Κάμαλα Χάρις, το νέο αστέρι του Χόλιγουντ

Κάμαλα Χάρις, το νέο αστέρι του Χόλιγουντ
Η Χάρις φαίνεται να κερδίζει τη γενιά Z, όπως δείχνουν τα χιλιάδες memes και hashtags που γίνονται viral εν ριπή οφθαλμού

Τσουνάμι υποστήριξης προς την αντιπρόεδρο των ΗΠΑ Κάμαλα Χάρις από τους A-listers του αμερικανικού κινηματογράφου σε μια από τις σκληρότερες προεκλογικές μάχες στην ιστορία των ΗΠΑ.

Το Xόλιγουντ τη λατρεύει. Από την ημέρα που ο Τζο Μπάιντεν ανακοίνωσε την απόσυρσή του από την κούρσα της επανεκλογής του στον Λευκό Οίκο, που άνοιξε πανηγυρικά τον δρόμο στην αντιπρόεδρο Κάμαλα Χάρις, οι αστέρες της πιο Δημοκρατικής γεωγραφικής περιοχής της Αμερικής κάνουν πάρτι. Η απογοήτευση, η θλίψη, ο τρόμος για πιθανή επανεκλογή του Ντόναλντ Τραμπ έδωσαν τη θέση τους στη χαρά και την ελπίδα ότι η Κάμαλα Χάρις μπορεί να ανατρέψει την έλευση του «απόλυτου κακού», όπως θεωρεί τον πρώην πρόεδρο η συντριπτική πλειονότητα όσων σχετίζονται με τη βιομηχανία του θεάματος. Και επειδή στο Χόλιγουντ όλα έχουν να κάνουν με το χρήμα, τα βαριά ονόματα που είχαν αναστείλει την οικονομική ενίσχυση της καμπάνιας του Μπάιντεν μετά το επικοινωνιακό βατερλό των τελευταίων προεκλογικών εμφανίσεών του ξαναγυρίζουν στο «μαντρί» με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο που ξέρουν. Σπρώχνοντας εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια στην καμπάνια της πρώτης μαύρης και ασιατικής καταγωγής γυναίκας, προκειμένου να πάρει στα χέρια της το τιμόνι της Αμερικής.

«Εχουμε να δούμε τέτοιον ενθουσιασμό από την εποχή του Ομπάμα» λένε δημοσιοσχεσίτες και επικοινωνιολόγοι του Χόλιγουντ, οι οποίοι λίγες εβδομάδες πριν, όταν είχε γίνει πλέον σαφές από τις δημοσκοπήσεις ότι ο αδύναμος Τζο «δεν τραβούσε» και δεν μπορούσε να νικήσει τον Τραμπ, έβλεπαν τους διάσημους πελάτες τους να αποστασιοποιούνται μη θέλοντας να συνδέσουν το όνομά τους με μια από τις πιο θλιβερές καμπάνιες όλων των εποχών. Τον ίδιο ενθουσιασμό βλέπουν σήμερα οι συνεργάτες του επικοινωνιακού επιτελείου της Χάρις. «Δεν προλαβαίνουμε να σηκώνουμε τα τηλέφωνα, όλοι μας τηλεφωνούν και ρωτούν τι μπορούν να κάνουν για μας» δηλώνουν πανηγυρίζοντας για το χολιγουντιανό… τσουνάμι που έχει ξεσπάσει υπέρ της αντιπροέδρου.

Yes.We.Kam.

