Ρευστότητα για επέκταση σε άλλες δραστηριότητες αποκτά ο όμιλος μετά το κλείσιμο της συμφωνίας με τον κολοσσό GLS για την ACS
Τον περασμένο Φεβρουάριο ο όμιλος Quest επιβεβαίωσε για πρώτη φορά τις πληροφορίες που ανέφεραν ότι βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με την πολυεθνική GLS, κορυφαία εταιρεία ταχυμεταφορών στην Ευρώπη, για την πώληση πλειοψηφικού μεριδίου της ACS. Στόχος του ομίλου συμφερόντων Θεόδωρου Φέσσα ήταν, κατά τα φαινόμενα, να αποκτήσει ρευστότητα για να επεκταθεί σε εμπορικές δραστηριότητες με πιο υψηλά περιθώρια κέρδους, όπως έδειξε η πρόσφατη εξαγορά του ομίλου Μπενρουμπή, ο οποίος κατέχει ισχυρή θέση στον χώρο των οικιακών
ηλεκτρικών συσκευών, από την Quest Συμμετοχών.
Ετσι, την περασμένη Δευτέρα η ανακοίνωση του deal Quest – GLS, έπειτα από διαπραγμάτευση οκτώ μηνών, δεν αποτέλεσε έκπληξη, όμως η διαφορετική σε σχέση με τις φήμες του περασμένου Φεβρουαρίου πολύπλοκη δομή του προκάλεσε μια κάποια έκπληξη.
Οι όροι της συμφωνίας
Βάσει των όρων της σχετικής συμφωνίας, η γερμανική εταιρεία General Logistics Systems (GLS) θα αποκτήσει μειοψηφικό μερίδιο 20% στην ACS καταβάλλοντας τίμημα 74 εκατ. ευρώ και το δικαίωμα να αγοράσει το υπόλοιπο 80% των μετοχών της ACS εντός ενός
εκατ. ευρώ είναι το ύψος του επενδυτικού προγράμματος της Quest για τo 2024, ή δύο ετών, δηλαδή είτε τον Οκτώβριο 2025 είτε τον Οκτώβριο 2026, αντί 296 εκατ. ευρώ. Αν όμως η GLS δεν ασκήσει το δικαίωμά της, η Quest έχει την επιλογή να επαναγοράσει το 20% της ACS έναντι τιμήματος που θα προκύψει από κάποιο μηχανισμό, που δεν ανακοινώθηκε. Η διοίκηση μέχρι και εφόσον η GLS ασκήσει το δικαίωμά της παραμένει ως έχει σήμερα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, η πολυπλοκότητα του deal κρύβει μεγάλα οφέλη για την Quest, καθώς σήμερα η πώληση του 20% της ACS αντί 74 εκατ. ευρώ τής επιτρέπει να εγγράψει υψηλά κέρδη από υπεραξίες, αφού είχε την εταιρεία ταχυμεταφορών αποτιμημένη στα βιβλία της σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα, ενώ παράλληλα ενισχύει σημαντικά τη ρευστότητά της. Παράλληλα της δίνονται μεγάλες πιθανότητες να αποκομίσει ανάλογα υψηλά κέρδη και ρευστότητα εντός ενός δύο ετών αν η GLS ασκήσει το δικαίωμα αγοράς του υπόλοιπου 80% της ACS αλλά τη διασφαλίζει ακόμη κι αν δεν το ασκήσει, διότι βάσει των όρων της η Quest είναι εκείνη που –ανάλογα με τις συνθήκες της αγοράς και το τι συμφέρει– θα αποφασίσει αν θα επαναγοράσει το 20% της ACS το 2026 ή όχι.
ACS και GLS
Ο όμιλος Quest επενδύει διαρκώς στην ACS. Το 2023 δημιούργησε ένα νέο κέντρο διαλογής στο Αιγάλεω έκτασης 36.000 τ.μ., που είναι το μεγαλύτερο του είδους του στην Ελλάδα, με ύψος επένδυσης 45 εκατ. ευρώ, ενώ από το 2024 δρομολόγησε επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 15 εκατ. ευρώ στο last mile, με στόχο την εγκατάσταση περισσότερων έξυπνων θυρίδων σε ολόκληρη την Ελλάδα για να διευκολύνουν τις παραδόσεις και να βελτιώσουν την εξυπηρέτηση πελατών.
Το 2023 η ΑCS είχε πωλήσεις 149,7 εκατ. ευρώ, με αύξηση 5,6% έναντι του προηγούμενου έτους και καθαρά κέρδη 14,92 εκατ. ευρώ, ενώ διέθετε μερίδιο 25% στην εγχώρια αγορά ταχυμεταφορών και 10% στις διεθνείς μεταφορές.
Η γερμανική GLS αποτελούσε από χρόνια τον συνεργάτη της ACS για τις αποστολές δεμάτων εντός Ευρώπης και το 2023 είχε πωλήσεις ύψους 5,6 δισ. ευρώ. Η εταιρεία δημιουργήθηκε το 1989 ως υπηρεσία παράδοσης δεμάτων εντός της Γερμανίας, αλλά πλέον έχει εξελιχθεί σε πολυεθνικό γίγαντα που δραστηριοποιείται σε όλη την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική.