«Ήξεις αφήξεις» της Μενδώνη για την επιγραφή στην Ακρόπολη

«Ήξεις αφήξεις» της Μενδώνη για την επιγραφή στην Ακρόπολη

Μετά το τσιμέντωμα της Ακρόπολης ίσως πολλά να θεωρούνται «λογικά», αλλά αυτή τη φορά η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη ίσως και να ξεπέρασε τον εαυτό της αφού όπως αποκαλύφθηκε από τα έγγραφα που αναγκάστηκε να δημοσιοποιήσει, μετά από αίτημα του ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή, το όνομά της επρόκειτο να γραφτεί -μαζί με τους χορηγούς- σε μαρμάρινες επιγραφές σε τρία σημεία του μνημείου.

Αν και αυτό αναγράφεται (επί λέξει) στο κείμενο της συμφωνίας (δείτε πιο κάτω) το υπουργείο Πολιτισμού μετά το θόρυβο που προκλήθηκε σε ανακοίνωσή του, εκτός του ότι κατηγορεί τον ΣΥΡΙΖΑ για fake news και απραξία στον Πολιτισμό, έρχεται να διαψεύσει τη… σύμβαση!
Είτε δηλαδή επικράτησαν πιο «σοβαρές» απόψεις, είτε το μάζεψαν όσο γινόταν πιο γρήγορα, μετά τις αντιδράσεις στα κοινωνικά δίκτυα αλλά και από τους Αρχαιολόγους και του υπαλλήλους του υπουργείου (δείτε πιο κάτω)!

Σημειώνεται πως σύμφωνα με πληροφορίες του documentonews.gr  το σημείο της τοποθέτησης των πινακίδων θα περάσει από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.

Ποτέ βέβαια δεν έχει γραφτεί το όνομα χορηγού, πόσο μάλλον υπουργού, σε μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.
Όπως διαβάζουμε ετοιμάζεται να βάλει το όνομά της στην Ακρόπολη, σε «ειδική μαρμάρινη επιγραφή» που θα τοποθετηθεί σε τρία σημεία του μνημείου, στην Πύλη Μπελέ στα Προπύλαια, στη βάση του αναβατορίου, στον Περίπατο της Ακρόπολης και στην κορυφή του αναβατορίου, δηλαδή στον περιβάλλοντα χώρο του Ερεχθείου.

Αυτό προβλέπεται στη σύμβαση δωρεάς που υπογράφτηκε μεταξύ του Δημοσίου, του Ιδρύματος Ωνάση και της εταιρείας «Αριόνα» για τη χορηγία κατασκευής του ανελκυστήρα, ανανέωσης του φωτισμού της Ακρόπολης και τις αμφιλεγόμενες «τσιμεντοστρώσεις».

Διαβάστε επίσης: Τσίπρας: «Με επιγραφή της Μενδώνη μπαίνει στην αιωνιότητα η κακοποίηση του πολιτισμού»


Το άρθρο 9 με τίτλο «Αναφορά της δωρεάς» ορίζει ότι:

«Το Δημόσιο συμφωνεί ότι στην αρχή και την απόληξη της πλατφόρμας του ανελκυστήρα πλαγιάς και στην είσοδο των Προπυλαίων της Ακρόπολης, δίπλα από τη σχετική επιγραφή που αφορά τη χορηγία των Ε.Ε. και του Ινστιτούτου Θερβάντες, θα μπει ειδική μαρμάρινη επιγραφή διαστάσεων ίσων προς τις δύο προαναφερόμενες (άλλως τουλάχιστον 70Χ40 εκατ.), που θα αναφέρει: “Ο ανελκυστήρας πλαγιάς και ο φωτισμός της Ακροπόλεως πραγματοποιήθηκαν με αποκλειστική χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση επί υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη” (Ιούνιος 2020). Η ακριβής θέση και οι ειδικές προδιαγραφές της εν λόγω αναφοράς θα οριστικοποιούνται με υπόδειξη του δωρεοδόχου μετά από προηγούμενη συναίνεση του ιδρύματος».

Σημειώνεται πως ακόμα και οι πινακίδες που υποχρεωτικά τοποθετούνται όταν πρόκειται για χρηματοδοτήσεις από ΕΣΠΑ τοποθετούνται έξω από την περίφραξη, στην είσοδο του αρχαιολογικού χώρου.

Ποτέ ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχει γραφτεί το όνομα χορηγού, πόσο μάλλον υπουργού, σε μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.

