Καλλιόπη Βέττα στο Documento: Η Λίνα Μενδώνη συμπεριφέρεται ως πλασιέ των μνημείων της χώρας

Καλλιόπη Βέττα στο Documento: Η Λίνα Μενδώνη συμπεριφέρεται ως πλασιέ των μνημείων της χώρας

Με παρέμβασή της μέσω του Documento η βουλευτής Κοζάνης του ΣΥΡΙΖΑ, Καλλιόπη Βέτα σημειώνει μεταξύ άλλων πως από την πρώτη στιγμή «ο τρόπος διαχείρισης του εμβληματικότερου μνημείου της χώρας και εν γένει της πολιτιστικής μας κληρονομιάς από την παρούσα κυβέρνηση υπήρξε (…) προκλητικός και προσβλητικός.»

Προσθέτει μάλιστα πως «από τότε που ανέλαβε η κ. Μενδώνη συμπεριφέρεται ως πλασιέ των μνημείων της χώρας και της προστιθέμενης αξίας που παράγουν».

Όσον αφορά την Ακρόπολη, συμπληρώνει πως «αντί η κ. Μενδώνη να δώσει εξηγήσεις, ως όφειλε, γι αυτά που κάνει και φέρουν την υπογραφή της κατηγορεί τους Βουλευτές που την ελέγχουν για όσα η ίδια υπέγραψε χωρίς βέβαια να μπορεί να διαψεύσει το περιεχόμενο των εγγράφων που η ίδια κατέθεσε.

Διαβάστε όλη την παρέμβαση της Καλλιόπης Βέττα για το Documento:

«Ο τρόπος διαχείρισης του εμβληματικότερου μνημείου της χώρας και εν γένει της πολιτιστικής μας κληρονομιάς από την παρούσα κυβέρνηση υπήρξε από την πρώτη στιγμή προκλητικός και προσβλητικός. Από τότε που ανέλαβε η κ. Μενδώνη συμπεριφέρεται ως πλασιέ των μνημείων της χώρας και της προστιθέμενης αξίας που παράγουν, όταν δεν διστάζει να συνηγορεί στην αλλοίωση και στην καταστροφή τους, σε πλήρη αντίθεση με τον θεσμικό της ρόλο. Αυτή η αντικοινωνική πολιτική ξεκινάει από την απαξίωση των ανθρώπων του πολιτισμού και καταλήγει στην προσβολή των μνημείων και της συλλογικής κτήσης του λαού μας. Θα το επιτρέψουμε; Θα επιτρέψουμε σε μια παροδική υπουργό να συνεχίσει να προκαλεί τη συλλογική μας συνείδηση και μνήμη;

Σε μία από τις παρεμβάσεις μου στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής τον περασμένο Ιούνιο, προκάλεσα την κ. Μενδώνη να απαντήσει για την καταστροφική διαχείριση που ακολουθεί στην Ακρόπολη από τότε που ανέλαβε, καθώς σταμάτησε συνειδητά τις προγραμματισμένες δράσεις και εργασίες της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, ώστε να στρέψει καταρχάς το μνημείο σε ιδιωτική χρηματοδότηση με το εφεύρημα της «δωρεάς» και να προχωρήσει στη συνέχεια με αδιαφάνεια σε βίαιες πλέον παρεμβάσεις στον Ιερό Βράχο, χωρίς να τηρούνται οι νόμιμες διαδικασίες για τη μελέτη και την εκτέλεση αρχαιολογικών έργων που επιτάσσει το καθεστώς προστασίας των μνημείων και το δημόσιο συμφέρον.
Η κ. Μενδώνη απάντησε τότε στη Βουλή ότι δήθεν οι διαδικασίες είναι διαφανείς και ότι η σύμβαση δωρεάς με το Ίδρυμα Ωνάση για τον ανελκυστήρα πλαγιάς είχε υπογραφεί από τον Υπουργό και τον Υφυπουργό Οικονομικών και την ίδια. Δεν απάντησε ωστόσο για ποιον λόγο απέκρυπτε η κυβέρνηση τη σύμβαση αυτή, δεδομένου ότι αυτές οι διαδικασίες χρήζουν δημοσιότητας βάσει νόμου και δεν αποτελούν ιδιωτικά συμφωνητικά μεταξύ υπουργών και ιδιωτών. Έτσι, πήρα την πρωτοβουλία και στις 22.06.2020 κατέθεσα με 32 ακόμη Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ την πρώτη Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων προς τον Υπουργό Οικονομικών, κ. Σταϊκούρα, καλώντας τον να καταθέσει στη Βουλή τη σύμβαση δωρεάς που υπέγραψε και ο ίδιος, ως εκπρόσωπος του Ελλ. Δημοσίου. Ο Υπουργός Οικονομικών δεν απάντησε στον κοινοβουλευτικό έλεγχο ως όφειλε και δεν την κατέθεσε.

Στη συνέχεια αποκαλύφθηκε ότι στο πλαίσιο της εν λόγω «δωρεάς» εντάχθηκε εκ των υστέρων και το θέμα των τσιμεντένιων διαστρώσεων, που επίσης υλοποιούνταν κατά παρέκκλιση των προβλεπόμενων διαδικασιών, προκαλώντας εκ νέου τις διαμαρτυρίες χιλιάδων πολιτών καθώς και πλήθους ελλήνων και ξένων επιστημόνων και θεσμικών φορέων. Μάλιστα οι εργασίες αυτές εντείνονταν όσο ο χώρος παρέμενε κλειστός εν μέσω πανδημίας, χωρίς να επιτρέπεται πρόσβαση για αυτοψία ούτε σε Βουλευτές ούτε σε ειδικούς επιστήμονες, αποδεικνύοντας τη σπουδή της κ. Μενδώνη να προχωρήσει άρον άρον στους σχεδιασμούς της σε βάρος του μνημείου και χωρίς καμία κοινωνική συναίνεση. Δεν παρέλειπε ωστόσο να μεταχειρίζεται τον χώρο σαν την προσωπική της περιουσία, ανοιγοκλείνοντάς τον ακόμα και μέσα στο χιονιά, για να πραγματοποιηθούν και να διακινηθούν λήψεις εικόνων προς όφελος ιδιωτικής εταιρείας, χωρίς να έχει εκδοθεί η προβλεπόμενη εκ του νόμου άδεια και πληρωθεί τα αναλογούντα τέλη στο Δημόσιο.