Εκτός από τον Μπαράκ και τη Μισέλ Ομπάμα, η δημόσια υποστήριξη των οποίων θεωρήθηκε εξαιρετικά κρίσιμη από το επιτελείο της Χάρις εξαιτίας της τεράστιας δημοφιλίας τους, το ρεύμα υποστήριξης για την πρώην εισαγγελέα από σταρ και σελέμπριτι συνεχώς μεγαλώνει. Μεταξύ των Αφροαμερικανών αστέρων που βγήκαν ανοιχτά υπέρ της Χάρις ή με τις κινήσεις τους καταγράφηκαν ως υποστηρικτές της είναι η Μπιγιονσέ, η οποία αν και δεν έκανε δήλωση υποστήριξης έδωσε την άδεια χρήσης του τραγουδιού «Freedom» στην πρώτη προεκλογική εκδήλωση της Χάρις, η ηθοποιός Βαϊόλα Ντέιβις, ο μουσικός Τζον Λέτζεντ, ο σκηνοθέτης και ακτιβιστής Σπάικ Λι, οι ηθοποιοί Κέρι Ουάσινγκτον και Οκτάβια Σπένσερ, η ηθοποιός Σέριλ Λι Ραλφ της σειράς «Abbott Elementary», η βετεράνος ηθοποιός και τραγουδίστρια Τζένιφερ Λιούις, γνωστή ως «μητέρα του μαύρου Χόλιγουντ», η πολύ δημοφιλής στους νέους ράπερ Κάρντι Β, η δημιουργός της σειράς «Grey’s anatomy» Σόντα Ράιμς, ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ ΙΙΙ, ο πρώην εκδότης της βρετανικής «Vogue» Εντουαρντ Ενινφουλ και ο ηθοποιός της τηλεοπτικής σειράς «Suits» Γουέντελ Πιρς, ενώ αναμένονται ακόμη περισσότερα ονόματα όσο περνούν οι μέρες.

Από τα πιο βαριά ονόματα που έχουν συνταχτεί ανοιχτά υπέρ της Χάρις μετράμε πρώτο και καλύτερο τον πιο σημαντικό χρηματοδότη των Δημοκρατικών, τον Τζορτζ Κλούνεϊ (κέντρο), ενώ τη στήριξή τους έχουν δηλώσει μεταξύ άλλων οι Σάρον Στόουν και Τζεφ Μπρίτζες

Πολύ δυνατά «χαρτιά» του Χόλιγουντ που στέκονται δίπλα στην αντιπρόεδρο συγκέντρωσαν 4 εκατ. δολάρια σε ένα μόνο απόγευμα κατά τη διάρκεια live video call μέσω Zoom. Ανάμεσά τους ήταν οι Τζεφ Μπρίτζες, Μαρκ Ράφαλο και Μαρκ Χάμιλ των ταινιών «Star wars» και πολλοί ακόμη. Από τα πιο βαριά ονόματα που έχουν συνταχτεί ανοιχτά υπέρ της Χάρις μετράμε πρώτο και καλύτερο τον πιο σημαντικό χρηματοδότη των Δημοκρατικών, τον Τζορτζ Κλούνεϊ. Ο Αμερικανός σταρ μετά την επιστολή του στους «New York Times» με την οποία καλούσε τον Μπάιντεν να εγκαταλείψει την κούρσα της επανεκλογής του δήλωσε ξεκάθαρα ότι συντάσσεται στο πλευρό της Κάμαλα. Ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο αν και δεν έκανε ειδική αναφορά στη Χάρις δήλωσε μετά την παραίτηση Μπάιντεν ότι συνεχίζει τον δημοκρατικό αγώνα εναντίον του Τραμπ. Αλλοι μεγάλοι σταρ που στηρίζουν τη Χάρις μέχρι στιγμής είναι η Μπάρμπρα Στρέιζαντ, η Σάρον Στόουν, η Τζέιμι Λι Κέρτις, η Σερ, οι τραγουδίστριες Αριάνα Γκράντε και Κέιτι Πέρι, η ηθοποιός Τζέσικα Αλμπα, ο τραγουδιστής και ηθοποιός Ρίκι Μάρτιν, ενώ πρόσφατα προστέθηκε στη λίστα ακόμη και η κληρονόμος Αμπιγκεϊλ Ντίσνεϊ.

