Η σύγχρονη ανθρωπιστική κρίση λόγω προσφυγικού με φόντο τα αμέτρητα άψυχα κορμιά στα νερά της Μεσογείου είναι το θέμα της ισπανικής ταινίας «Mediterráneo: Ο νόμος της θάλασσας» του Μαρσέλ Μπαρένα, που είχε προγραμματιστεί να βγει στις ελληνικές αίθουσες πολύ προτού συμβεί το πρόσφατο τραγικό ναυάγιο της Πύλου με τους εκατοντάδες νεκρούς.
Το σενάριο της ισπανικής ταινίας, που αποτελεί συμπαραγωγή της ελληνικής εταιρείας Heretic, αφηγείται μια ιστορία που εκτυλίσσεται το φθινόπωρο του 2015 και βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα. Με αφορμή την εικόνα ενός πνιγμένου προσφυγόπουλου που βλέπει στα τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων, ο Οσκαρ Καμπς, ιδιοκτήτης εταιρείας ναυαγοσωστικών υπηρεσιών στη Βαρκελώνη, αποφασίζει να πάει στη Λέσβο για να βοηθήσει στη διάσωση προσφύγων. Η τραγική φιγούρα του τρίχρονου Αλαν Κούρντι από τη Συρία, που το κορμί του κείτεται άψυχο σε παραλία της Λέσβου (αυθεντικό το στιγμιότυπο που βλέπουμε στο φιλμ), είναι αυτό που κινητοποιεί τον Καμπς για να αναλάβει δράση. Το συγκεκριμένο στιγμιότυπο ήταν ένα από τα αμέτρητα που στοίχειωσαν τα ελληνικά και τουρκικά παράλια το φθινόπωρο του 2015, όταν χιλιάδες πρόσφυγες εγκατέλειπαν τις χτυπημένες από τη φτώχεια και τον πόλεμο χώρες τους για αναζήτηση καλύτερης ζωής στην Ευρώπη. Ο Καμπς πήγε όντως μαζί με τον φίλο και συνάδελφό του στη Μυτιλήνη για λίγες μέρες αλλά τελικά έμεινε στο νησί σχεδόν έξι μήνες. Αυτή ήταν η αρχή της ΜΚΟ Proactiva Open Arms, η οποία από το 2015 μέχρι το 2020 (έτος παραγωγής της ταινίας, που γυρίστηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας) έχει σώσει χιλιάδες πρόσφυγες και συνεχίζει έως σήμερα τη δράση της στη Μεσόγειο. Ο σκηνοθέτης του φιλμ Μαρσέλ Μπαρένα χρησιμοποιεί την ιστορία του Καμπς από τη μια για να καταγράψει τη στάση της διχασμένης τοπικής κοινωνίας της Λέσβου και από την άλλη για να στηλιτεύσει τον ρόλο των ελληνικών και διεθνών αρχών στη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης. «Τι είναι η Frontex;» αναρωτιέται σε μια σκηνή η νεαρή Ισπανίδα ναυαγοσώστρια, για να της απαντήσει ο βασικός ήρωας: «Τα ΜΑΤ της θάλασσας».