Ισπανία: Ο νόμος για τους ταχυμεταφορείς εξοργίζει τα σωματεία τους

Ισπανία: Ο νόμος για τους ταχυμεταφορείς εξοργίζει τα σωματεία τους

Ο νόμος που πέρασε την προηγούμενη Τρίτη στην Ισπανία για τους ταχυμεταφορείς διαδικτυακών πλατφορμών αποτελεί πανευρωπαϊκή πρωτοτυπία για τα εργατικά δικαιώματα του συγκεκριμένου κλάδου. Ωστόσο, τα συνδικάτα δεν είναι ευχαριστημένα καθώς ισχυρίζονται ότι δίνεται άπλετος χρόνος στις εταιρείες να «αποσυνδέσουν» όποιον θεωρήσουν περιττό.

Η νομοθεσία αυτή μεταρρυθμίζει την εργασιακή κατάσταση όσων απασχολούνται από διαδικτυακές πλατφόρμες παράδοσης φαγητού, αναγνωρίζοντας την σχέση εξάρτησης με τον εργοδότη τους. Προηγουμένως θεωρούνταν αυτό-απασχολούμενοι, γεγονός που ωφελούσε τις εταιρείες καθώς μείωναν το εργατικό κόστος στο ελάχιστο δυνατό. Αποτελεί πρωτοφανής εξέλιξη για τα εργασιακά δικαιώματα των διανομέων και έρχεται μετά από έξι μήνες διαπραγματεύσεων μεταξύ της Ισπανικής Ένωσης Εργοδοτών (CEOE), των σωματείων UGT (Γενική Ένωση Εργατών) και CCOO (Συνδικαλιστική Συνομοσπονδία Εργατικών Επιτροπών), και της κυβέρνησης, η οποία και η ίδια ήταν διχασμένη για το εύρος της κάλυψης της νομοθεσίας. Η υπουργός Εργασίας και εκλεκτή του Πάμπλο Ιγκλέσιας για την διαδοχή του στους Ποδέμος, Γιολάντα Ντίαθ, χαιρέτησε την νομοθέτηση λέγοντας ότι τώρα οι διανομείς θα λογίζονται ως εργαζόμενοι και θα απολαμβάνουν όλες τις σχετικές προστασίες.

Δυσαρέσκεια από τα συνδικάτα

Η CEOE πίεσε την κυβέρνηση να δώσει στις πλατφόρμες για την καθυστέρηση δύο μηνών από την επίτευξη της συμφωνίας και την έκδοση του Βασιλικού διατάγματος για τη επικύρωσή της. Επιπλέον,  η κυβέρνηση υποχώρησε και στην απαίτηση των εργοδοτών για τρίμηνη καθυστέρηση της εφαρμογής της νομοθεσίας. Ο Γκονθάλο Πίνο, γενικός γραμματέας της UGT, σε ανακοίνωσή του λέει ότι πλατφόρμες όπως το Uber Eats, η Glovo και η Deliveroo έπρεπε να εφαρμόσουν την απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου από τον περασμένο Σεπτέμβριο, όταν αποφάνθηκε ότι οι διανομείς που απασχολεί η Glovo είναι υπάλληλοί της και όχι αυτοαπασχολούμενοι.

Μια αρχική πρόταση κατά την πρώτη φάση των διαπραγματεύσεων αφορούσε την συμπερίληψη όλων των ευέλικτων εργαζομένων σε διαδικτυακές πλατφόρμες (gig workers) πέραν των διανομέων αλλά γρήγορα απορρίφθηκε από την κυβέρνηση. Μια συλλογικότητα διανομέων, η Αυτόνομη Ένωση ποδηλατών αντίκειται στο νόμο καθώς ισχυρίζεται ότι δίνει τον απαραίτητο χρόνο στους εργοδότες να κρατήσουν τους φθηνότερους υπαλλήλους.

Η αντίδραση των εταιρειών

Ο νέος νόμος έρχεται σε αντίθεση με το επιχειρηματικό μοντέλο των πλατφορμών, που στηρίζεται στον τεράστιο στόλο άμεσα διαθέσιμων, ευέλικτων διανομέων. Η Uber Eats, μέσω του εκπροσώπου της, είπε ότι ο νόμος αποτελεί ταφόπλακα για την gig economy στην Ισπανία. Η εταιρεία συνέχισε λέγοντας ότι ο κανονισμός «θα βλάψει άμεσα χιλιάδες ταχυμεταφορείς που χρησιμοποιούν εφαρμογές παράδοσης φαγητού για πολύ απαραίτητες, ευέλικτες ευκαιρίες κερδών και κατέστησε σαφές ότι δεν θέλουν να χαρακτηριστούν ως υπάλληλοι». Συμπλήρωσε δηλώνοντας ότι «θα επηρεάσει επίσης τα ισπανικά εστιατόρια που όλο και περισσότερο βασίζονται σε λύσεις παράδοσης για να καλύψουν τις ανάγκες τους». Η εταιρεία επεσήμανε την έρευνα της Ισπανικής Ένωσης για την Ψηφιακή Οικονομία (Adigital), η οποία αποτελείται από εταιρείες και ενώσεις του κλάδου, που δείχνει ότι πάνω από το 75% των 30.000 ταχυμεταφορέων πλατφόρμας στην Ισπανία θα χάσουν την πηγή εισοδήματός τους κι ότι τα εστιατόρια θα χάσουν πρόσθετα έσοδα 250 εκατομμυρίων ευρώ.

Ετικέτες

Documento Newsletter