Η νέα ταινία του Σωτήρη Γκορίτσα στις αίθουσες

Η νέα ταινία του Σωτήρη Γκορίτσα στις αίθουσες

Το «Εκεί που ζούμε» είναι άλλη μια σατιρική ματιά πάνω στην αβάσταχτη ελληνική πραγματικότητα από τον σκηνοθέτη του «Βαλκανιζατέρ».

Εκεί που ζούμε (**1/2)

Κομεντί ελληνικής παραγωγής 2022 (90)

Σκηνοθεσία: Σωτήρης Γκορίτσας Πρωταγωνιστούν: Προμηθέας Αλειφερόπουλος, Στέλιος Μάινας, Μάκης Παπαδημητρίου, Μαρία Καλλιμάνη, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης

Σαραντάχρονος δικηγόρος που πορεύεται χωρίς πυξίδα στη ζωή του, βρίσκεται τη μέρα των γενεθλίων του αντιμέτωπος με μια σειρά από ζόρικες καταστάσεις. Αρχικά, η πρώτη υπόθεση της ημέρας τον οδηγεί από νωρίς το πρωί στην Ευελπίδων για να υπερασπιστεί την μητέρα του κολλητού του σε μια δίκη που έχει απρόσμενο φινάλε και στη συνέχεια αναγκάζεται να συνταξιδέψει  με τον πατέρα του- με τον οποίο δεν έχει καλές σχέσεις- σε μια περιπλάνηση στην νυχτερινή εθνική οδό.

Το βιβλίο του Χρίστου Κυθρεώτη (κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη) δίνει την ευκαιρία στον Σωτήρη Γκορίτσα να επιστρέψει στον κινηματογράφο με μια ακόμη καυστική κοινωνικοπολιτική σάτιρα που διατηρεί άμεση συγγένεια με το «Από τα κόκκαλα βγαλμένα», την προηγούμενη ταινία του η οποία επίσης βασιζόταν σε ένα μυθιστόρημα (του Γιώργου Δενδρινού) και περιέγραφε γλαφυρά την νεοελληνική πραγματικότητα. Και στα δύο φιλμ, οι ομοιότητες είναι χτυπητές αφού γύρω από ένα σκηνικό παράλογων καταστάσεων, κάποιοι οικείοι χαρακτήρες ψάχνουν να βρουν τρόπους ουσιαστικής επαφής.  O Αντώνης, τυπικός εκπρόσωπος μιας γενιάς που δεν έχει σαφή προσανατολισμό και μοιάζει να έχει κληρονομήσει όλα τα κακά των γονιών τους (μπηχτές στα αμαρτωλά 80ς και το βαθύ ΠΑΣΟΚ) είναι ένας μοναχικός και δυσλειτουργικός αντιήρωας – άψογος στο ρόλο ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος- που πασχίζει να βρει την θέση του σε ένα κόσμο που πάει από το κακό στο χειρότερο. Ο Γκορίτσας αγκαλιάζει με τρυφερότητα τον ήρωα του και τον οδηγεί στην λυτρωτική κατανόηση του θεάτρου του παραλόγου, στο οποίο βρέθηκε χωρίς ο ίδιος να το θελήσει, σε ρόλο πρωταγωνιστή. Μπορεί η ταινία να μην έχει την κωμική εγρήγορση των «Μπραζιλέρο» και «Βαλκανιζατέr» αλλά διαθέτει μερικούς απολαυστικούς χαρακτήρες (η Λένα Κιτσοπούλου σε ρόλο βγαλμένο από τα δικά της θεατρικά) και μια ενδιαφέρουσα σεναριακή τροπή που βοηθά να αφουγκραστούμε την ανεξήγητη και σουρεάλ γοητεία της σύγχρονης νεοελληνικής καθημερινότητας.

Φρανς (France) (**)

Κοινωνική γαλλικής παραγωγής 2021 (134)

Σκηνοθεσία: Μπρουνό Ντιμόν Πρωταγωνιστούν: Λεά Σεϊντού, Μπλανς Γκαρντάν, Μπεντζαμάν Μπιολέ

Μια δημοφιλής γαλλίδα τηλεπαρουσιάστρια ονόματι Φρανς ντε Μερ, «σκηνοθετεί» τα ρεπορτάζ της για να σαρώσει στις θεαματικότητες, απευθυνόμενη στο θυμικό των τηλεθεατών και ποντάροντας στην εύκολη συγκίνηση. Μια μέρα παθαίνει σοκ όταν χτυπά άθελα της με το αυτοκίνητο έναν φτωχό κούριερ.

Ο ιδιοσυγκρασιακός Μπρουνό Ντιμόν («Humanite», «Flandres», «29 Φοίνικες») καυτηριάζει αμείλικτα τον κόσμο των μπλαζέ διάσημων τηλεπερσόνων. «Θεατές, ψηφοφόροι… Ποια η διαφορά;» αναρωτιέται κάποια στιγμή η τηλεοπτική σταρ που κάνει ότι μπορεί για να διατηρηθεί στην πρώτη γραμμή δημοσιότητας. Η Λεά Σεϊντού δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας στον μέχρι στιγμής καλύτερο ρόλο της καριέρας της, ως στιβαρή και ατσαλάκωτη σταρ που δεν διστάζει μπροστά σε τίποτα μέχρι να πετύχει τον σκοπό της. Όμως ο Ντιμόν παρά τις ευρηματικές κωμικές σφήνες ιδέες δεν βρίσκει το σκηνοθετικό νεύρο και την αποτελεσματικότητα (πολλές επαναλήψεις, επιστράτευση κλισέ σε κρίσιμες σκηνές) για να τις μετουσιώσει σε ένα λειτουργικό, ενιαίο σύνολο που έχει κάτι ουσιαστικό να πει.

