Η ταινία της βδομάδας: Το Πορτρέτο Μιας Γυναίκας Που Φλέγεται (Portrait de la Jeune Fille en Feu) (***)

Η ταινία της βδομάδας: Το Πορτρέτο Μιας Γυναίκας Που Φλέγεται (Portrait de la Jeune Fille en Feu) (***)

Βρισκόμαστε στη Βρετάνη του 1770, όπου μία κοντέσα προσλαμβάνει την ταλαντούχα ζωγράφο Μαριάν για να φιλοτεχνήσει το πορτρέτο της μοναχοκόρης της Ελοΐζ.

Η παράδοση της εποχής θέλει κάθε κοπέλα αριστοκρατικής καταγωγής που προορίζεται για γάμο να προσφέρει στον μελλοντικό σύζυγό της πρώτα το πορτρέτο της. Με προδιαγεγραμμένο στείρο μέλλον αλλά κι ένα παρόν που φλέγεται από ζωντάνια και πάθος η Ελοΐζ της καταπληκτικής Αντέλ Ενέλ αρνείται να συμβιβαστεί και προβαίνει σε μια πράξη αντίστασης που θα προκαλέσει τριγμούς σε ένα ακίνητο και απάνθρωπο σύστημα.

Ένας βραδυφλεγής γυναικείος έρωτας και μαζί μια λεπτομερής ιστορία γυναικείας χειραφέτησης. Αυτό είναι το «Πορτρέτο» της Σιαμά που κέρδισε το βραβείο σεναρίου του 72ου Φεστιβάλ Κανών.  Οι ανεπαίσθητες λεπτομέρειες στον πίνακα της Σιαμά οδηγούν αθόρυβα την ιστορία σε δύο επίπεδα. Στο πρώτο και σημαντικότερο η άρνηση της οργισμένης Ελοΐζ – να ποζάρει, να παντρευτεί, να λογικευτεί- είναι μια ξεκάθαρη πράξη αντίστασης. Αντιστέκεται στην καταδίκη της σε μια ζωή που δεν της ανήκει. Το δεύτερο αφορά στην γέννηση ενός έρωτα αυθεντικού και παθιασμένου. Το γαμήλιο πορτρέτο της Ελοΐζ την φέρνει κοντά με τη Μαριάν. Τις δύο γυναίκες τις χωρίζουν πολλά (η κοινωνική τάξη, η οικονομική άνεση, η επιλογή στη ζωή) αλλά το παιχνίδι του βλέμματος θα καλύψει το κενό. «Βλέπεις ότι βλέπω» λέει η Μαριάν στο «μοντέλο» της που δεν κρύβει την οργή της για το μέλλον που της έχουν φτιάξει. Η σκηνοθέτιδα των «Water Lilies», «Tomboy» και «Girlhood» κατασκευάζει ένα άρτιο τεχνικά, πολυεπίπεδο και συγκινητικό αισθηματικό δράμα με θέμα έναν καταδικασμένο έρωτα. Μέσω της αποτύπωσης του εν λόγω έρωτα η Σιαμά δεν μιλά μόνο για την αναζήτηση και την έκφραση σεξουαλικότητας ή την δυσχερή θέση της γυναίκας σε μια κοινωνία απόλυτα πατριαρχική αλλά και για την μια εποχή (το δεύτερο μισό του 18ου αιώνα) όπου σημαντικές γυναίκες καλλιτέχνιδες διαγράφτηκαν από την ιστορία της τέχνης και η φήμη τους αποκαταστάθηκε μετά από πολλά χρόνια.

Αισθηματικό δράμα γαλλικής παραγωγής 2019 (120)

Σκηνοθεσία: Σελίν Σιαμά

Πρωταγωνιστούν: Νεομί Μερλάν, Αντέλ Ενέλ, Βαλέρια Γκολίνο

Documento Newsletter