτών στην εκπαίδευση.
* Να ενημερωθεί εάν έχει κατατεθεί νέο σχέδιο εκκένωσης του χώρου σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης με βάση τον αριθμό των παιδιών που θα προκύψει από τη συστέγαση και επισημαίνει ότι απαιτείται η επικαιροποίηση της παθητικής / ενεργητικής πυροπροστασίας του κτιρίου.
* Να εξευρεθεί η βέλτιστη προσωρινή λύση προκειμένου να μην απωλέσουν οι μαθητές περαιτέρω εκπαιδευτικές ώρες.
* Να πραγματοποιηθούν άμεσα ενέργειες για την εξεύρεση μόνιμης λύσης στέγασης του 9ου δημοτικού σχολείου.
Από χθες, Τρίτη 28.02.2023, που ψηφίστηκε η νομοθετική ρύθμιση Μητσοτάκη και αναμένεται να κλείσει η Βουλή, χάνεται κάθε ευκαιρία να βρει δικό του κτίριο το 9ο δημοτικό σχολείο με κύρια και αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης και της δημοτικής αρχής.
Οι γονείς στα κάγκελα
Ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων του 9ου δημοτικού σχολείου Αιγάλεω σε σχετική ανακοίνωσή του τη Δευτέρα κατηγορεί άλλη μία φορά τη δημοτική αρχή ότι αρνούνται πεισματικά με διάφορες δικαιολογίες να κάνουμε ό,τι χρειάζεται ώστε να περάσει στον δήμο το κτίριο του σχολείου τους.
Αναφέρουν χαρακτηριστικά: «Για πολλοστή φορά ο δήμαρχος και η δημοτική αρχή αρνούνται πεισματικά με διάφορες δικαιολογίες να κάνουν τις διαδικασίες που χρειάζονται ώστε το κτίριο όπου στεγαζόταν το 9ο δημοτικό σχολείο να περάσει στον δήμο. Η κυβέρνηση φυσικά δεν προχώρησε ούτε αυτή σε λύση επίταξης ούτε φυσικά σε αναγκαστική απαλλοτρίωση όπως θα έπρεπε καλύπτοντας έτσι τον γαλάζιο δήμαρχο. Καλύπτοντας για άλλη μία φορά την πολιτική συγχωνεύσεων, που είναι διαχρονική και εξυπηρετείται από όλες τις κυβερνήσεις. Καλύπτοντας όμως στο ακέραιο και τις απαιτήσεις των επιχειρηματιών που φαίνονται πως βρίσκονται πίσω από την έξωση. Κλείνοντας ένα δημόσιο σχολείο και βοηθώντας να ανοίξεις τη θέση του ένα ιδιωτικό».
Οι γονείς ρωτούν εύλογα: «Αλήθεια, κύριοι, θα βάζετε τα παιδιά σας να κάνουν μάθημα κάτω από τέτοιες συνθήκες;»
Γι’ αυτό απαιτούν: «Ο δήμος να βρει μόνιμη λύση στο πρόβλημα της στέγασης του σχολείου μας. Σύγχρονο και ασφαλές σχολείο για τα παιδιά μας. Καμία συγχώνευση με κοντινό ή άλλο σχολείο! Φτάνει το στρίμωγμα! Φτάνουν οι τάξεις-κλουβιά! Φτάνουν οι συγχωνεύσεις που έχουν ήδη γίνει σε άλλα σχολεία του δήμου μας. Καμία μετεγκατάσταση σε σχολείο μακριά από τη γειτονιά μας. Δεν θα δεχτούμε τα παιδιά μας, μαθητές δημοτικού, να διανύουν μεγάλες αποστάσεις!
Να στεγαστεί το σχολείο μας σε σύγχρονο και ασφαλές κτίριο με ευθύνη του δήμου. Να εγγυηθεί το υπουργείο Παιδείας τη λειτουργία του χωρίς περικοπές σε τάξεις πληροφορικής, εργαστήρια και αίθουσα εκδηλώσεων».
Ακολουθεί το σχετικό έγγραφο:
Διαβάστε επίσης:
Με εντολή Μητσοτάκη το 9ο δημοτικό σχολείο Αιγάλεω έχασε το κτίριό του
Στη Βουλή η ρύθμιση για το υπό έξωση 9ο δημοτικό σχολείο Αιγάλεω