Ο άγνωστος (The Stranger) (***)

Θρίλερ αυστραλιανής παραγωγής 2022 (117)

Σκηνοθεσία: Τόμας Μ. Ράιτ Πρωταγωνιστούν: Τζόελ Ετζερτον, Σον Χάρις, Μάθιου Σάντερλαντ, Τζάντα Αλμπερτς, Γιούεν Λέσλι, Στιβ Μουζάκης

Δύο άνδρες γνωρίζονται για πρώτη φορά σε ένα αεροπλάνο. Η συζήτηση που πιάνουν εκεί έχει και συνέχεια. Οι δύο μέχρι πρότινος άγνωστοι γίνονται φίλοι αλλά η σχέση τους θα έχει απρόσμενο φινάλε, καθώς κανείς τους δεν ήταν αυτό που πραγματικά έδειχνε.

Κατασκότεινο, υπαινικτικό και σοφιστικέ αστυνομικό θρίλερ που ξεφεύγει από το τσουβάλιασμα του είδους χάρη στην αυταπάρνηση του νεοφερμένου αυστραλού σκηνοθέτη και ηθοποιού Τόμας Μ. Ράιτ να αφηγηθεί στη δεύτερη μόλις σκηνοθετική δουλειά του ένα εναλλακτικό crime story. Ο «Άγνωστος» είναι ένα νοσηρό και βασανιστικά αργόσυρτο φιλμ για την αδυναμία κατανόησης της φύσης του Κακού αλλά κι ένα ριζοσπαστικό θρίλερ με σπουδαίες ερμηνείες, από τις οποίες φυσικά ξεχωρίζει εκείνη του τρομακτικού Σον Χάρις.

Παγίδα (Huda’s Salon) (**)

Δραματική παλαιστηνιακής παραγωγής 2021 (91)

Σκηνοθεσία: Χάνι Αμπού-Ασάντ Πρωταγωνιστούν: Μάισα Αμπντ Ελχάντι, Αλί Σουλιμάν, Μανάλ Αγουάντ, Τζαλάλ Μασαργουά

Μια παντρεμένη παλαιστίνια στην υπό κατοχή ισραηλινών Βηθλεέμ, την οποία ο άντρας της ζηλεύει παράφορα, παγιδεύεται από την κομμώτρια της, η οποία στρατολογεί γυναίκες για να δίνουν πληροφορίες στις ισραηλίτικες μυστικές υπηρεσίες.

Η βασισμένη σε αυθεντικά γεγονότα «Παγίδα» είναι το νέο φιλμ του Χάνι Αμπού-Ασάντ, δημιουργού των φημισμένων «Παράδεισος Τώρα» και «Ομάρ», που δίνει μια ακόμα εικόνα της βασανιστικής πραγματικότητας (η παγίδα είναι στημένη τόσο έντεχνα που πέφτουν όλοι μέσα, θύτες και θύματα) στη σημερινή Βηθλεέμ. Όμως αυτή τη φορά ο σκηνοθέτης φτιάχνει ένα συμβατικό πολιτικό θρίλερ, χωρίς ιδιαίτερες εκπλήξεις που ακολουθεί κυρίως τη φόρμα του μελοδράματος.

Το Φως του Διαβόλου (Prey for the Devil) (*1/2)

Τρόμου αμερικανικής παραγωγής 2022 (100)

Σκηνοθεσία: Ντάνιελ Σταμ Πρωταγωνιστούν: Ζάκλιν Μπάιερς, Κόλιν Σάλμον, Κρίστιαν Ναβάρο

Η μοναχή Αν πιστεύει ότι το πεπρωμένο της είναι να γίνει η πρώτη γυναίκα εξορκιστής κι αναζητά μία θέση στη ανδροκρατούμενη σχολή εξορκισμού που άνοιξε ξανά η Καθολική Εκκλησία μετά την παγκόσμια αύξηση των δαιμονισμών.

Ο Ντάνιελ Σταμ έχει παρελθόν στους κινηματογραφικούς εξορκισμούς καθώς ο επιτυχημένος εμπορικά «Τελευταίος εξορκισμός» του 2010 αφορούσε στην κινηματογράφηση ενός αυθεντικού εξορκισμού στη Λουιζιάνα. Εδώ το πνεύμα του «Εξορκιστή» του Φρίντκιν δείχνει το δρόμο προς τον προβλέψιμη διαδρομή των παραδοσιακών κλισέ με τα σπασίματα οστών και τις σκηνές μεταφυσικού τρόμου που προσφέρουν δυνατές ανατριχίλες αλλά και ελάχιστο ζουμί στα δεύτερα επίπεδα της ιστορίας παρά την προσπάθεια ανάγνωσης μιας ακόμη ιστορίας γυναικείας ενδυνάμωσης στα άγονα χωράφια της πατριαρχίας.

Documento Newsletter