Πολύ σημαντική θεωρείται η υποστήριξη της ποπ σταρ Τσάρλι XCX, εξαιτίας της διείσδυσής της στο κρίσιμο νεανικό κοινό και των άπειρων memes που έβαλαν την Κάμαλα στο κέντρο της ποπ κουλτούρας. Χαρακτηριστικό είναι το meme «Kamala is brat» που ανήρτησε και έχει σχέση με το τελευταίο πολύ επιτυχημένο άλμπουμ της που τιτλοφορείται «Brat» (ανερχόμενος όρος της νέας γενιάς που σημαίνει λίγο ακατάστατο κορίτσι που του αρέσει να διασκεδάζει), το οποίο είχε τόση απήχηση ώστε το επιτελείο της Χάρις άλλαξε το προφίλ της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ώστε να ταιριάζει με τα χρώματα και τη γραμματοσειρά του εξωφύλλου του δίσκου. Στις νεαρές ποπ σταρ που στηρίζουν την Κάμαλα φιγουράρει και η 21χρονη τραγουδίστρια Ολίβια Ροντρίγκο, η οποία έκανε πρόσφατα ρεκόρ streaming στο Spotify, αλλά και η 26άχρονη Αμερικανίδα μουσικός Σαπέλ Ρόαν, η οποία αυτοπροσδιορίζεται ως queer. Ωστόσο πολλά είναι τα διάσημα ονόματα που ιστορικά στηρίζουν τους Δημοκρατικούς χωρίς να έχουν πάρει μέχρι στιγμής σαφή θέση υπέρ της Κάμαλα. Οπως η Τζούλια Ρόμπερτς, η Τζέιν Φόντα, η αρχισυντάκτρια της αμερικανικής «Vogue» Αννα Γουίντουρ, αλλά και η σούπερ σταρ Τέιλορ Σουίφτ, η οποία είχε υποστηρίξει τον Τζο Μπάιντεν στις προηγούμενες εκλογές.

#Kamalove και #PinaKamala

Μπαίνοντας στον Αύγουστο η καμπάνια της Κάμαλα συγκέντρωσε από δωρεές υποστηρικτών 377 εκατ. δολάρια (μόνο τον Ιούλιο έφτασε τα 310 εκατ. δολάρια, ενώ 200 εκατ. δολάρια συγκέντρωσε την πρώτη εβδομάδα της ανακοίνωσης της υποψηφιότητάς της), ξεπερνώντας τα 327 εκατ. δολάρια που συγκέντρωσε η καμπάνια του Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος μετά την απόπειρα δολοφονίας εναντίον του στην Πενσιλβάνια στις 13 Ιουλίου είδε τους πιο ένθερμους οπαδούς του να βάζουν ακόμη βαθύτερα το χέρι στην τσέπη. Και όταν μιλάμε γι’ αυτά τα ποσά εννοούμε ότι είναι μετρητά και στο χέρι για τις προεκλογικές ανάγκες των υποψήφιων. Η μάνατζερ της εκστρατείας της Κάμαλα, Τζούλι Τσάβες Ροντρίγκεζ, δήλωσε με ανακοίνωση πριν από λίγες μέρες: «Η δύναμη υποστήριξης σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα κάνει ξεκάθαρο ότι o συνασπισμός υπέρ της Χάρις είναι πολύ ισχυρός και μπορεί να νικήσει τον Τραμπ στις εκλογές του Νοεμβρίου». Το εντυπωσιακό στην καμπάνια της Κάμαλα είναι, επίσης, ότι το 60% των δωρεών προέρχεται από γυναίκες.

Αρκεί όμως η ένθερμη –υλική και ψυχική– υποστήριξη της πάμπλουτης ελίτ του Χόλιγουντ για την εκλογή της Κάμαλα Χάρις στο ανώτατο αξίωμα; Η προηγούμενη ήττα της Χίλαρι Κλίντον από τον Τραμπ, επίσης ευνοούμενης των πλούσιων και διάσημων του θεάματος, έδειξε ότι ο μέσος Αμερικανός δεκάρα δεν δίνει για τις Δημοκρατικές προτιμήσεις της Αντζελίνα Τζολί ή του Τζορτζ Κλούνεϊ. Από την άλλη πλευρά, ο αέρας, το γκλάμουρ και η αυτοπεποίθηση που χαρίζει στην πρώην εισαγγελέα η υποστήριξη τόσων διάσημων ονομάτων επισκιάζουν σε κάποιο βαθμό τις μετριότατες επιδόσεις της στο δεύτερο υψηλότερο αξίωμα της αμερικανικής πολιτικής σκηνής. Αρκεί το εντυπωσιακό λανσάρισμα της προεκλογικής καμπάνιας της να συνεχιστεί με τον ίδιο ενθουσιασμό, να διατηρήσει τη δυναμική του και να μην ξεθωριάσει με λάθη, αστοχίες και κακές εκτιμήσεις.

