Καραμπινάτη απιστία με θύμα το λιμάνι του Πειραιά και όχι μόνο…

Η μαζική αντίδραση δεν έβαλε φρένο στην εν κρυπτώ και κομπραδόρικη παράδοση μετοχών του λιμανιού του Πειραιά στη Cosco, αφού χθες, Τετάρτη, το ΤΑΙΠΕΔ υπέγραψε την αποικιοκρατική τροποποίηση της σύμβασης με τον κινέζικο κολοσσό και μαζί την καταδίκη παραγωγικών κλάδων, ανοίγοντας μία κερκόπορτα που δύσκολα θα κλείσει για το Δημόσιο.

Τοπική κοινωνία, παραγωγικοί και αυτοδιοικητικοί φορείς αντιτάχθηκαν εξ αρχής στα ύπουλα σχέδια που έρχονταν στην επιφάνεια με τη μορφή μιντιακών διαρροών. Ζητούσαν διαβούλευση και γνωστοποίηση της θετικής μεν, υπόγειας δε απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου για το σχέδιο τροποποίησης της σύμβασης. Ωστόσο, τα συμφέροντα του επενδυτή δεν μπορούσαν να περιμένουν.

Η κυβέρνηση σερβίρει το 16% των μετοχών του λιμανιού χωρίς η Cosco να έχει ολοκληρώσει 11 υποχρεωτικά επενδυτικά έργα ύψους 295 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 130 εκατ. προέρχονται από ευρωπαϊκή χρηματοδότηση. Η μη ολοκλήρωση των έργων συνιστά παραβίαση συμβατικών υποχρεώσεων και ενεργοποίηση ποινικών ρητρών κατά της Cosco. Αντ΄ αυτού, το ΤΑΙΠΕΔ και τα υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας δρομολογούν την απώλεια εσόδων από μερίσματα αλλά και δύο εκπροσώπων του Δημοσίου από το ΔΣ.

Η τροποποίηση της σύμβασης επιφέρει, επίσης, τον οικονομικό στραγγαλισμό σειράς επαγγελμάτων, αφού οι επενδύσεις ήταν ζωτικής σημασίας για τους κατοίκους του Πειραιά και παρακείμενων Δήμων. «Χωρίς τις επενδύσεις σε λίγο καιρό δεν θα υπάρχει κανένας μας» δήλωσε στο Documento ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (ΣΕΝΑΒΙ), Βασίλειος Κανακάκης. Άλλωστε, τέλη του 2020 ο Βαγγέλης Μαρινάκης είχε δηλώσει κατά τη διάρκεια συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου πως «ο Πειραιάς θα ρημάξει» από το μονοπωλιακό καθεστώς στο λιμάνι.

Το σκάνδαλο είναι εφάμιλλο με την Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου της Τράπεζας Πειραιώς κι ας είναι ασύγκριτα τα ποσά. Από εδώ και στο εξής, όταν παραχωρησιούχοι θα παραβιάζουν συμβατικούς όρους με δυσμενείς συνέπειες για το Δημόσιο, αυτομάτως θα επικαλούνται το προηγούμενο με την Cosco. Εξ ου και η διατυπωμένη κατηγορία τομεαρχών του ΣΥΡΙΖΑ περί καραμπινάτης απιστίας των αρμόδιων υπουργών.

Ο ρόλος του ΣΥΡΙΖΑ, όμως, δεν τελειώνει στις ανακοινώσεις, ούτε στην χρήση των μέσων κοινοβουλευτικού ελέγχου. Πλην των βουλευτών της αξιωματικής αντιπολίτευσης από τη Β΄ Πειραιά, αφωνία επικρατεί από πρόσωπα που έχουν βάλει την υπογραφή τους στη σύμβαση παραχώρησης του λιμανιού το 2016. Παρουσιάζονται ατάραχοι τη στιγμή που ανέλαβαν το κόστος της διάψευσης μίας προεκλογικής δέσμευσης του 2015, συνδέοντας το όνομά τους με έργα που έχουν προκαλέσει οργή στην τοπική κοινωνία, όπως η προβλήτα στην Πειραϊκή.

Το μόνο που δεν δικαιούται να κάνει η αξιωματική αντιπολίτευση είναι να εκπέμπει διφορούμενα μηνύματα, προσφέροντας επιχειρήματα σε όσους προτεραιοποιούν τα συμφέροντα της Coscο έναντι των κατοίκων του Πειραιά. Αν κάτι μπορεί να αντισταθμίσει την πληγή που άνοιξε στην Αριστερά και τον Πειραιά η παραχώρηση του λιμανιού, είναι η υπεράσπιση -εντός και εκτός Κοινοβουλίου- των λιγοστών θετικών προβλέψεων της σύμβασης του 2016. Χωρίς «ναι μεν αλλά» ή ενοχική στωικότητα. Η ισορροπία ανάμεσα σε δυο βάρκες συνήθως καταλήγει στη θάλασσα. Αν είναι του Πειραιά, μικρή σημασία έχει.

Διαβάστε επίσης

Cosco: Σύμβαση αποικίας στο λιμάνι του Πειραιά

Ετικέτες