Κάρλο Βόγελε: «Εικόνες, ιστορίες και µουσική µπορούν να αποκαλύψουν τα µυστήρια που μας περιβάλλουν»

Κάρλο Βόγελε: «Εικόνες, ιστορίες και µουσική µπορούν να αποκαλύψουν τα µυστήρια που μας περιβάλλουν»

Ο σκηνοθέτης του «Ικαρου και Δαίδαλου» μιλάει για την ταινία του «Ικαρος και Δαίδαλος», τους αρχαίους μύθους, τη μινωική Κρήτη και την Pixar.

Ο γεννηµένος στο Λουξεµβούργο το 1981 και µεγαλωµένος στη Γαλλία Κάρλο Βόγελε, σκηνοθέτης του φιλµ κινούµενων σχεδίων «Ικαρος και ∆αίδαλος», σπούδασε στη σχολή Animation Gobelins στο Παρίσι. Στη συνέχεια βρέθηκε στα Aardman Studios στο Μπρίστολ προτού το κυνήγι της καριέρας τον οδηγήσει στην Pixar στην Καλιφόρνια, όπου παρέµεινε οκτώ χρόνια συµµετέχοντας σε δηµιουργίες όπως τα «Toy story 3», «Brave», «Monster academy». Επέστρεψε στην Ευρώπη το 2016, αποφασισµένος να αναπτύξει µια υβριδική τεχνική animation. Το πρώτο δείγµα προσωπικής του ταινίας µεγάλου µήκους είναι ο «Ικαρος και ∆αίδαλος».

Κάρλο Βόγελε (© Deborah Coleman/Pixar)

Τι σας συγκινεί περισσότερο στην ιστορία του Ικαρου σε σηµείο που αποφασίσατε να κάνετε µια ταινία γύρω από αυτή;

Από παιδί µε συνάρπαζαν σε τροµακτικό βαθµό οι ελληνικοί µύθοι. Αυτές οι άγριες ιστορίες µε έκαναν να αµφισβητώ όλα όσα ήξερα για τους ήρωες, τους θεούς και τον θάνατο. Με έκπληξη διαπίστωσα ότι ελάχιστες ταινίες κινούµενων σχεδίων ήταν εµπνευσµένες από την ελληνική µυθολογία. Ο Ικαρος είναι ο προσωπικός µου αγαπηµένος ήρωας, γιατί είναι ονειροπόλος και ιδεαλιστής και ακολουθεί την καρδιά του ανεξάρτητα από το κόστος.

Τα πρόσωπα των ηρώων του φιλµ θυµίζουν µορφές σε αρχαιοελληνικά αγγεία. Εγινε συνειδητά η επιλογή αυτή;

Φυσικά. Επισκέφτηκα την Κνωσό στην Κρήτη και έβγαλα ένα εκατοµµύριο φωτογραφίες. Το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου ήταν επίσης πολύ χρήσιµο για τις αναφορές µας σε αρχαία κοσµήµατα, εργαλεία και αγγεία. Χρησιµοποιήσαµε τις µινωικές τοιχογραφίες και σχέδια αγγείων ως έµπνευση για τον σχεδιασµό των χαρακτήρων, των σκηνικών του παλατιού, αλλά και των backgrounds όλης της ταινίας.

Ποια εξήγηση δίνετε για το ότι ο παγκόσµιος κινηµατογράφος –όχι µόνο το Χόλιγουντ και η Disney–, αν και συχνά έχει στραφεί σε διάφορους αρχαιοελληνικούς µύθους, δεν είχε καταπιαστεί µε την ιστορία του Ικαρου;

Ο λόγος είναι απλός: είναι δύσκολο να κάνεις µια ταινία για ένα χαρακτήρα που πεθαίνει στο τέλος. Ειδικά αν το µεγαλύτερο µέρος του κοινού ξέρει ότι θα πεθάνει, γιατί γνωρίζει την κατάληξη µε την πτώση του Ικαρου, πτώση που είναι εµβληµατικό µοτίβο σε πίνακες, τραγούδια και λαϊκή κουλτούρα. Θα µπορούσε φυσικά κάποιος δηµιουργός να αλλάξει την ιστορία και να της προσδώσει αίσιο τέλος. Αλλά τότε ποιο θα ήταν το νόηµα;

