Παρά την ελαφρότητα του το «Yesterday» λέει σημαντικές αλήθειες και ποντάρει σε ένα πανέξυπνο – αλλά και εφιαλτικό όπως αποδεικνύεται- ερώτημα, το οποίο κάνει λόγο για ένα κόσμο χωρίς Μπιτλς.
Το στόρι έχει ως εξής: Ο άσημος βρετανός μουσικός Τζακ προσπαθεί να κάνει καριέρα αλλά όλα τα τραγούδια του (συνήθως μπαλάντες) γνωρίζουν αποτυχία και σκέφτεται να τα παρατήσει. Όμως η κολλητή του Έλι δεν παύει να τον ενθαρρύνει διαρκώς πιστεύοντας ολόψυχα στο ταλέντο του.
Τα πάντα θα αλλάξουν για τον ταλαίπωρο καλλιτέχνη όταν μετά από ένα ατύχημα που παθαίνει στη διάρκεια ενός παγκόσμιου black out ξυπνά στο νοσοκομείο και λίγο αργότερα διαπιστώνει ότι οι Μπιτλς δεν υπήρξαν ποτέ.
Τότε αποφασίζει να πάρει την κιθάρα και να παίξει τα κομμάτια του συγκροτήματος σα να ήταν δικά του. Η επιτυχία είναι πλέον θέμα χρόνου. Αλλά δεν είναι και τόσο βέβαιο ότι ο ατημέλητος τραγουδιστής μπορεί να τη διαχειριστεί.
Ο Ντάνι Μπόιλ (“Trainspotting”, “Slumdog Millionaire”) σκηνοθετεί έναν κόσμο όπου κανείς – πλην ενός- δεν έχει ιδέα για το ποιοι είναι οι Μπιτλς. Κόσμος χωρίς Μπιτλς όμως είναι ένας κόσμος χωρίς ομορφιά, χωρίς νόημα, χωρίς ανθρωπιά. Υπερβάλλεις, θα μου πείτε και ίσως το ίδιο να σκεφτόμουν κι εγώ στη θέση σας.
Όμως ο σκηνοθέτης Ντάνι Μπόιλ κι ο σεναριογράφος Ρίτσαρντ Κέρτις («Love Actually», «Τέσσερις γάμοι και μια κηδεία») ξέρουν καλά για τι πράγμα μιλούν όταν αποφασίζουν να μας δείξουν, πόσο ζημιωμένη θα ήταν η ανθρωπότητα αν έλειπε από τον μουσικό χάρτη της το συγκρότημα από το Λίβερπουλ.
Το τέχνασμα με τον άγνωστο καλλιτέχνη που συνειδητοποιεί ότι το η απάτη που σκαρφίζεται είναι σαν να πουλάει την ψυχή του στο διάβολο (κάνει μια προσπάθεια να πει την αλήθεια αλλά φυσικά κανείς δεν τον πιστεύει) έχει κυρίως σατυρικό χαρακτήρα. Γρήγορα όμως αποκτά περισσότερο δραματικό και νοσταλγικό προφίλ όταν ο ήρωας συνειδητοποιεί πως όχι μόνο δεν μπορεί να ξεγελάσει ολόκληρη την ανθρωπότητα αλλά το κυριότερο δεν μπορεί να φτιάξει μια καριέρα εφάμιλλη των Σκαθαριών – μεγάλη πλάκα όταν προσπαθεί να θυμηθεί τους ακριβείς στίχους σε τραγούδια σαν το «Eleanor Rigby» ή το «Strawberry Fields Forever».
Σε τελική ανάλυση το «Yesterday» είναι ένα γλυκερό και λαμπερό φιλμ, που αγγίζει με έξυπνο τρόπο την μεγαλοφυία των Μπιτλς αλλά αδυνατεί να γίνει πιο αιχμηρό και ζόρικο όσον αφορά τη μουσική βιομηχανία (ο προσχηματικός χαρακτήρας της Μακ Κίνον) και τους κανόνες του σταρ σίστεμ επιλέγοντας μια μάλλον επιδερμική ματιά και τη χρήση των παραδοσιακών κλισέ της ρομαντικής κομεντί, με αποκορύφωμα το κάπως άγαρμπο ειδύλλιο του Τζακ και της Ελι.
Κωμωδία φαντασίας βρετανικής παραγωγής 2019 (116)
Σκηνοθεσία: Ντάνι Μπόιλ Πρωταγωνιστούν: Χιμές Πατέλ, Λίλι Τζέιμς, Σοφία ντι Μαρτίνο, Τζόελ Φράι, Κέιτ Μακ Κίνον