ΗΠΑ: Ο Μασκ στηρίζει με χρήμα τον Τραμπ – Παρανοεί σε περίπτωση νίκης της Χάρις

Αν κάτι είναι ιδιαίτερα ενοχλητικό στις φετινές προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ, πέρα από την τοξική ρητορική του Ντόναλντ Τραμπ, είναι ότι ο πλουσιότερος άνθρωπος του πλανήτη, ο Έλον Μασκ έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της προεκλογικής περιόδου. Είναι προφανές πως ο Μασκ δεν πήρε θέση δίπλα στον Τραμπ γιατί ο τελευταίος τον έχει πείσει πολιτικά, αλλά μάλλον το κίνητρο του, δεν είναι άλλο από το να συνεχίσει να είναι ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο και να χαράξει μετεκλογικά την πολιτική για αυτό.

Σύμφωνα με το αφήγημα του, μια εκλογή της Κάμαλα Χάρις, και η πολιτική της απέναντι στις εταιρείες σαν τις δικές του, θα είχαν σοβαρό αντίκτυπο και για αυτό ο Μασκ προ μηνών συμφώνησε με τον Τραμπ σε περίπτωση νίκης του τελευταίου να αναλάβει αυτό που έμελλε να αποκαλείται Τμήμα Κυβερνητικής Αποδοτικότητας (DOGE) (σ.σ. σαν το όνομα του κρυπτονομίσματος που έχει φτιάξει ο ίδιος). Πρόκειται για μια επιτροπή που θα διεξάγει έναν «πλήρη οικονομικό έλεγχο και έλεγχο των επιδόσεων ολόκληρης της ομοσπονδιακής κυβέρνησης» και θα προτείνει μεταρρυθμίσεις. Βέβαια για να αναλάβει οποιαδήποτε επίσημη θέση πιθανότατα –βάση της κείμενης νομοθεσίας- θα έπρεπε να αφήσει τις θέσεις που κατέχει στην Tesla και στη διαστημική του startup SpaceX.

Η SpaceX έχει λάβει τουλάχιστον 15,4 δισεκατομμύρια δολάρια σε κυβερνητικά συμβόλαια -συμπεριλαμβανομένου ενός διαβαθμισμένου συμβολαίου ύψους 1,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2021- ενώ η Tesla έχει κερδίσει 352.000 δολάρια μέσω κυβερνητικών συμβολαίων. Μαζί με τις υπόλοιπες εταιρείες του, υπόκεινται σε ομοσπονδιακό έλεγχο και έχουν συχνά συγκρουστεί με τις ρυθμιστικές αρχές.

Είναι προφανές πως μια μεταπήδηση του Μασκ στην… πολιτική με πραγματικούς όρους, θα τον έκανε να… χάσει χρήματα (που έλεγε και μια ψυχή της εγχώριας πολιτικής σκηνής και διάσημος τηλεπωλητής), οπότε μάλλον η συμφωνία με τον Τραμπ που υπάρχει δεν είναι αυτή ακριβώς. Μια εναλλακτική για την DOGE θα ήταν ο Μασκ να πάρει άλλο ένα συμβόλαιο για να αναπτύξει λογισμικό για την ομοσπονδιακή κυβέρνηση με στόχο την μείωση των ομοσπονδιακών δαπανών. Σε αυτό το σενάριο, δεν θα εντασσόταν επίσημα στην κυβέρνηση, αφήνοντας τον έλεγχο των εταιρειών του άθικτο.

Ένας ρόλος εκτός μιας επίσημης επιτροπής τύπου DOGE θα αποδυνάμωνε βέβαια την πιθανότατα να επηρεάσει ο Μασκ τις συστάσεις της. Σημειώνεται ότι υποσχέθηκε πρόσφατα, στις 23 Οκτωβρίου, ότι θα χρησιμοποιήσει τη θέση αυτή –που του πρόσφερε υποτίθεται ο Τραμπ- για να υποστηρίξει μια εθνική προσέγγιση στην ρύθμιση της αγοράς των οχημάτων χωρίς οδηγό -μια βασική αγορά για την Tesla- και να μειώσει την υπερρύθμιση, την οποία έχει επανειλημμένα επικρίνει ότι εμποδίζει τις εταιρείες του.