Εχετε δουλέψει στην Pixar για επτά χρόνια. Ποιες αρµοδιότητες είχατε και πώς ήταν η καθηµερινότητά σας σε ένα χώρο όπως το διάσηµο στούντιο;

Η δουλειά στην Pixar ήταν µια απίστευτη περιπέτεια και µια εξαιρετική ευκαιρία να µάθω τις τεχνικές τους, πώς κάνουν ταινίες και πώς αφηγούνται ιστορίες. Ηταν µοναδική εµπειρία – ήµουν τυχερός που την έζησα, καθώς βρέθηκα στο κατάλληλο µέσο που συνδύαζε άψογα το καλλιτεχνικό όραµα µε την εµπορική εκµετάλλευση και τις οικονοµικές απαιτήσεις. Στην Pixar ήµουν εµψυχωτής χαρακτήρων για επτά χρόνια και δούλεψα σε ταινίες όπως το «Toy Story 3», το «Brave» ή το «Monsters academy». ∆εν έχω παρά µόνο όµορφες αναµνήσεις από τον χρόνο µου στο στούντιό της. Το δε εργασιακό περιβάλλον ήταν τουλάχιστον συναρπαστικό.

Γιατί επιστρέψατε στην Ευρώπη;

Ηταν ώρα να ανοίξω τα φτερά µου και να πετάξω µόνος µου (γελά). Τα αµερικανικά στούντιο κινουµένων σχεδίων παράγουν πολύ διασκεδαστικές ταινίες, αλλά τείνουν να παίζουν µε ασφάλεια το παιχνίδι και να δίνουν στο κοινό αυτό που ήδη του αρέσει και περιµένει· οµιλούντα παιχνίδια στην καλύτερη περίπτωση, κοροϊδίες στη χειρότερη. Και αυτά τα crowd-pleasers κοστίζουν εύκολα 200 εκατοµµύρια δολάρια για την κατασκευή και τη διαφήµισή τους. Στην Ευρώπη µια ανεξάρτητη ταινία κινούµενων σχεδίων µπορεί να κοστίσει λιγότερο από 10 εκατοµµύρια ευρώ και χρηµατοδοτείται κυρίως από κρατικούς πόρους, πράγµα που σηµαίνει ότι υπάρχει µικρή πίεση για το αν η ταινία είναι κερδοφόρα ή όχι. Αυτό σηµαίνει ότι ο δηµιουργός τους µπορεί να εστιάσει περισσότερο στο πρωτότυπο και ποιοτικό περιεχόµενο.

Ποιο προσωπικό σας όνειρο πραγµατοποιείται µε το φιλµ αυτό;

«Ενα αγόρι που επιλέγει το φως και την οµορφιά του ήλιου πάνω από το χάος και το σκοτάδι του λαβύρινθου». Ετσι µου αρέσει να σκέφτοµαι τον Ικαρο. Οπως και να µην ξεχνώ αυτά τα υπέροχα λόγια: «Η ζωή µάς ξεφεύγει, αλλά η τέχνη τη δίνει πίσω». Ο κόσµος στον οποίο ζούµε είναι περίπλοκος και παράλογος. Εικόνες, ιστορίες και µουσική µπορούν να αποκαλύψουν τα µυστήρια, την οµορφιά και τις ατέλειωτες δυνατότητες που µας περιβάλλουν.

Χρησιµοποιήσατε µια µείξη 2D σχεδίου στο χέρι και 3D εικόνας φτιαγµένης στον υπολογιστή. Γιατί επιλέξατε αυτή την τεχνική;

Ηθελα µια αισθητική κοντά σε µια χειροποίητη απεικόνιση. Ολα τα σχέδια έγιναν από τον Εντουάρ Κουρ, ο οποίος είναι ένας ιδιαίτερα παραγωγικός καλλιτέχνης κόµικς. Για τους χαρακτήρες χρησιµοποιήσαµε τρισδιάστατα µοντέλα µε επίπεδη, απλή απόδοση. Ζωγραφίσαµε όλα τα φόντα στο Photoshop – υπάρχουν αρκετές σεκάνς, όπως η µάχη στον λαβύρινθο που είναι εξ ολοκλήρου κινούµενα σχέδια µε το χέρι.

INF0

Η ταινία κινούμενων σχεδίων «Ικαρος και Δαίδαλος» του Κάρλο Βόγελε κυκλοφορεί από τις 26 Μαΐου στις αίθουσες σε διανομή NEO Films.

Documento Newsletter