Η Βαβυλωνία του περιθωρίου στον βερολινέζικο μεσοπόλεμο [Βιβλίο]

Η Βαβυλωνία του περιθωρίου στον βερολινέζικο μεσοπόλεμο [Βιβλίο]
Χάινριχ Τσίλε, «Πείνα», λιθογραφία, 1924

Ο Μπόσβιτς στο μυθιστόρημά του «Άνθρωποι στο περιθώριο» καταγράφει τη ζωή των λούμπεν στο Βερολίνο του μεσοπολέμου.

Ο Ούλριχ Αλεξάντερ Μπόσβιτς είναι µια ενδιαφέρουσα πλην όµως βραχύβια περίπτωση στα γερµανικά γράµµατα του µεσοπολέµου. Παιδί εβραιοπροτεσταντικής οικογένειας, γεννηµένος το 1915 στο Βερολίνο, εγκατέλειψε τη χώρα του το 1935 για τη Σουηδία. Η περίοδος της αυτοεξορίας του τον βρήκε σε διάφορες χώρες στον κόσµο. Το 1942 το πλοίο στο οποίο επέβαινε επιστρέφοντας από την Αυστραλία στο Ηνωµένο Βασίλειο χτυπήθηκε από γερµανικό υποβρύχιο· ο Μπόσβιτς πέθανε σε ηλικία 27 χρόνων.

Η βιβλιοσυγγραφή του περιορίστηκε σε µόλις δύο µυθιστορήµατα: «Ανθρωποι στο περιθώριο» και «Ο ταξιδιώτης». Στους «Ανθρώπους», οι οποίοι κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στη Σουηδία το 1937, ο Μπόσβιτς κινείται στον αντίποδα του έργου του Φόλκερ Κούτσερ και της µητροπολιτικής του Βαβυλωνίας. Οι ήρωές του δεν τυφλώνονται από τα φώτα του καµπαρέ ή τους προβολείς των κινηµατογραφικών στούντιο. Ο Φούντχολτς, ο Βαρελής, ο Γκρίσµαν, ο Ζόνενµπεργκ ζουν στην καρδιά της μητρόπολης αν και είναι οι αόρατοι µιας πόλης που ακολουθεί τα ίχνη του θανάτου πιστεύοντας ότι θα εξασφαλίσει την αιώνια ζωή.

Οι λούµπεν φιγούρες του είναι ικανοποιηµένες µε την εξοικονόµηση λίγων πφένιχ που θα τους εξασφαλίσουν µερικά ψωµάκια και σναπς ή στην καλύτερη περίπτωση µια κρύα βάις. Εδώ δεν υπάρχει η επαναστατική ανάταση του Μπρεχτ, µα η θλιβερή ατµόσφαιρα του Άλφρεντ Ντέµπλιν. Οι ήρωες µοιάζουν µε µπίλιες σε µια ρουλέτα που ποτέ δεν θα καθίσουν στο νούµερο που θα κερδίσει. Η µετάφραση είναι της Μαρίας Αγγελίδου και του Αγγελου Αγγελίδη, ενώ το επίµετρο υπογράφει ο Πέτερ Γκραφ.

Άνθρωποι στο περιθώριο Βερολίνο μεσοπόλεμος

ΕΚΔΟΣΕΙΣ Κλειδάριθμος

ΣΕΛ.: 326

ΤΙΜΗ: €15,50

Documento Newsletter