Πάντως εάν ο Τραμπ καταργήσει όντως την νομοθεσία για την μείωση του πληθωρισμού σε περίπτωση νίκης του, τότε αυτό θα είναι ένα πλήγμα για την Tesla, αφού οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων θα επηρεαστούν αρνητικά και συνολικά, δεδομένου του γεγονότος ότι ο νόμος έχει παράθυρα για στήριξη της ηλεκτροκίνησης και άλλων έργων καθαρής ενέργειας. Μπορεί ο Τραμπ να έχει αποσύρει μερικές από τις πιο σκληρές ρητορικές του κατά των ηλεκτρικών οχημάτων, όμως εξακολουθεί να μην είναι μεγάλος οπαδός και αντίθετα έχει αγκαλιάσει το λόμπι του πετρελαίου και του φυσικού αερίου. Οι δασμοί που προτείνει για τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στο Μεξικό θα σημάνουν επίσης πιθανότατα προβλήματα για το εργοστάσιο της Tesla στο Μοντερέι η κατασκευή του οποίου έχει σταματήσει προσωρινά.

Η Tesla έχει λάβει περίπου 2,8 δισεκατομμύρια δολάρια σε κρατικές και ομοσπονδιακές κυβερνητικές επιδοτήσεις μέσω επιχορηγήσεων και φορολογικών πιστώσεων. Ο Μασκ έχει ξοδέψει τουλάχιστον 76 εκατομμύρια δολάρια από τα δικά του χρήματα για να βοηθήσει τους Ρεπουμπλικάνους σε αυτόν τον εκλογικό κύκλο. Το America PAC που του ανήκει – το οποίο φέρεται να έχει εμπλακεί σε ύποπτες πρακτικές και αντιμετωπίζει επίσης δικαστικές διαμάχες – χειρίζεται τις προσπάθειες προσέγγισης ψηφοφόρων υπέρ του Τραμπ σε βασικές πολιτείες, όπως η Πενσυλβάνια. Ο ίδιος παρουσιάζει μια νίκη του Τραμπ ως απαραίτητη για το όνειρό του για τον Άρη και για να «κάνει τη ζωή πολυπλανητική».

«Υπάρχει η δυνατότητα να έχουμε ένα καταπληκτικό, συναρπαστικό μέλλον, αλλά πρέπει απλώς να εργαστούμε σκληρά για να το κάνουμε να συμβεί», δήλωσε ο Μασκ σε ένα δημαρχείο στις 20 Οκτωβρίου. «Και η εκλογή του προέδρου Τραμπ είναι απαραίτητη για να συμβεί αυτό».

Μια προεδρία της Χάρις είναι εξαιρετικά πιθανό ότι θα ακολουθούσε σε αυτά τα ζητήματα παρόμοιες πολιτικές με αυτές του Μπάιντεν που, όμως έχουν αποδειχθεί ευνοϊκές προς την Tesla. Τα περισσότερα επιβατικά οχήματά της πληρούν τις προϋποθέσεις για τις φορολογικές πιστώσεις.

Έχει προτείνει ένα σχέδιο ύψους 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων για επενδύσεις σε εγχώριους κατασκευαστές, συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινητοβιομηχανιών και των εταιρειών που κατασκευάζουν προηγμένες μπαταρίες, καθώς και των εταιρειών τεχνητής νοημοσύνης. Θα συνεχιστούν επίσης οι εργασίες για την επέκταση των αλυσίδων εφοδιασμού EV και την προσθήκη περισσότερων σημείων φόρτισης. Οι οπαδοί της Tesla και ο Musk μπορεί να εξακολουθούν να είναι ενοχλημένοι για μια εκδήλωση του Λευκού Οίκου τον Αύγουστο του 2021, όταν οι προσπάθειες της General Motors (GM) για τα EV επαινέθηκαν – και η Tesla σνομπαρίστηκε.

