Βουνό τα παράπονα επιβατών με κινητική αναπηρία προς τη ΣΤΑΣΥ που αφορούν τον Ηλεκτρικό (Γραμμή 1), σε συνέχεια του ρεπορτάζ που ανέδειξε το Documento. Ακόμη στο περίμενε βρίσκονται εργαζόμενοι και επιβατικό κοινό με την προμήθεια που αφορά 10 ράμπες για αναπήρους στη Γραμμή 1, ενώ «θα» υπάρξει και δεύτερη ανάθεση για το σύνολο της γραμμής. Κι όλα αυτά ενώ υπό κανονικές συνθήκες θα έπρεπε κάθε σταθμός να διαθέτει ράμπες – το αυτονόητο.
Δείτε επίσης: Έδειραν σταθμάρχη του ΗΣΑΠ – «Κακοποιός στη φυλακή χάρη στην αυτοθυσία του συναδέλφου μας»
Το Σωματείο Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ δέχεται σωρεία μηνυμάτων διαμαρτυρίας από επιβάτες που κινούνται με αμαξίδιο στην παλαιότερη γραμμή σταθερής τροχιάς στη χώρα. Ο Ηλεκτρικός, πέραν των κενών ασφαλείας, της υποστελέχωσης του προσωπικού και των προβλημάτων του τροχαίου υλικού, είναι ακόμη ένας μη προσβάσιμος χώρος για τα ανάπηρα άτομα. Το ζήτημα της προσβασιμότητας συνολικά στο δίκτυο της ΣΤΑΣΥ έχει θίξει πολλάκις σε όλα τα επίπεδα και η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.ΑμεΑ.) τονίζοντας πως η προσβασιμότητα δεν αφορά έναν σταθμό, αλλά όλο το δίκτυο των γραμμών.
Μετακινούν ράμπες από τον έναν σταθμό στον άλλον
Οι εργαζόμενοι της ΣΤΑΣΥ, προ 4 μηνών, με επιστολή τους ενημέρωσαν την εταιρεία και το κοινό σχετικά με τα προβλήματα πρόσβασης που αντιμετωπίζουν οι επιβάτες με αναπηρικό αμαξίδιο στην άνοδο του σταθμού «Μοναστηράκι». Τότε η εταιρεία διαβεβαίωσε ότι επρόκειτο για ένα προσωρινό πρόβλημα και πως έχει δρομολογηθεί λύση για όλο το δίκτυο. Ποια ήταν η λύση για τον σταθμό «Μοναστηράκι»; Απλά πήραν μια ράμπα που ήταν σε καλύτερη κατάσταση από τον σταθμό του Αγ. Νικόλαος και την τοποθέτησαν εκεί, μετακινώντας απλά το πρόβλημα από τον ένα σταθμό στον άλλον! Η προχειρότητα που επιδεικνύει η ΣΤΑΣΥ ως προς το δικαίωμα της ίσης μετακίνησης έχει εξοργίσει το επιβατικό κοινό που χρησιμοποιεί αναπηρικό αμαξίδιο. Λόγω της απουσίας ραμπών οι επιβάτες αυτοί πρέπει να αναπροσαρμόζουν συνεχώς τη διαδρομή τους αν θέλουν να κινηθούν με τα ΜΜΜ, σε μια πόλη που δεν φημίζεται για την καθολική της προσβασιμότητα.
Ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, το οποίο έχει γίνει αποδέκτης των παραπόνων του επιβατικού κοινού δήλωσε στο documentonews.gr: «Δεν αξίζει οι συνάνθρωποι μας με κινητικές δυσκολίες να έχουν αυτή την αντιμετώπιση. Οφείλουν στο πληροφοριακό σύστημα που ενημερώνει το επιβατικό κοινό να ενταχθούν και οι επιβίβασης – αποβίβασης αμαξιδίων».