Προφανώς η Λίνα Μενδώνη της οικογένειας των αρίστων και επιτελικών δεν έχει τέτοιες ευαισθησίες.

Εδώ μπορείτε να δείτε όλη τη σύμβαση

«Ως εδώ!»

«Ως εδώ! Κανείς μα κανείς δεν έχει το δικαίωμα να θέλει να ταπεινώσει με αυτόν τον τρόπο την Ακρόπολη! Δεν έχει καμία θέση το όνομα του χορηγού και το όνομα της Υπουργού (!!) πάνω στο μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Η πινακίδα της ίδιας της UNESCO στέκεται διακριτικά στην είσοδο του αρχαιολογικού χώρου και όχι πάνω στα μνημεία! (και καμία πινακίδα χορηγίας δεν υπάρχει στα Προπύλαια, όπως ΨΕΥΔΩΣ αναγράφεται στο χωρίο που βλέπετε)» σχολίασε μεταξύ άλλων στα κοινωνικά δίκτυα η Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, Δέσποινα Κουτσούμπα.

Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων Υπουργείου Πολιτισμού: Τουλάχιστο θλιβερό το φαινόμενο 

«Πρόκειται για προσβλητική απαίτηση του ιδιώτη χορηγού. Και είναι, επιπλέον, τουλάχιστο θλιβερό το φαινόμενο να συμφωνεί η Πολιτεία να αναφέρεται για την εκτέλεση ενός έργου στην Ακρόπολη ότι αυτό συντελέσθηκε επί υπουργίας συγκεκριμένου υπουργού!», αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Ενιαίος Σϋλλογος Υπαλλήλων Υπουργείου Πολιτισμού:

«Σχετικά με τη σύμβαση Ελληνικού Δημοσίου – Ιδρύματος Ωνάση για τα έργα στην Ακρόπολη και την πρόβλεψη τοποθέτησης “τιμητικής μαρμάρινης πλάκας” 

Με καθυστέρηση ενός έτους και μετά από την άσκηση μέσων κοινοβουλευτικού ελέγχου δόθηκε επιτέλους στην δημοσιότητα η σύμβαση δωρεάς μεταξύ του  Ιδρύματος Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης και του Ελληνικού Δημοσίου, εκπροσωπούμενου από τους υπουργούς Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα και Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, σχετικά με την εγκατάσταση νέου ανελκυστήρα στον βράχο της Ακρόπολης και τον εκσυγχρονισμό του φωτισμού των μνημείων της Ακρόπολης.

Το κείμενο της σύμβασης, τόσο της αρχικής όσο και των τροποποιήσεών της, με πιο πρόσφατη αυτή της 22ας Μαρτίου 2021 εγείρουν σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την τήρηση της κείμενης νομοθεσίας και ειδικότερα των διατάξεων του αρχαιολογικού νόμου, του ΠΔ που ρυθμίζει τα σχετικά με την μελέτη και την εκτέλεση έργων σε μνημεία, αλλά και του νόμου περί δωρεών.

Στον δημόσιο χώρο έχει αναπτυχθεί ένας έντονος προβληματισμός σχετικά με τα έργα που έχουν εκτελεστεί στην Ακρόπολη, εν μέσω πανδημίας, ειδικά αυτά που αφορούν τις εκτεταμένες διαστρώσεις επιφανειών του Βράχου. Καταδεικνύεται ότι η βιασύνη και η ανάγκη να παρουσιαστεί “έργο”, ποτέ δεν είναι καλός σύμβουλος, ειδικά όταν μιλούμε για έργα που εκτελούνται σε μνημεία και μάλιστα στο εμβληματικότερο μνημείο της χώρας.

Επιπλέον, το ποσό που απαιτήθηκε για την υλοποίηση των εργασιών στην Ακρόπολη δεν ήταν, προφανώς, απαγορευτικό για να σχεδιαστούν και να υλοποιηθούν αυτές από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού, χωρίς την εμπλοκή χορηγού, ο οποίος μάλιστα λειτουργεί ως ισότιμος εταίρος της πολιτείας. Είναι πια φανερό πως, με αφορμή τα έργα στην Ακρόπολη αλλά και την χορηγία – δωρεά που σχετίζεται με τις εργασίες στην Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλέξανδρος Σούτσος, ξεδιπλώνεται ένας πολιτικός σχεδιασμός που εκχωρεί αρμοδιότητες του Δημοσίου σε πολιτιστικά ιδρύματα, τα οποία αναλαμβάνουν πρωταγωνιστικό ρόλο και χαράσσουν τα ίδια την πολιτική διαχείρισης μουσείων και αρχαιολογικών χώρων, παραγνωρίζοντας τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ και το στελεχιακό δυναμικό τους.

