«Δεν νομίζω ότι μόνο με την ανάληψη της αντικειμενικής πολιτικής ευθύνης δίδεται μια πειστική απάντηση στα δικαιολογημένα και πελώρια ερωτήματα που τίθενται», σημείωσε χαρακτηριστικά ο βουλευτής Ηλείας της ΝΔ, Κώστας Τζαβάρας, σχολιάζοντας την παραίτηση του Κώστα Καραμανλή μετά την τραγωδία στα Τέμπη.
«Κανένας από αυτούς που είχαν είτε την υπηρεσιακή είτε την πολιτική αρμοδιότητα και κατ’ επέκταση την ιδιαίτερη ηθική και νομική υποχρέωση προστασίας της ζωής και της σωματικής ακεραιότητας (δηλαδή της ασφάλειας) των πολιτών στον τομέα των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών δεν δικαιούται να ισχυρίζεται ότι δεν γνώριζε», τόνισε χαρακτηριστικά σε συνέντευξη που παραχώρησε στο newsbreak.gr.
Παράλληλα, γνωστοποίησε ότι δεν θα είναι υποψήφιος στις επερχόμενες βουλευτικές εκλογές.
Αναλυτικά το επίμαχο απόσπασμα
Ναι, αλλά ο αρμόδιος υπουργός, ο πρώην υπουργός Μεταφορών κ. Καραμανλής, ανέλαβε την πολιτική ευθύνη…
Τι σημαίνει αναλαμβάνω την αντικειμενική πολιτική ευθύνη;
Εσείς είστε πολιτικός, εσείς θα μου πείτε. Δεν συνηθίζεται πάντως στις μέρες μας οι πολιτικοί να αναλαμβάνουν την ευθύνη…
Βεβαίως και κατά τούτο έχει μια αξία η στάση του. Ομως δεν νομίζω ότι μόνο με την ανάληψη της αντικειμενικής πολιτικής ευθύνης δίδεται μια πειστική απάντηση στα δικαιολογημένα και πελώρια ερωτήματα που τίθενται, τόσο από τους εκπροσώπους των κομμάτων, των συνδικαλιστικών φορέων και των κοινωνικών οργανώσεων όσο και από τους ίδιους τους πολίτες. Δεν θα μιλήσω για τα ερωτήματα των δημοσιογράφων, γιατί δυστυχώς τέτοια δεν ετέθηκαν τότε που έπρεπε. Στον τομέα αυτόν της ενημέρωσης ασφαλώς υπήρξαν φωτεινές εξαιρέσεις, αλλά η πλειοψηφία του δημοσιογραφικού κόσμου μάλλον δεν ετίμησε την αποστολή του. Αποσιώπησε τα προβλήματα, «παπαγαλίζοντας» ανεπίτρεπτα «διαρροές» και «non papers» κάθε φορά που ετίθεντο στον δημόσιο διάλογο ζητήματα ασφάλειας των σιδηροδρόμων.
Έχουν περάσει δύο βδομάδες από το έγκλημα των Τεμπών. Με βάση όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας, πιστεύετε ότι ήξεραν ότι αυτό θα συμβεί;
Νομίζω ότι υπάρχει ένα κομβικό σημείο στη διαδρομή των κρίσιμων γεγονότων, που είναι η παραίτηση τον Απρίλιο του 2022 του Χρ. Κατσιούλη, του πρόεδρου της επιτροπής ETCS, αρμόδιας για τα έργα σηματοδότησης και ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Αποχωρώντας είχε προειδοποιήσει τους πάντες και μάλιστα με πολύ δραματικό ύφος, λέγοντας παραιτούμαι γιατί δεν θέλω να γίνω μάρτυρας σε αυτό που μετά βεβαιότητας βλέπω να έρχεται και θα είναι πολύ σκληρό. Συγκεκριμένα, είχε καταγγείλει τη μη τήρηση του φυσικού και συμβατικού αντικειμένου της σύμβασης 717, καθώς και του πλημμελούς τρόπου υλοποίησης του ETCS σε διάφορα τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου, αλλά και την παραβίαση των δεσμεύσεων προς την Ε.Ε. ως προς την αποπεράτωση του ETCS τον Οκτώβριο του 2022, ύστερα από διαδοχικές παρατάσεις.
Ανάλογες καταγγελίες είχαν γίνει από τους μηχανοδηγούς με εξώδικες δηλώσεις τους, όπως αυτή του Νοεμβρίου του 2022, στην οποία ανέφεραν συγκεκριμένα: «Διαπιστώνουμε διαρκώς την κακή κατάσταση της σιδηροδρομικής υποδομής, την έλλειψη συντήρησής της (αποδεικνύεται από τις βραδυπορίες που καθημερινά δίνονται στους μηχανοδηγούς), τη μη λειτουργία φωτοσημάτων και τηλεδιοίκησης εδώ και πολλά έτη, τη μη λειτουργία του συστήματος ETCS (European Traffic Control System, του οποίου η θέση σε λειτουργία προστατεύει απέναντι στο ανθρώπινο λάθος), που δεν λειτούργησε ποτέ, παρά το γεγονός ότι έχει εγκατασταθεί στις μηχανές». Έναν μήνα μάλιστα πριν από την τραγωδία η ΔΕΣΚ-Σ προειδοποιούσε χαρακτηριστικά: «Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις».
Υπό τα δεδομένα αυτά, κανένας από αυτούς που είχαν είτε την υπηρεσιακή είτε την πολιτική αρμοδιότητα και κατ’ επέκταση την ιδιαίτερη ηθική και νομική υποχρέωση προστασίας της ζωής και της σωματικής ακεραιότητας (δηλαδή της ασφάλειας) των πολιτών στον τομέα των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών δεν δικαιούται να ισχυρίζεται ότι δεν γνώριζε.