Η πρόσβαση των κινητικά αναπήρων δεν αντιμετωπίζεται μόνο επικοινωνιακά
Το Σωματείο Εργαζομένων κατηγορεί τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ για επιφανειακή και επικοινωνιακή διαχείριση του ζητήματος της προσβασιμότητας σε μια γραμμή που δέχεται εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες καθημερινά. Όπως αναφέρει το σωματείο σε επίσημη ανακοίνωσή του:
«Τέσσερις μήνες μετά την επιστολή μας που δόθηκε στην δημοσιότητα και ενημέρωνε για τα προβλήματα πρόσβασης που έχουν οι συμπολίτες μας που κινούνται με αναπηρικό αμαξίδιο, στην και την διαβεβαίωση της Εταιρείας ότι το πρόβλημα είναι προσωρινό και έχει δρομολογηθεί λύση για όλο το δίκτυο, τίποτα δεν έχει προχωρήσει.
Τότε στη λογική να κρύψει η ΣΤΑΣΥ το πρόβλημα κάτω από το χαλί έκανε αντικατάσταση της προβληματικής ράμπας ανόδου του σταθμού “Μοναστηράκι” με αυτή του σταθμού “Άγιος Νικόλαος”, η οποία ήταν σε καλύτερη κατάσταση. Ως εκ τούτου το πρόβλημα μεταφέρθηκε στον Άγιο Νικόλαο.
Επειδή η αντιμετώπιση του προβλήματος από την πλευρά της Εταιρείας γίνεται επιφανειακά και μόνο επικοινωνιακά, μη λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες των συμπολιτών μας που έχουν δυσκολία στην μετακίνησή τους, θα θέλαμε να τους ενημερώσουμε εμείς για τα παρακάτω:
- Οι ράμπες επιβίβασης – αποβίβασης αμαξιδίων είναι απαραίτητες στους σταθμούς που η αποβάθρα τους παρουσιάζει καμπύλη.
- Οι σημερινές ράμπες είναι παλιές και αρκετές φορές επισκευασμένες. Κάποιες από αυτές έχουν φτάσει στο όριο και η επισκευή τους να είναι πολύ δύσκολη έως αδύνατη.
- Η παραγγελία των νέων ραμπών είναι άγνωστο πότε θα τελεσφορήσει.
- Ο σταθμός που η ράμπα του είναι λειτουργική και πιστοποιημένη είναι μόνο στο σταθμό ανόδου «Μοναστηράκι»
- Οι ράμπες που βρίσκονται στους υπόλοιπους σταθμούς είναι σε κακή κατάσταση και πρέπει να χρησιμοποιούνται με ιδιαίτερη προσοχή ή να αποφεύγονται.
Η πρόσβαση των συνανθρώπων μας είναι πολύ σοβαρό ζήτημα για να αντιμετωπίζεται μόνο επικοινωνιακά».
Η απάντηση της εταιρείας στο documentonews.gr
Παρά τις συνεχείς παρεμβάσεις του αναπηρικού κινήματος και των εργαζομένων, ακόμα η προμήθεια 10 νέων ραμπών βρίσκεται στη διαδικασία της ανάθεσης, όπως απάντησε η εταιρεία σε επίσημο ερώτημά μας. Συγκεκριμένα ρωτήσαμε την ΣΤΑΣΥ: «Τέσσερις μήνες μετά έχουν προχωρήσει οι διαδικασίες για τις ράμπες που θα πρέπει να τοποθετηθούν στο δίκτυο; Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα της εταιρείας για την τοποθέτησή τους; Έχει αντικατασταθεί η ράμπα στον σταθμό “Άγιος Νικόλαος” με κάποια άλλη ή παραμένει άνευ ράμπας ο σταθμός;»
Η απάντηση της εταιρείας στα ερωτήματα μας ήταν: «Οι υπάρχουσες ράμπες στη Γραμμή 1 του Μετρό, είναι όλες σε λειτουργία, συμπεριλαμβανομένης και της ράμπας στον σταθμό “Άγιο Νικόλαο”. Το τελευταίο χρονικό διάστημα προστέθηκε 1 επιπρόσθετη, καινούρια ράμπα στην αποβάθρα ανόδου του σταθμού “Μοναστηράκι” – ανεβάζοντας το συνολικό αριθμό τους σε 9 – που επέτρεψε τη μεταφορά της προϋπάρχουσας από τον σταθμό “Μοναστηράκι” στον σταθμό “Κάτω Πατήσια”, όπου δεν υπήρχε ράμπα. Πρόκειται για ράμπες, που τοποθετούνται σε σημεία των αποβαθρών, όπου προσεγγίζει το πρώτο βαγόνι των συρμών.
Η ΣΤΑ.ΣΥ σε συνεργασία με την Εθνική Ομοσπονδία Κινητικά Αναπήρων (Ε.Ο.Κ.Α.), προχώρησε στη δοκιμαστική χρήση καινούριων ραμπών, σε μια προσπάθεια να ανανεώσει τον υπάρχοντα εξοπλισμό, που χρησιμοποιείται τα τελευταία 20 χρόνια. Κατά τη διάρκεια των δοκιμών, που έγιναν τις νυχτερινές ώρες στους σταθμούς “Ομόνοια” και “Μοναστηράκι”, οι εκπρόσωποι της Ε.Ο.Κ.Α. που συμμετείχαν σε αυτές, είχαν την ευκαιρία να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους και από κοινού με τη ΣΤΑ.ΣΥ να βρεθεί η βέλτιστη λύση.
Αυτήν την περίοδο είναι σε εξέλιξη η διαδικασία ανάθεσης για την προμήθεια 10 καινούριων, φορητών ραμπών, με εκτιμώμενη ημερομηνία παράδοσης τον 1 μήνα από την ολοκλήρωση της ανάθεσης, ενώ σε επόμενη φάση προγραμματίζεται η αγορά ραμπών για το σύνολο του δικτύου της Γραμμής 1».
Υπενθυμίζεται ότι όλες οι ράμπες του δικτύου των 24 σταθμού της Γραμμής 1 είναι πάνω από 20 χρόνια σε λειτουργία, ενώ έχουν πολλές φορές επισκευαστεί από την εταιρεία, αντί να αντικατασταθούν. Σχετικά με την απάντηση της εταιρείας το Σωματείο Εργαζομένων απαντά στο documentonews.gr: «Οι ράμπες είναι παμπάλαιες και έχουν αγοραστεί από την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων. Σε αυτά τα 20 χρόνια λειτουργίας του έχουν παρουσιάσει πολλά λειτουργικά προβλήματα και δεν μπορούν να επισκευαστούν άλλο. Η προμήθεια νέων είναι αναγκαία για την ασφαλή και ισότιμη μεταφορά αυτών των ανθρώπων».
Εν έτει 2024 σε μια γραμμή 24 Σταθμών υπάρχουν μόλις 9 ράμπες για χρήστες αναπηρικού αμαξιδίου. Για ακόμη μια φορά στο πεδίο των μεταφορών οι αναθέσεις αποτελούν τη μόνη απάντηση σε όλα τα επίπεδα, από την προσβασιμότητα έως τις υποδομές, καθώς φαίνεται να αποτελεί πάγια τακτική να αφήνουν πρώτα τις υποδομές να απαξιωθούν και να μην προλαμβάνουν δυσάρεστες καταστάσεις. Και ειδικά στον τομέα της προσβασιμότητας, είτε αυτή αφορά τα τυφλά άτομα είτε τους χρήστες αμαξιδίου, η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ παραμένει κάτω από τη βάση, με τις απαράδεκτες για κράτος πρόνοιας συνθήκες αυτές να παραμένουν ίδιες και απαράλλακτες.
Διαβάστε επίσης:
Ξέφραγο αμπέλι οι εγκαταστάσεις του ΗΣΑΠ: Γύρισαν ταινία ενηλίκων σε σταθμό του Ηλεκτρικού! (Photos)
Τραμπ για Ζελένσκι: «Κάθε φορά που έρχεται στις ΗΠΑ, φεύγει με 60 δισ. δολάρια»
El Pais: «Το Ισραήλ επεκτείνει τον πόλεμο με τη μεγαλύτερη επίθεση εναντίον του Λιβάνου»