Η συγκεκριμένη σύμβαση, ωστόσο, πέραν των λοιπών σοβαρών προβλημάτων της, εμπεριέχει και μια εξωφρενική διάταξη. Συγκεκριμένα στο άρθρο 9 της σύμβασης προβλέπεται πως: “Το Δημόσιο συμφωνεί ότι στην αρχή και στην απόληξη της πλατφόρμας του Ανελκυστήρα Πλαγιάς και στην είσοδο των Προπυλαίων της Ακρόπολης δίπλα από την σχετική επιγραφή που αφορά την χορηγία της Ε.Ε και του Ινστιτούτου Θερβάντες, θα μπει ειδική μαρμάρινη επιγραφή διαστάσεων ίσων προς τις δύο προαναφερόμενες (άλλως τουλάχιστον 70χ40 εκ.) που θα αναφέρει: “Ο Ανελυστήρας Πλαγιάς και ο Φωτισμός της Ακροπόλεως πραγματοποιήθηκαν με αποκλειστική χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση επί Υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη” [Ιούνιος 2020]”

Εκτιμούμε πως η συμπερίληψη μια τέτοιας διάταξης, πολλώ μάλλον η υλοποίηση μιας τέτοιας πρόβλεψης, καθιστά από μόνη της τη σύμβαση λεόντειο εις βάρος του Δημοσίου αλλά και εις βάρος των ίδιων των μνημείων. Δεν πρόκειται εν προκειμένω απλώς για θέμα τήρησης της νομιμότητας και των σχετικών διατάξεων του αρχαιολογικού νόμου. Πρόκειται για προσβλητική απαίτηση του ιδιώτη χορηγού. Και είναι, επιπλέον, τουλάχιστο θλιβερό το φαινόμενο να συμφωνεί η Πολιτεία να αναφέρεται για την εκτέλεση ενός έργου στην Ακρόπολη ότι αυτό συντελέσθηκε επί υπουργίας συγκεκριμένου υπουργού!

Δεν θυμόμαστε ποτέ στο παρελθόν να υπάρχει εντός μνημείου τιμητική πλάκα στην οποία να αναφέρεται όνομα υπουργού ή χορηγού σε σχέση με έργο που εκτελέστηκε σε μνημείο. Στην ίδια την Ακρόπολη έχουν ως τώρα τοποθετηθεί, εντός του χώρου, μόνο δυο πλάκες, η μία ως αφιέρωμα της Ισπανίας στην Ελλάδα και η άλλη σχετικά με την “Αθήνα-Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 1985”. Καμία δεν φέρει ονόματα φυσικά. Ούτε ποτέ η αείμνηστη Μελίνα Μερκούρη, επί της υπουργίας της οποία τοποθετήθηκε η δεύτερη αναφερόμενη πλάκα, ζήλωσε την δόξα επώνυμου άρχοντος ο οποίος εξισώνει την Ακρόπολη και τα μνημεία πάνω στον Βράχο με την ανακατασκευή μιας πλατείας σε κάποιον δήμο και την ανάγκη να αναφέρεται σε τιμητική πλακέτα το όνομα του δημάρχου επί δημαρχίας του όποιου εκτελέστηκε το συγκεκριμένο έργο.

Είναι προφανές ότι το όνομα του χορηγού θα μπορούσε, αν το επιθυμεί ο ίδιος, να τοποθετηθεί αλλού, για παράδειγμα εντός του θαλάμου του ανελκυστήρα πλαγιάς ή σε κάποιο σημείο διακριτικά στην περίφραξη εκτός του αρχαιολογικού χώρου, όπου, άλλωστε, έχουν τοποθετηθεί οι πινακίδες της UNESCO και αυτή που αναφέρει τη χρηματοδότηση έργων με κονδύλια της Ε.Ε. Για την πρωτοφανή, όμως, συμφωνία μεταξύ χορηγού και Δημοσίου για την αναφορά του πολιτικού προϊσταμένου του Υπουργείου Πολιτισμού θεωρούμε ότι η ύβρις δεν ταιριάζει ούτε στο ΥΠΠΟΑ ούτε, πολύ περισσότερο, στα μνημεία που αποτελούν κοινή περιουσία και κτήμα όλων των πολιτών.

Ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων Υπουργείου Πολιτισμού Αττικής, Στερεάς και Νήσων θα εξετάσει λεπτομερώς την σύμβαση με το Ίδρυμα Ωνάση και θα τοποθετηθεί αναλυτικότερα σχετικά τους όρους που περιλαμβάνει και τις διαδικασίας που έχουν ακολουθηθεί για την υλοποίηση των έργων στην Ακρόπολη. Σημειώνουμε, πάντως, εξαρχής πως τα μνημεία της χώρας δεν είναι το τσιφλίκι κανενός πολιτικού προσώπου και κανενός ιδιωτικού πολιτιστικού ιδρύματος.

Η Ακρόπολη ξεπερνά κατά πολύ τις προσωπικές φιλοδοξίες οποιοδήποτε πολιτικού και οποιοδήποτε ιδρύματος. Επιτέλους, η υπουργός πολιτισμού και η κυβέρνηση ας φερθούν στο μνημείο με την ταπεινότητα και τον σεβασμό που του αρμόζει.»

Ανακοίνωση από το Γραφείο Τύπου ΥΠΠΟΑ με βολές κατά ΣΥΡΙΖΑ

«Η στοχοποίηση της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνας Μενδώνη έχει  ξεπεράσει τα όρια της αντιπολιτευτικής κριτικής. Είναι δολοφονία χαρακτήρος. Ο  ΣΥΡΙΖΑ, που στα 4,5 χρόνια της διακυβέρνησής του δεν έκανε απολύτως τίποτε για τον πολιτισμό, στα δύο σχεδόν χρόνια που βρίσκεται στην αντιπολίτευση αναλώνεται σε fake news στην προσπάθειά του να ακυρώσει τα έργα τα οποία γίνονται. Τα έργα στην Ακρόπολη τον έχουν ξεπεράσει. Αυτό είναι το μήνυμα από τους επισκέπτες του χώρου. Οσο ο χώρος ήταν κλειστός είχαν περιθώριο για
ασύστολα ψέματα και διαστρεβλώσεις. Τώρα ΟΧΙ.
Καμία πινακίδα δεν θα αναρτηθεί επί του Βράχου της Ακροπόλεως. Δίνονται στη  δημοσιότητα οι φωτογραφίες των πινακίδων, που σύμφωνα με τον  προγραμματισμό, θα αναρτηθούν εντός των επομένων ημερών.»

Αναγνωστοπούλου: Η κα Μενδώνη διαψεύδει τη σύμβαση που έφερε στη Βουλή, διαψεύδει τον εαυτό της

«Αυτή που έχει ξεπεράσει κάθε όριο είναι η, κατ’ ευφημισμό πλέον Υπουργός Πολιτισμού, κυρία Μενδώνη. Η ίδια, από κοινού με τον Υπουργό και τον Υφυπουργό Οικονομικών στις 28.02.2020 υπέγραψε την αμφιλεγόμενη “σύμβαση δωρεάς” με το Ίδρυμα Ωνάση που με ένα χρόνο καθυστέρηση κατέθεσε στη Βουλή μετά από επίμονα αιτήματα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.

Στη σύμβαση αυτή, που η ίδια κατέθεσε και υπέγραψε, στο άρθρο 9 αναφέρεται: Το Δημόσιο συμφωνεί ότι στην αρχή και την απόληξη της πλατφόρμας του Ανελκυστήρα Πλαγιάς και στην είσοδο των Προπυλαίων της Ακρόπολης δίπλα από την σχετική επιγραφή που αφορά την χορηγία της Ε.Ε και του Ινστιτούτου Θερβάντες, θα μπει ειδική μαρμάρινη επιγραφή διαστάσεων ίσων προς τις δύο προαναφερόμενες (άλλως τουλάχιστον 70 x 40 εκ.) που θα αναφέρει: “Ο Ανελκυστήρας Πλαγιάς και ο Φωτισμός της Ακροπόλεως πραγματοποιήθηκαν με αποκλειστική χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση επί Υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη (Ιούνιος 2020).”

Ή λοιπόν η σύμβαση αυτή είναι fake news όπως λέει η κα Μενδώνη, που σημαίνει ότι είναι διπλά υπόλογη όχι μόνο γιατί εξαπάτησε τη Βουλή με δικά της fake news και πλαστά στοιχεία αλλά και για παράβαση καθήκοντος, ή η κα Μενδώνη τρέχει να τα μαζέψει άρον άρον μετά την κοινωνική κατακραυγή.

Εκτός εάν πλέον την εξαπατά και ο ίδιος της ο εαυτός.»

 

 

Documento Newsletter