Έτσι, κατέθεσα την δεύτερη ερώτηση και αίτηση στην Υπουργό Πολιτισμού στις 19.02.2021 μαζί με ακόμη 37 Βουλευτές, θέτοντας τα ερωτήματα και ζητώντας εκ νέου τη «σύμβαση δωρεάς» να κατατεθεί στη Βουλή. Τελικά η κ. Μενδώνη αναγκάστηκε να απαντήσει στις 31.03.2021, αν και δεν προσκόμισε το σύνολο των αιτούμενων εγγράφων.

Από τη «Σύμβαση» που εν τέλει μας κατέθεσε και φαίνεται να υπέγραψαν στις 28.02.2020 η ίδια από κοινού με τον Υπουργό και τον Υφυπουργό Οικονομικών, κ.κ. Σταϊκούρα και Βεσυρόπουλο, προκύπτει, όχι μόνο η απαίτηση στο άρθρο 9 να μπουν τα ονόματα του δωρητή και της Υπουργού σε μαρμάρινη επιγραφή σε 3 σημεία στην Ακρόπολη των Αθηνών, αλλά και η πεποίθηση της κ. Μενδώνη ότι μπορεί να εμπαίζει τη Βουλή φέρνοντας «ιδιωτικά συμφωνητικά» που συντάσσει η ίδια όποτε θέλει και που δεν μπορεί να ελεγχθεί η έκδοσή τους, βαφτίζοντάς τα «συμβάσεις δωρεάς». Όχι μόνο δεν έχουν τηρηθεί οι προβλεπόμνοι κανόνες δημοσιότητας, αλλά πρόκειται για έωλα και αμφίβολης νομιμότητας έγγραφα. Να σας πω μόνο, ενδεικτικά, ότι κάποιο εκ των συνημμένων παραρτημάτων το έχουν βαφτίσει «Σύμβαση προμήθειας Ανελκυστήρα Πλαγιάς» ενώ πρόκειται απλώς για την διαφημιστική μπροσούρα του ανελκυστήρα, πάνω στην οποία έχουν υπογράψει οι Υπουργοί!

Η δε τελευταία «τροποποίηση» της σύμβασης δωρεάς φαίνεται να έγινε μόλις στις 22.03.21, προφανώς υπό την πίεση του κοινοβουλευτικού ελέγχου, ώστε να προστεθούν εκ των υστέρων διάφορες λίστες εργασιών, με την υποσημείωση ότι «κάποιες ήδη έχουν υλοποιηθεί», καθιστώντας όλες αυτές τις εργασίες σε αρχαιολογικό χώρο εκτός νομικού πλαισίου. Μεταξύ άλλων, αναφέρονται συμπληρωματικές εργασίες για τις «διαδρομές», υδραυλικές εργασίες για την απορροή των ομβρίων υδάτων -μετά την τσιμεντόστρωση (!), συμπληρωματικές προμήθειες για τον ανελκυστήρα και τον φωτισμό, προμήθειες για συστήματα ασφαλείας (!) και προμήθειες σταθερού εξοπλισμού, όπως περισχοίνιση, παγκάκια και κάδοι απορριμμάτων (!), λες και το Δημόσιο δεν μπορεί να τα εξασφαλίσει όλα αυτά με δικές του δαπάνες στο κορυφαίο μνημείο της χώρας μας.

Όμως αντί η κ. Μενδώνη να δώσει εξηγήσεις, ως όφειλε, γι αυτά που κάνει και φέρουν την υπογραφή της κατηγορεί τους Βουλευτές που την ελέγχουν για όσα η ίδια υπέγραψε χωρίς βέβαια να μπορεί να διαψεύσει το περιεχόμενο των εγγράφων που η ίδια κατέθεσε. Επιχείρησε μάλιστα να παρουσιάσει –εκ των υστέρων και χωρίς να έχει τροποποιηθεί η σύμβαση που κατέθεσε- και επιγραφές «του κουτιού» χωρίς το όνομά της και με άλλο δήθεν περιεχόμενο για να αποσοβήσει τις αντιδράσεις. Μόνο που το ψέμα έχει κοντά ποδάρια και ξέχασε ότι δεν γίνεται να έχουν ήδη κατασκευαστεί πινακίδες χωρίς προηγουμένως να έχει γνωμοδοτήσει το ΚΑΣ επί του θέματος. Επομένως περιμένουμε να μας απαντήσει, α) πώς γίνεται η κατασκευή τους να προηγείται της γνωμοδότησης για τις προδιαγραφές που θα φέρουν και β) πότε φτιάχτηκαν, από ποιον πληρώθηκαν, πότε τις παρέλαβε, με ποια διαδικασία και από ποιον προμηθευτή.

Μέχρι τότε, το μόνο που θα της έλεγα είναι «Αλαζονεία εμπόδιον σοφίας» κυρία Μενδώνη.»

 

Documento Newsletter