Μνημόνιο συνεργασίας για ένα έργο το οποίο όταν υλοποιηθεί θα μεταβάλλει το υφιστάμενο τοπίο των οδικών και θαλάσσιων μεταφορών στη νοτιοανατολική Ευρώπη και ταυτόχρονα θα αναβαθμίσει γεωπολιτικά την ανατολική Μακεδονία και Θράκη, υπογράφεται την Τετάρτη στην Καβάλα μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, παρουσία των πρωθυπουργών Αλέξη Τσίπρα και Μπόικο Μπορίσοφ.
Πρόκειται για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας με αυτά της Βουλγαρίας στο Μπουργκάς και τη Βάρνα, στα παραλία της Μαύρης Θάλασσας.
Το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο θεωρείται αναχρονιστικό, παρωχημένο και στην πραγματικότητα δεν εξυπηρετεί τα δυο ελληνικά λιμάνια, τα οποία στο πλαίσιο των γενικότερων διεθνών μεταφορικών σχεδιασμών προορίζονται να αποτελέσουν, μαζί με αυτό της Θεσσαλονίκης, τις θαλάσσιες πύλες διακίνησης των εμπορευμάτων προς και από τη νοτιοανατολική Ευρώπη αλλά και την Ρωσία, την Ουκρανία και τις αγορές του Καυκάσου.
Ενδεικτικό επ αυτού, είναι ότι το λιμάνι της Καβάλας δεν έχει σήμερα καν σιδηροδρομική πρόσβαση, ενώ αυτό της Αλεξανδρούπολης μόλις πέρυσι συνδέθηκε σιδηροδρομικά με το δίκτυο Θεσσαλονίκης-ελληνοτουρκικών συνόρων, μολονότι η απόσταση που το χώριζε από τις γραμμές του τρένου δεν ξεπερνούσε τα διακόσια μέτρα!
Το μνημόνιο, που θα υπογράψουν οι αρμόδιοι υπουργοί κ.κ. Χρήστος Σπίρτζης και Ιβάιλο Μοσκόφσκι, παρουσία των κ.κ. Τσίπρα και Μπορίσοφ, θα αφορά στην σιδηροδρομική γραμμή από την Καβάλα έως την Βάρνα, μέσω Αλεξανδρούπολης και Μπουργκάς, διπλής κατεύθυνσης και με ηλεκτροκίνηση, ώστε οι συρμοί να αναπτύσσουν ταχύτητες έως και εκατόν εξήντα χιλιόμετρα την ώρα. Φυσικά το όλο έργο θα διασυνδεθεί και με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Τι σημαίνει αυτό; με απλά λόγια θα έρθουν «τα πάνω κάτω» στο σημερινό μεταφορικό status, αφού τα φορτία προς και από τις αγορές της Μαύρης Θάλασσας (Ρουμανία, Βουλγαρία, Ουκρανία, Ρωσία, Γεωργία, κ. λ. π ) θα μπορούν να παρακάμπτουν τα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων και να «βγαίνουν» στη Μεσόγειο για να συνεχίσουν προς την Ευρώπη, την Αφρική ή και την Ασία-και αντιστρόφως – σε λιγότερο χρόνο, με χαμηλότερο μεταφορικό κόστος και με μεγαλύτερη ασφάλεια απ ότι εάν ακολουθούσαν την σημερινή θαλάσσια διαδρομή ή να διασχίσουν οδικά τεράστιες αποστάσεις μέσω πολλών χωρών.
Η ιδέα της παράκαμψης – και για λόγους αποσυμφόρησης – των στενών για τις οδικές μεταφορές δεν είναι βεβαίως καινούργια, όμως μόλις φέτος την άνοιξη κατά την επίσκεψη του κ. Αλέξη Τσίπρα στην Σοφία, συμφωνήθηκε με τον κ. Μπορίσoφ να τεθεί σε κίνηση η διαδικασία γα το έργο και μάλιστα συγκροτήθηκε και μια πρώτη επιτροπή η οποία συνήλθε αργότερα στην Αλεξανδρούπολη και εξέτασε τις προοπτικές του.
Τώρα, στην Καβάλα, θα υπογραφεί μνημόνιο για την ίδρυση, επισήμως πλέον, κοινής εταιρίας η οποία θα αναλάβει το project, το οποίο οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα ξεπεράσει τα τέσσερα δισ. ευρώ και θα υλοποιηθεί με ευρωπαϊκά κονδύλια.
Σημασία, ωστόσο, όπως επισημαίνουν τοπικοί παράγοντες, έχει ότι το υψίστης για την Βόρεια Ελλάδα – και όχι μόνο -, οικονομικής και γεωπολιτικής σημασίας αυτό έργο ξεφεύγει από την σφαίρα του οράματος και γίνεται πράξη.
Δημιουργούνται έτσι, σε συνδυασμό με την ταυτόχρονη αναβάθμιση των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, τον κάθετο οδικό άξονα που τέθηκε σε λειτουργία τα τελευταία χρόνια στην Ροδόπη και διευκολύνουν την κάθοδο ανθρώπων και φορτίων από την Βουλγαρία και την Ρουμανία στην θάλασσα του Βορείου Αιγαίου, τα εν εξελίξει ενεργειακά σχέδια που προβλέπουν σταθμό υγροποίησης φυσικού αερίου (LNG), διέλευση του αγωγού ΤΑΡ, κάθετο άξονα μεταφοράς αερίου (ΙGB) προς την Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία, κ.λπ, οι προϋποθέσεις εξέλιξης της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης σε διεθνούς σημασίας μεταφορικό και ενεργειακό κόμβο.
Πέραν του ελληνοβουλγαρικού, αλλά και του ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος, για το σιδηροδρομικό αυτό «bypass» στις μεταφορές, για την παράκαμψη του Βοσπόρου θετικοί εμφανίστηκαν και οι πρόεδροι της Ρωσίας Βλάντιμιρ Πούτιν και της Ουκρανίας Πέτρο Ποροσένκο, στις συζητήσεις που είχαν με τον Αλέξη Τσίπρα όταν επισκέφθηκε τις χώρες τους