Η ΠΟΘΑ συμμετέχει στη δημόσια διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του ΥΠΠΟ

Η ΠΟΘΑ συμμετέχει στη δημόσια διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του ΥΠΠΟ

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος (ΠΟΘΑ) παίρνει θέση αναφορικά με το σχέδιο νόμου που κατέθεσε το υπουργείο Πολιτισμού για δημόσια διαβούλευση σχετικά με τα μέτρα της διαφύλαξης και ανάδειξης της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, της προστασίας και ενίσχυσης του ελληνόφωνου τραγουδιού.

Ένα από τα σημεία που αναδεικνύουν με την επιστολή τους αφορά τους ορισμούς ελληνόφωνου τραγουδιού και ορχηστρικής απόδοσης ελληνόφωνου τραγουδιού και προτείνουν την αντικατάσταση με τον όρο ελληνικά μουσικά έργα έτσι ώστε, όπως υπογραμμίζουν στην επιστολή τους, να διορθωθεί ο τρόπος που προσεγγίζεται το σχέδιο νόμου, καθώς «υπάρχουν δημιουργίες οι οποίες δεν είναι συνδεδεμένες με τραγούδι ή και με ελληνόφωνο τραγούδι, όπως μουσικά μοτίβα οπτικοακουστικών έργων, η μουσική jazz, η κλασική μουσική, η rock, η blues κλπ.

Την ίδια στιγμή εκφράζουν την απορία τους για το ποιοι θα έχουν πρόσβαση στα δεδομένα κι αν θα υπάρχει πρόσβαση των δημιουργών στην πλατφόρμα για την καταχώρηση των έργων τους ή θα εξαρτώνται από τη βούληση των παραγωγών;

Αναλυτικά η επιστολή της ΠΟΘΑ

ΠΡΟΣ: ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, κα ΛΙΝΑ ΜΕΝΔΩΝΗ

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ: ΥΦΥΠΟΥΡΓΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, κο ΧΡΙΣΤΟ ΔΗΜΑ

Αξιότιμοι,

Αναφορικά με το σχέδιο νόμου που κατέθεσε το Υπουργείο Πολιτισμού για δημόσια διαβούλευση με τίτλο «Μέτρα για τη διαφύλαξη και την ανάδειξη της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, την προστασία και ενίσχυση του ελληνόφωνου τραγουδιού και της ορχηστρικής μουσικής απόδοσης του ελληνόφωνου τραγουδιού και την προστασία και διάχυση της ελληνικής γλώσσας, στο πλαίσιο της διαφύλαξης και ανάδειξης της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς -Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της εμπορικής πολιτικής του Οργανισμού Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων και λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Πολιτισμού», καταθέτουμε τις σκέψεις μας.

Το πρώτο σχόλιο μας επί της αρχής, το οποίο διατρέχει ολόκληρο το σχέδιο νόμου, έχει να κάνει με τους ορισμούς «ελληνόφωνου τραγουδιού» και «ορχηστρικής απόδοσης ελληνόφωνου τραγουδιού».

Προτείνεται για αυτό, η αντικατάσταση με τον όρο «ελληνικά μουσικά έργα». Αυτή η αλλαγή από μόνη της διορθώνει τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουμε το ίδιο το σχέδιο νόμου, διότι υπάρχουν δημιουργίες οι οποίες δεν είναι συνδεδεμένες με τραγούδι ή και με ελληνόφωνο τραγούδι, όπως μουσικά μοτίβα οπτικοακουστικών έργων, η μουσική jazz, η κλασική μουσική, η rock, η blues κλπ.

Η αλλαγή αυτή επιδιορθώνει και ένα μέρος των ζητημάτων που αφορούν και τον «συγχρονισμό ελληνόφωνων τραγουδιών και ορχηστρικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνων τραγουδιών σε οπτικοακουστικές παραγωγές και κινηματογραφικές ταινίες», όπως περιγράφεται από το άρθρο 12 του εν λόγω σχεδίου νόμου. Δεν πρέπει να αφήσουμε χώρο μέσω μιας νομοθετικής ρύθμισης, να περιοριστούν οι δημιουργοί ή να επιβληθούν αισθητικοί όροι στην ελεύθερη καλλιτεχνική δημιουργία.

Διότι η ελευθερία του λόγου και της έκφρασης είναι βασικές αρχές της τέχνης που υπηρετούμε. Γι’ αυτό άλλωστε προτείναμε παραπάνω την αντικατάσταση των όρων με τον ορισμό «ελληνικά μουσικά έργα» που εν μέρει διορθώνει τα παρόντα ζητήματα. Τέλος, θα πρέπει να διευκρινιστεί ποιες οι επιπτώσεις που θα έχει μια οπτικοακουστική παραγωγή αν δεν συμμορφώνεται με την παράγραφο 1 του άρθρου 12.

Στο άρθρο 5, με τίτλο «Σύσταση, συγκρότηση και αρμοδιότητες του Συμβουλίου Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς – Προσθήκη άρθρου 51Α στον Κώδικα νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς» και στο άρθρο 6 «Σύσταση, συγκρότηση και αρμοδιότητες της Επιτροπής για την ανάδειξη και διαφύλαξη της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς – Προσθήκη άρθρου 52Α στον Κώδικα νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς», θεωρούμε πως λείπουν από τη συγκρότηση του Συμβουλίου Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς και της Επιτροπής για την ανάδειξη και διαφύλαξη της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, οι θεσμικοί εκπρόσωποι των επαγγελματιών και των δημιουργών από το χώρο της τέχνης και του πολιτισμού.

Για τα άρθρα 7,8,9,10,11 μπορούμε να προσθέσουμε ότι πρέπει να μπουν όρια στην ημερήσια χρήση μουσικών έργων και ερμηνευτών, έτσι ώστε να αναδειχθεί ο πλουραλισμός και να ενισχύεται η ποικιλομορφία καθώς επίσης και να δίνονται ιδιαίτερα κίνητρα και ευκαιρίες στους νέους καλλιτέχνες.

Αναφορικά με το άρθρο 13 με τίτλο «δημιουργία ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων ελληνόφωνου τραγουδιού, ορχηστρικής μουσικής απόδοσης ελληνόφωνου τραγουδιού και ορχηστρικής μουσικής Ελλήνων δημιουργών και διαδικτυακής πλατφόρμας», θα πρέπει να διευκρινιστούν ορισμένα σημεία. Το σύνολο των τεχνικών δυνατοτήτων και της μηχανοργάνωσης που θα φιλοξενήσει την ηλεκτρονική βάση δεδομένων και την διαδικτυακή πλατφόρμα, θα πρέπει να είναι κάτω από δημόσιο έλεγχο ώστε να διασφαλίζονται οι βασικοί άξονες της ισονομίας. Επίσης θα πρέπει να απαντηθούν τα παρακάτω εύλογα ερωτήματα:

Ποιοι θα έχουν πρόσβαση στα δεδομένα; Θα υπάρχει πρόσβαση των δημιουργών στην πλατφόρμα για την καταχώρηση των έργων τους ή θα εξαρτώνται από τη βούληση των παραγωγών; Η καταχώρηση θα έχει αντίτιμο; Θα υπάρχουν πρόσθετες προϋποθέσεις; Και αν ναι, ποιες θα είναι αυτές;

Θα έχουν όλοι οι δημιουργοί και οι δικαιούχοι ίση μεταχείριση και δυνατότητα πρόσβασης στη βάση δεδομένων και την πλατφόρμα; Θα πρέπει να διευκρινιστούν οι λεπτομέρειες για το ποιος θα έχει την ευθύνη καταχώρισης όπως αναφέρεται στην τελευταία πρόταση του άρθρου 13. Επίσης στο άρθρο 13, πρέπει να διευκρινιστεί τι θα γίνει με τα τραγούδια τα οποία είναι ανώνυμων δημιουργών στα οποία συμπεριλαμβάνονται και τραγούδια της παράδοσης.

Είναι πάγιο αίτημα του χώρου ότι χρειάζεται η ενίσχυση και η προστασία των δημιουργών και των ερμηνευτών (μουσικών και τραγουδιστών) που καταθέτουν τη δουλειά, το μεράκι, το ταλέντο τους και που ζουν και εργάζονται στη χώρα μας. Αυτό όμως θα πρέπει να γίνει με ένα ιδιαίτερα προσεκτικό τρόπο ενισχύοντας και την καλλιτεχνική παιδεία σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Είμαστε εδώ να συζητήσουμε για όλα αυτά, να καταθέσουμε προτάσεις ώστε να συμβάλουμε σε αυτή την κατεύθυνση.

ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ Π.Ο.Θ.Α.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΕΧΑΓΙΟΓΛΟΥ ΦΩΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΡΑΣ

Διαβάστε επίσης:

ΣΑΠΟΕ: «Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Πολιτισμού τινάζει στον αέρα την ελληνική οπτικοακουστική παραγωγή και την κινηματογραφική τέχνη»

Νομοσχέδιο ΥΠΠΟ: Ναι από μουσικούς, όχι από σκηνοθέτες στη Μενδώνη

Κυριακή Μάλαμα: «Σε λάθος βάση οι διατάξεις του νομοσχεδίου του ΥΠΠΟ για το ελληνικό τραγούδι»

ΠΟΘΑ: «Κίνηση ρεβανσισμού» η έξωση στον Σύλλογο Αρχαιολόγων – Να ανακληθεί η απόφαση Μενδώνη

Ετικέτες

Documento Newsletter