Η κρυφή σφαγή των διαφημιστών

Ο χώρος των διαφημιστικών εταιρειών έχει πολλές αντιπαλότητες, αλλά είναι συνήθως βουβές. Κατά καιρούς πληροφορίες και αλληλοκαρφώματα δημιουργούν μια δίνη γύρω από τον χώρο και όσοι τα κυκλοφορούν ευελπιστούν ότι οι «άλλοι» θα πάρουν το μήνυμα για να τηρηθεί η ισορροπία. Και όταν λένε «ισορροπία» εννοούν την εναλλαγή σε μεγάλες δουλειές (κρατικές φυσικά) χωρίς αιματοχυσία. Αλλά ποτέ μέχρι σήμερα δεν έχουν βγει στη δημοσιότητα ιστορίες που αφορούν το πώς διαφημιστικές ξέπλυναν μαύρο πολιτικό χρήμα (δεν εννοούμε μόνο ΚΕΕΛΠΝΟ και Novartis) ή πώς χρηματοδότησαν έμμεσα μέσα ενημέρωσης, με το αζημίωτο φυσικά της επιστροφής. Τα δύο τελευταία χρόνια όμως τα πράγματα με τις διαφημιστικές έχουν αγριέψει. Οι παλιές καραβάνες δείχνουν με το δάχτυλο (και δεν δείχνουν μόνο, κάνουν και διάφορες απρεπείς κινήσεις) τον Στέλιο Ζοντό ως τον άνθρωπο που παίρνει όλες τις δουλειές, με τις ευλογίες (ακόμη και υποδείξεις) της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Ο Ζοντός υπήρξε σύμβουλος στρατηγικής της διαφημιστικής Leo Burnett, η οποία βάρεσε κανόνι το 2011 αφήνοντας χρέη 20 εκατ. ευρώ στην ελληνική αγορά, ενώ είχε άμεση σχέση με το κόλπο των προκαταβολών και του προπληρωμένου χρόνου στο κανάλι Alter (κάποιοι στο κανάλι δηλαδή προπληρώθηκαν περί τα 24 εκατ. από τη Leo Burnett και μετά αυτή πτώχευσε). Μέσα στην κρίση ο Ζοντός βρέθηκε με τη δική του εταιρεία, The Newtons, και διέπρεψε.

Από δεξί χέρι του πρώην υπουργού ΠΑΣΟΚ Τάσου Γιαννίτση και σύμβουλος του προεκλογικού αγώνα του Γιώργου Παπανδρέου βρέθηκε δίπλα στη ΝΔ. Ανέλαβε μάλιστα την προεκλογική εκστρατεία του Σαμαρά, για τον οποίο έγραφε το 2011 ότι «κάθε φορά που ο Σαμαράς εμπλέκεται σε κρίση το πληρώνουμε ακριβά». Αναμφίβολα ο Στ. Ζοντός είναι ένας ευέλικτος επιχειρηματίας που τυγχάνει να ταυτίζεται πολιτικά με τον εργοδότη. «Ανοιχτό άνθρωπο» τον αποκαλούν πολλοί. Ο ευέλικτος διαφημιστής όμως είναι τόσο ευέλικτος που επί Κυριάκου Μητσοτάκη παίρνει όλες τις δουλειές. Εχει μάλιστα στην εταιρεία του τον Χρήστο Βαλταδώρο που υπήρξε σύμβουλος του Κυρ. Μητσοτάκη.

Ο Ζοντός λοιπόν έχει αναλάβει «επικοινωνιακά» και διαφημιστικά από τον όμιλο Λάτση και την Ελλάκτωρ έως τα ΕΛΠΕ και διάφορες αναθέσεις από υπουργεία. Η ευελιξία του μάλιστα έχει εκτοπίσει τις δύο άλλες φιλικές εταιρείες προς το Μαξίμου, τη V+O των Βαρβιτσιώτη και Ολύμπιου και την ΑΙΑ της πρωθυπουργικής ανιψιάς Αλεξίας Μπακογιάννη. Και σαν μην έφταναν αυτά, οι φίλοι διαφημιστές ψιθυρίζουν διάφορα για δουλειές μη ανιχνεύσιμες. H εταιρεία Cicero, η οποία ανήκει στον παλιό συνεργάτη και φίλο του Ζοντού Βαγγέλη Τσάρα, φωτογραφίζεται ως μακρύ χέρι ή αδελφή της The Newtons, η οποία δραστηριοποιείται ανεξάρτητα, γιατί όπως λένε «δεν πρέπει να προκαλούν».

Το ενδιαφέρον είναι ότι η Cicero, με εξαίρεση κάτι απευθείας αναθέσεις από την Κεραμέως, ασχολείται κυρίως με damage control, υπό την πολύτιμη βοήθεια, όπως λέγεται, του Σταμάτη Μαλέλη και του Γιάννη Κουρτάκη.