Η Μίλντρεντ Χέιζ έχοντας απελπιστεί από την αδράνεια της αστυνομίας στη διαλεύκανση της προ επταμήνου δολοφονίας της κόρης της, προβαίνει σε μία τολμηρή κίνηση και παραγγέλνει τρεις πινακίδες στην είσοδο της κωμόπολης του Έμπινγκ, με ένα αμφιλεγόμενο μήνυμα για τον αρχηγό της αστυνομίας.
Πριν από δέκα χρόνια ο ιρλανδοβρετανός Μάρτιν Μακ Ντόνα (πρόκειται για το θεατρικό συγγραφέα των αρκετά δημοφιλών και στην Ελλάδα έργων «Ο πουπουλένιος», «Ο υπολοχαγός του Ίνισμορ» κ.α.) τάραξε το κινηματογραφικό χωριό με την πρώτη του ταινία «Αποστολή στην Μπριζ» που έκανε φύλλο και φτερό τα κλισέ του γκανγκστερικού θρίλερ. Η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη παρότι οι «Επτά ψυχοπαθείς» είχαν σεναριακό ενδιαφέρον αλλά αδέξια σκηνοθετική προσέγγιση. Να που όμως εδώ, στην τρίτη σκηνοθετική προσπάθεια του, ο Μακ Ντόνα υπογράφει το έργο της ωριμότητας του με ένα μοναδικό δέσιμο άρτιου σεναρίου και στιβαρής αφηγηματικής ματιάς.
Για δεύτερη φορά μετά από τους «Ψυχοπαθείς» (που πολύ λογικά διαδραματίζονταν στο Λος Άντζελες), ο Μακ Ντόνα τοποθετεί τους ήρωες του στην Αμερική. Αντί όμως της εκκεντρικότητας και του εξεζητημένου, ο ευρωπαίος δημιουργός εδώ αντλεί έμπνευση μέσω καθημερινών ανθρώπων (η οργισμένη χαροκαμένη μάνα, ο ρατσιστής μπάτσος, ο βαριά άρρωστος σερίφης) που καλούνται να βρουν νόημα σε κάποιες όχι και τόσο συνηθισμένες καταστάσεις .
Αφετηρία όλων αυτών είναι ένα φριχτό σεξουαλικό έγκλημα που παρά την απεχθή φύση του τείνει να γίνει κομμάτι της καθημερινότητας των χαρακτήρων του φιλμ που αρχίζουν να συνηθίζουν στη σκέψη τέτοιων ακραίων φαινομένων. Η μόνη που δεν μπορεί να συμβιβαστεί με την ιδέα του «ακόμη ένα ανεξιχνίαστο έγκλημα» είναι η Μίλντρεντ που ζητάει από τις αστυνομικές αρχές να μην εγκαταλείψουν τις έρευνες. Κι όταν οι τελευταίοι θεωρούν ότι άδικα «παλεύουν» ακόμη την υπόθεση για τον εντοπισμό του δολοφόνου, τότε ποιος είδε τη Μίλρεντ και δεν τη φοβήθηκε!
Mετά από το θρίαμβο στις Χρυσές Σφαίρες και τις 4 νίκες του, το φιλμ του Μάρτιν ΜακΝτόνα ετοιμάζεται να θριαμβεύσει και στα όσκαρ με τους Φράνσις ΜακΝτόρμαντ και Σαμ Ρόκγουελ να θεωρούνται φαβορί στις ερμηνείες .Το έξυπνο μαύρο χιούμορ στα όρια του καυστικού κοινωνικού σχολίου (πριν και πάνω από όλα το φιλμ είναι μια πικρόχολη ματιά πάνω στην ρατσιστική Αμερική και την αφασική καθημερινότητα των κατοίκων της ενδοχώρας), η ακραία βία και οι ανατρεπτικές αιχμές γύρω από τις θεματικές του γουέστερν, του road movie (θαυμάσιο το απρόσμενο φινάλε) και του film noir, μετατρέπουν τις «Πινακίδες» σε ένα εκπληκτικό φιλμ, που θυμίζει τις κορυφαίες στιγμές του κοενικού σύμπαντος, με ψήγματα από τη μοναδικότητα του Ντέιβιντ Λιντς. Μόνο που ο ΜακΝτόνα ψάχνει απεγνωσμένα να βρει το φως ακόμη κι όταν το σκοτάδι μοιάζει να απλώνεται από άκρη σε άκρη στο παραδομένο στην ιλαρότητα και τον τρόμο, Έμπινγκ του Μιζούρι. Το αν θα τα καταφέρει είναι άλλη υπόθεση.
Οι Τρεις Πινακίδες Έξω Από Το Έμπινγκ Στο Μιζούρι (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri) (****)
Δραματική αμερικανοβρετανικής συμπαραγωγής 2017 (115’)
Σκηνοθεσία: Μάρτιν ΜακΝτόνα
Πρωταγωνιστούν: Φράνσις ΜακΝτόρμαντ, Σαμ Ρόκγουελ, Γούντι Χάρελσον, Τζον Χοκς, Πίτερ Ντίνκλατζ