Πολλοί ειδικοί αναλυτές των αμερικανικών εκλογών συμφωνούν ότι σε αυτή την προεκλογική κούρσα πολλά θα κριθούν από την υποστήριξη των νεότερων ψηφοφόρων. Η Χάρις φαίνεται να κερδίζει τη γενιά Z, όπως δείχνουν τα χιλιάδες memes και hashtags στο TikTok και στο Τwitter, όπως #Kamalove και #pina Κamala (από το κοκτέιλ pina colada) που γίνονται viral εν ριπή οφθαλμού. Το ενδιαφέρον όσων γεννήθηκαν μεταξύ 1997 και 2012 (gen Z) φάνηκε αμέσως μετά την αποχώρηση του Μπάιντεν και την έλευση της Κάμαλα στο προσκήνιο. Είναι γεγονός ότι το επιτελείο της ανταποκρίθηκε ταχύτατα στην πρόκληση, γνωρίζοντας ότι η νεανική ψήφος είναι ένα από τα κλειδιά στην αναμέτρηση του προσεχούς Νοεμβρίου. Με τον προσωπικό λογαριασμό της Κάμαλα στο TikTok να συγκεντρώνει πάνω από 100 εκατ. προβολές μέσα στις πέντε πρώτες μέρες (από τις 25 Ιουλίου, σύμφωνα με δεδομένα που δημοσιεύτηκαν στο «Forbes») και με την ενσωμάτωση της διαδικτυακής γλώσσας στο περιεχόμενο των αναρτήσεων, η καμπάνια της Χάρις δεν θυμίζει σε τίποτε το επικοινωνιακό χάσμα του 81χρονου Μπάιντεν με τους Δημοκρατικούς ψηφοφόρους. Αλλά ούτε και το πολιτικό στιλ του 78άχρονου Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος πέραν της τοξικής και σεξιστικής ρητορικής του μοιάζει υποψήφιος «παλιάς κοπής». Αρκεί και πάλι η επικοινωνιακή τακτική της υιοθέτησης της online γλώσσας να μη μείνει στο trend, να μη χάσει σε ουσία, να μη φανεί προσποιητή, υπερβολική ή ψεύτικη, αλλά ο ενθουσιασμός των μαζών να μετασχηματιστεί σε γνήσιο πολιτικό momentum.


Ομπάμα δεν ξαναβρίσκεται

Ο πρωτοφανής ενθουσιασμός των παροικούντων την πόλη των αγγέλων για την Κάμαλα Χάρις δεν εξηγείται μόνο από την απέραντη ανακούφιση ότι δεν είναι πλέον αναγκασμένοι να υποστηρίξουν –έστω χλιαρά– ένα Δημοκρατικό άλογο που δεν μπορεί να ξανακερδίσει. Εχει επίσης να κάνει με το γεγονός ότι η Κάμαλα Χάρις συμπληρώνει όλα τα προοδευτικά «κουτάκια» της σύγχρονης κουλτούρας της συμπερίληψης και της νίκης της διαφορετικότητας του ορθοπολιτικού αμερικανικού ονείρου. Σε μια συνθήκη όπου οι ταμπέλες συχνά προηγούνται του έργου, του ταλέντου και των επιτευγμάτων, όλοι μπορούν να κοιμούνται ήσυχοι ότι έκαναν το χρέος τους απέναντι στην πατρίδα επιλέγοντας όχι απαραίτητα τον καλύτερο αλλά τον πιο κατάλληλο. Γιατί, εδώ που τα λέμε, Ομπάμα δεν βρίσκεται κάθε μέρα. Ο συνδυασμός επικοινωνιακής ευφυΐας, στρατηγικού ταλέντου, πολιτικής νηφαλιότητας, χιούμορ και «σωστής» απόχρωσης δέρματος που διέθετε ο αγαπητός Μπαράκ είναι η εξαίρεση και όχι ο κανόνας. Ε κανείς δεν πρέπει να τα θέλει όλα δικά του – ούτε στο Χόλιγουντ.

Documento Newsletter