Η Novartis λαδώνει και στις ΗΠΑ – 8,7 εκατομμύρια δολάρια έδωσε πέρσι για να πιέσει πολιτικούς

Η Novartis λαδώνει και στις ΗΠΑ – 8,7 εκατομμύρια δολάρια έδωσε πέρσι για να πιέσει πολιτικούς

Σε καμία δημοκρατική χώρα η άσκηση πίεσης δεν έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο στην πολιτική από ό, τι στις Ηνωμένες Πολιτείες, γράφει η ελβετική εφημερίδα Basler Zeitung. “Αν έχετε πολλά χρήματα, έχετε επίσης πολλή δύναμη και επιρροή» .Το ρητό αυτό χρησιμοποιείται ιδιαίτερα από ενώσεις και εταιρείες. 

Το 2017, επένδυσαν πάνω από 3,3 δισεκατομμύρια δολάρια για να επηρεάσουν τις πολιτικές διαδικασίες – το υψηλότερο ποσό σε επτά χρόνια και το τρίτο υψηλότερο στην ιστορία της χώρας.

Σύμφωνα με στοιχεία του Center for Responsive Politics που αγωνίζεται για τη διαφάνεια, οι φαρμακευτικές εταιρείες έχουν τη μεγαλύτερη επιρροή στην πολιτική των ΗΠΑ: Μόνο πέρυσι δαπάνησαν 277 εκατ. δολάρια. Οι ελβετικές εταιρείες φέρονται να διέθεσαν πάνω από 23 εκατομμύρια δολάρια για lobbying στις ΗΠΑ, μια αύξηση κατά 11% σε σχέση με το 2016.

Όπως σημειώνει η Basler Zeitung, που έχει έδρα στη Βασιλεία της Ελβετίας, «μέχρι στιγμής, πρώτη φαρμακοβιομηχανία στη διάθεση κονδυλίων για πολιτικό lobbying στις ΗΠΑ είναι η Novartis: Πάνω από 8,76 εκατομμύρια δολάρια δαπάνησε πέρυσι στις ΗΠΑ για τον σκοπό αυτό. Το ποσό αυτό ήταν 25% μεγαλύτερο από ό, τι το 2016. Δεύτερη ήταν η Roche, με 4,2 εκ. δολάρια, και επηρεάστηκε από την προσπάθεια της αμερικανικής κυβέρνησης να καταργήσει τον νόμο περί ασφάλισης υγείας, γνωστό και ως Obamacare. Επιπλέον, ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ απείλησε τις φαρμακευτικές εταιρείες με “αστρονομικά πρόστιμα”.

Διαφημίζουν πολιτικούς για τα δικά τους συμφέροντα

Η Novartis –γράφει η Βasler Zeitung –αποτελεί παράδειγμα για το πώς οι ελβετικές εταιρείες εμπλέκονται στην επιχείρηση lobbying, προωθώντας πολιτικούς για τα δικά τους συμφέροντα – και σε πολλά διαφορετικά όργανα: στην αμερικανική Γερουσία και τη Βουλή των Αντιπροσώπων, αλλά και σε διάφορα τμήματα και αρχές.

Οι επιχειρήσεις αυτές συνηθίζουν μάλιστα να απασχολούν πρώην αξιωματούχους ή πρώην βουλευτές που είχαν προνομιακές επαφές με τους υπεύθυνους στη λήψη αποφάσεων.

Σύμφωνα με έρευνα της Washington Post, οι εταιρίες κερδίζουν προκαλώντας φόβο στο κοινό για κάποια ασθένεια. Όπως για παράδειγμα πριν 10 χρόνια, που ξεκίνησε και στις ΗΠΑ μια εκστρατεία με χιλιάδες άρθρα σχετικά με τους κινδύνους της πανδημίας της γρίπης των πτηνών.

Οι φόβοι του κοινού που τροφοδοτήθηκαν με αυτόν τον τρόπο επηρέασαν επίσης την πολιτική: πολλοί γερουσιαστές προειδοποίησαν τον τότε πρόεδρο Τζορτζ Μπους για πιθανή επιδημία. Ως αποτέλεσμα, η αμερικανική κυβέρνηση έδωσε παραγγελίες για το φάρμακο Tamiflu της Roche αξίας 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων.

Στο πλαίσιο αυτό –γράφει η ελβετική εφημερίδα-η κυβέρνηση Τραμπ παίρνει μέτρα, βλέποντας ότι ξένες πολυεθνικές θέλουν να επηρεάσουν τις πολιτικές διαδικασίες στις ΗΠΑ.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ετικέτες

Documento Newsletter