Η υποκρισία της Γερμανίας με τα βιοκαύσιμα της Κίνας

Το Βερολίνο έχει αρχίσει και αυξάνει την κινητικότητα απέναντι στα φθηνά βιοκαύσιμα που εισάγει η Ευρωπαϊκή Ένωση από την Κίνα. Η γερμανική βιομηχανία γκρινιάζει για τον αθέμιτο ανταγωνισμό από τον ασιατικό γίγαντα, ενώ έχουν δρομολογηθεί δράσεις και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, δράσεις που οφείλονται σε πίεση της Γερμανίας…

Έρευνα

Η Γερμανία ζήτησε τον περασμένο Ιούνιο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να διερευνήσει τη ροή των νοούμενων ως «μαϊμού» βιοκαυσίμων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς η άφθονη εισαγωγή κινέζικων βιοκαυσίμων έθετε σε κίνδυνο την εγχώρια παραγωγή.

Η ΕΕ, στο πλαίσιο της επίτευξης των στόχων για την πράσινη μετάβαση, έχει δώσει οικονομικά κίνητρα για την παραγωγή βιοντίζελ από χρησιμοποιημένα ορυκτέλαια και λίπος. Ορισμένοι επικριτές της Κίνας ανησυχούν ότι εταιρείες στην Ασία αναμειγνύουν βιοκαύσιμα με φθηνότερα λάδια και τα εξάγουν στην Ευρώπη.

Ευρωπαϊκές εταιρείες βιοκαυσίμων έκαναν επανειλημμένες εκκλήσεις προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να περιορίσει την πλημμύρα των κινεζικών βιοκαυσίμων που εισέρχονται στην αγορά της ΕΕ, υποστηρίζοντας ότι οι Κινέζοι κατασκευαστές εξάγουν με δόλο βιοντίζελ από πρώτες ύλες που απαγορεύεται για λόγους βιωσιμότητας των χωρών προέλευσης, όπως το λάδι από φοινικιά.

Η μαζική αύξηση των εξαγωγών βιοκαυσίμων από την Κίνα έχει προκαλέσει την κατάρρευση των τιμών του βιοντίζελ στην ΕΕ.

Σε σύγκριση με τους ίδιους μήνες του 2022, τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο του 2023 σημειώθηκε αύξηση των κινεζικών εισαγωγών βιοντίζελ κατά 80%, σε 300.000 τόνους, σύμφωνα με ανάλυση της S&P Global Commodity Insights, όπως δημοσιεύεται από το Reuters.

Η ΕΕ έχει δώσει κίνητρα στη χρήση βιοκαυσίμων δεύτερης γενιάς σε μια προσπάθεια να μειώσει την ποσότητα των ορυκτών καυσίμων, επιτρέποντάς τους να συνυπολογίζονται διπλά στους στόχους ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε σύγκριση με τα βιοκαύσιμα που παράγονται από ενεργειακές καλλιέργειες.

Σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ, για να θεωρηθεί ένα βιοκαύσιμο «προηγμένο» πρέπει να κατασκευάζεται από υπολείμματα, συμπεριλαμβανομένων υπολειμμάτων δασοκομίας, όπως πριονίδι ή φύλλα, ή άλλα απόβλητα υλικά, συμπεριλαμβανομένου του χρησιμοποιημένου μαγειρικού λαδιού και ορισμένων ζωικών λιπών, όπως περιγράφεται στην οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Υποκρισία

Η πρεμούρα της Γερμανίας δεν έχει να κάνει τόσο με τη βιωσιμότητα του περιβάλλοντος και των ντόπιων πληθυσμών, αλλά με τη διάσωση του εθνικού φετίχ της: του κινητήρα εσωτερικής καύσης. Η παραγωγή του κινητήρα εσωτερικής καύσης αποτελεί τη σημαντικότερη βιομηχανία της, αφού προσφέρει περί τις 800.000 θέσεις εργασίας.

Η στροφή της ΕΕ στα ηλεκτρικά οχήματα και η ευρωπαϊκή οδηγία της κατάργησης του κινητήρα εσωτερικής καύσης στην κοινοτική επικράτεια μέχρι το 2035 θα καταστρέψει τις υπάρχουσες αλυσίδες εφοδιασμού και αναμένεται να καταβροχθίσει ένα μεγάλο μέρος αυτών θέσεων εργασίας, ενώ θα εκθέσει τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες σε έντονο ανταγωνισμό από νέους ανταγωνιστές όπως η Κίνα, η οποία ηγείται στην τεχνολογία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Αυτό έκανε τα βιοκαύσιμα ένα ελκυστικό πολιτικό παιχνίδι, ειδικά για το φιλελεύθερο Ελεύθερο Δημοκρατικό Κόμμα, του υπουργού Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ, που έχει ποντάρει στη δυσαρέσκεια των Γερμανών για την κατάργηση των παραδοσιακών κινητήρων. Μια πρόσφατη δημοσκόπηση διαπιστώνει ότι στο 68% των Γερμανών είναι κατά της απαγόρευσης των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης το 2035.

Όχι και τόσο πράσινα

Αν και δεν είναι τόσο πράσινα όσο οι μπαταρίες και το υδρογόνο, τα βιοκαύσιμα ίσως είναι μια πιθανή λύση για το τι πρέπει να γίνει με τα 287 εκατομμύρια αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης που προβλέπεται να κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους μετά το 2035. Προσφέρουν επίσης έναν τρόπο καθαρισμού ναυτιλία και αεροπορία, που είναι πολύ πιο δύσκολο να ηλεκτροδοτηθούν λόγω του βάρους των μπαταριών που θα απαιτούνταν.

Η βιομηχανία λέει ότι χρειάζεται ένα σαφές ρυθμιστικό μήνυμα πριν επενδύσει τα δισεκατομμύρια που απαιτούνται για την παραγωγή βιοκαυσίμων. Στον αντίποδα, πράσινες ομάδες αποκαλούν «δούρειο ίππο» το βιοκαύσιμο, σημειώνοντας ότι χρειάζεται περίπου τέσσερις φορές περισσότερη ανανεώσιμη ενέργεια για να τροφοδοτήσει ένα αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης που χρησιμοποιεί βιοκαύσιμα σε σχέση με ένα ηλεκτρικό όχημα ανάλογης απόδοσης. Οι οικολόγοι ανησυχούν επίσης ότι το υδρογόνο που χρησιμοποιείται για την παραγωγή βιοκαυσίμων μπορεί επίσης να παραχθεί με διάσπαση του φυσικού αερίου αντί με πράσινη ηλεκτρική ενέργεια – ενισχύοντας δραματικά το αποτύπωμα άνθρακα.