Με την Χάρις ως πρόεδρο, η Tesla και η SpaceX δεν θα πρέπει να ανησυχούν για την απώλεια του Μασκ, ούτε και οι άλλες εταιρείες και startups του. Επιπλέον, μια άλλη επιχείρηση του Μασκ, η Neuralink, έχει επανειλημμένα πάρει ρυθμιστική έγκριση για την τεχνολογία τσιπ εγκεφάλου της υπό τον Μπάιντεν, κάτι που θα μπορούσε να συνεχιστεί και υπό τον Χάρις.

Η SpaceX, ειδικότερα, θα συνέχιζε πιθανότατα να ευημερεί ως ο κύριος συνεργάτης της NASA και του Πενταγώνου για εκτοξεύσεις πυραύλων. Όμως ο Μασκ φαίνεται ότι έχει αρχίσει να παθαίνει εμμονή με το ενδεχόμενο επικράτησης της Χάρις και της ήττας Τραμπ.

«Την έχω γαμήσει. Αν αυτός χάσει, την γάμησα», δήλωσε ο Μασκ στον Τάκερ Κάρλσον τον περασμένο μήνα. «Πόσα χρόνια φυλακής νομίζετε θα φάω; Θα ξαναδω τα παιδιά μου; Δεν ξέρω.»

«Κατακεραύνω την Καμάλα ασταμάτητα», πρόσθεσε.

Έκτοτε, ο Μασκ συνέχισε να επικρίνει τη Χάρις και τον Μπάιντεν, με το America PAC του να προβάλλει μια διαφήμιση που έχει διαγραφεί από τότε, αποκαλώντας την ίδια και άλλους Δημοκρατικούς με τη λέξη που αρχίζει από «C». Αν και αργότερα υποστήριξε ότι στη διαφήμιση ότι η «λέξη από C» είναι « Communist (σ.σ. κομμουνιστής)», πρόκειται για έναν απροκάλυπτο υπαινιγμό για μια διαφορετική, πεζοδρομιακή λέξη (cunt που σημαίνει το γυναικείο αναπαραγωγικό όργανο).

Ο Μασκ έχει κατηγορήσει επανειλημμένα την κυβέρνηση Μπάιντεν ότι επιδίδεται σε νομικό πόλεμο (lawfare), ή τη χρήση νομικών συστημάτων και θεσμών για την απονομιμοποίηση ενός αντιπάλου, μια αγαπημένη επίθεση που εξαπολύει ο Τραμπ εναντίον αξιωματούχων που τον διώκουν. Η SpaceX, η Neuralink, η X και η Tesla αποτελούν συνολικά αντικείμενο τουλάχιστον 20 πρόσφατων ερευνών ή ελέγχων.

Διαβάστε επίσης

Εκλογές ΗΠΑ: Χάρις ή Τραμπ; – Τι δείχνουν οι στοιχηματικές για νικητή, εκλέκτορες και λαϊκή ψήφο

Εκλογές ΗΠΑ: Γιατί το «μπλε τείχος» και η «ζώνη του ήλιου» θα κρίνουν τη μάχη Χάρις – Τραμπ

Εκλογές ΗΠΑ: Πότε θα ξέρουμε αν νίκησε η Χάρις ή ο Τραμπ – Τι ισχύει στην περίπτωση… ισοπαλίας

Εκλογές ΗΠΑ: Ο Τραμπ απειλεί αν χάσει, η Χάρις παλεύει στο νήμα – Τοξικός ως το τέλος ο πρώην πρόεδρος