Όλοι γνωρίζουν για το μικρό βήμα του διαστημάνθρωπου που πάτησε πρώτος το έδαφος της σελήνης και αποτέλεσε «μεγάλο βήμα για την ανθρωπότητα» σύμφωνα με την κλασική φράση του ίδιου του Νιλ Αρμστρονγκ όταν στις 20 Ιουλίου 1969 πραγματοποιήθηκε η ιστορική προσελήνωση.
Καιρός να μάθουμε και τα γεγονότα που προηγήθηκαν από το 1961 έως το 1969, την περίοδο δηλαδή που η NASA προετοίμαζε με την πρώτη επανδρωμένη αποστολή στο φεγγάρι με βασικό πρωταγωνιστή τον Άρμστρονγκ.
Πριν δω ακόμη το φιλμ αναρωτιόμουν τι ήταν εκείνο που έκανε τον Σαζέλ του «Χωρίς μέτρο» και του «La La Land» να αφιερώσει την επόμενη ταινία του στην ιστορία του Αρμστρονγκ και πως αυτή θα συνδεόταν με τα υπόλοιπα έργα του. Στο τέλος της προβολής είχα πάρει τις απαντήσεις. Ο «Πρώτος άνθρωπος» – από το ομότιτλο βιβλίο του Τζέιμς Χάνσεν – δεν είναι μόνο μια τυπική αμερικανική ιστορία που αποτελεί ωδή σε κάποιους σύγχρονους «ηρωικούς» πιονέρους που είχαν ως στόχο να κερδίσουν τους σοβιετικές στη μάχη για την πρωτιά της κατάκτησης της Σελήνης στη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου) αλλά και μια πικρή ματιά πάνω στο προσωπικό κόστος και τις θυσίες που απαιτεί ένας μεγαλύτερος σκοπός στη ζωή του κάθε ανθρώπου.
Εδώ έγκειται και η γέφυρα που ενώνει τα τελευταία φιλμ του μελαγχολικού Σαζέλ, οποίος μετά από τη καλλιτεχνική φιλοδοξία που απαγορεύει τη δημιουργία οικογένειας ( «Χωρίς μέτρο») και τις υποχωρήσεις που οδηγούν ένα μεγάλο έρωτα σε άδοξο τέλος («La La Land») βάζει την ιδέα της «θυσίας» στο μεγαλύτερο κάδρο που υπάρχει: σε αυτό του απέραντου και μυστηριώδους διαστήματος. Το φιλμ όμως προφανώς δεν θέλει να γίνει μια άλλη «Οδύσσεια του διαστήματος» (πώς θα μπορούσε άλλωστε;). Διατηρώντας περισσότερη σχέση με το «Απόλλων 13» του Ρον Χάουαρντ ή τους «Κατάλληλους ανθρώπους» του Φίλιπ Κάουφμαν, ο Σάζελ αναπλάθει άψογα την εποχή και προσεγγίζει ανθρωποκεντρικά και σαφέστατα δραματικά την ιστορία του Αρμστρονγκ.
Τη διαχειρίζεται όμως και σαν ένα ψυχολογικό θρίλερ όπου η αβεβαιότητα του αγνώστου (κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει το αίσιο τέλος της αποστολής ενώ και τα καταστροφικά – θανατηφόρα για αρκετούς ανθρώπους- τεστ που προηγήθηκαν μάλλον οδηγούσαν τους συμμετέχοντες σε ένα παιχνίδι ρωσικής ρουλέτας) κάνει ακόμη πιο φορτισμένη την ατμόσφαιρα και τις εύθραυστες οικογενειακές σχέσεις.
Εκεί ο Γκόσλινγκ, στη δεύτερη συνεργασία του με το σκηνοθέτη, φορά το σήμα-κατατεθέν του ανέκφραστου αλλά στιβαρού άντρα που έρχεται αντιμέτωπος με τρομακτικά διλήμματα, ενώ η εξαιρετική Κλερ Φόι γεμίζει με την παρουσία της την οθόνη σε κάθε σκηνή που εμφανίζεται.
Βιογραφική αμερικανικής παραγωγής 2018 (141)
Σκηνοθεσία: Ντέιμιεν Σαζέλ Πρωταγωνιστούν: Ράιαν Γκόσλινγκ, Κλερ Φόι, Κρίστοφερ Αμποτ, Κάιλ Τσάντλερ