Η ΝΔ βλάπτει σοβαρά την Τέχνη σε Πανεπιστήμια και σχολεία – Στις… επάλξεις 19 Πρόεδροι Τμημάτων Τεχνών και Κοσμήτορες ΑΕΙ

Η ΝΔ βλάπτει σοβαρά την Τέχνη σε Πανεπιστήμια και σχολεία – Στις… επάλξεις 19 Πρόεδροι Τμημάτων Τεχνών και Κοσμήτορες ΑΕΙ

Σε νέα εστία αντιπαράθεσης εξελίσσεται ο τρόπος που διαχειρίζεται η κυβέρνηση της ΝΔ την εξαγγελία της για ίδρυση Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών σε συνδυασμό με το περιεχόμενο των πολιτικών επιλογών της γενικότερα για τα ζητήματα της καλλιτεχνικής παιδείας.

Εχει βάθος η ανησυχία που εκφράζουν 19 Πρόεδροι Τμημάτων Τεχνών και Κοσμήτορες πανεπιστημίων της χώρας μας, ζητώντας να ακουστεί η φωνή τους για τις προωθούμενες κυβερνητικές ρυθμίσεις.

Γνώμονας για την καλλιτεχνική παιδεία σε όλα τα επίπεδα δεν μπορεί να είναι ούτε η αποσπασματικότητα ούτε οι προσανατολισμένες απέναντι στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα αλλαγές από κυβερνήσεις που ομνύουν στην ιδιωτικοποίηση ή δια της υποχρηματοδότησης στην κατάρρευση δημόσιων δομών. Αλλωστε, πρόσφατα οι πολιτικές της κυβέρνησης της ΝΔ γύρω από τα ζητήματα των Τεχνών στα δημόσια ελληνικά πανεπιστήμια αλλά και στις άλλες βαθμίδες της εκπαίδευσης την έφεραν αντιμέτωπη με αντιδράσεις του καλλιτεχνικού κόσμου, στην συντριπτική πλειονότητά του, της εκπαιδευτικής κοινότητας (καθηγητές, φοιτητές), και κοινωνικών φορέων. Ο πολύμηνος αγώνας τους ταρακούνησε τη ΝΔ με τις κινητοποιήσεις κατά νομοθετικών παρεμβάσεων που υποβαθμίζουν τις σπουδές των καλλιτεχνών, διαιωνίζουν προβλήματα στην αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων τους και απαξιώνουν τον κλάδο των παραστατικών τεχνών.

Ηδη, από τον Απρίλιο, 19 πρόεδροι Τμημάτων Τεχνών των Ελληνικών ΑΕΙ και Κοσμήτορες είχαν ζητήσει επίσημα με έγγραφό τους προς το υπουργείο Παιδείας συνάντηση με τον Υπουργό Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκο Πιερρακάκη. Υπήρξε μια πρώτη επαφή με τον Γενικό Γραμματέα Ανώτατης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας Ιωάννη Ζώρα στον οποίο έθεσαν εξ αρχής ως μείζονος σημασίας την ανάγκη να υπάρξει ολιστική προσέγγιση. Οπως είχαν επισημάνει οι αναγγελθείσες αλλαγές στον χώρο της Ανώτατης Εκπαίδευσης, ειδικότερα η λειτουργία παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων με αυτόματη αναγνώριση του πτυχίου τους και η ίδρυση Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών «θα επηρεάσουν ριζικά τη λειτουργία των Τμημάτων που υπηρετούν τις Τέχνες στα δημόσια ελληνικά πανεπιστήμια (μουσική, θέατρο, κινηματογράφος, εικαστικές τέχνες, ψηφιακές τέχνες, τεχνολογία των παραστατικών τεχνών)». Επίσης, ανέδειξαν τα χρόνια προβλήματα που αφορούν στη λειτουργία των Τμημάτων αυτών και επιζητούν άμεσες λύσεις.
Οι «19» προβάλλουν ότι η ίδρυση Σχολής Παραστατικών Τεχνών και οι προωθούμενες αλλαγές στα ΑΕΙ δεν πρέπει να είναι ξεκομμένες από την αντιμετώπιση των προβλημάτων στα τμήματα που σχετίζονται με την Τέχνη στο χώρο των ΑΕΙ αλλά και από την ενίσχυση της ποιότητας της καλλιτεχνικής παιδείας στο σχολείο. Κι αυτό με δεδομένο ότι συνεχίζεται η απαξίωση της διδασκαλίας των Τεχνών στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, μέσω της κατάργησης των καλλιτεχνικών μαθημάτων, ενώ διαιωνίζεται τόσο η υποχρηματοδότηση, όσο και τα κενά στην αναγνώριση των πτυχίων αλλά και αντιεκπαιδευτικές/αντιερευνητικές/αντικαλλιτεχνικές προϋποθέσεις για την ένταξη διδασκόντων στα Τμήματα Τεχνών των ΑΕΙ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στις 5 Ιουνίου 2024 σε ρεπορτάζ του το Documentonews.gr (https://www.documentonews.gr/article/meta-tis-eyroekloges-kataigida-nomosxedion-tis-nd-kata-tis-dimosias-ekpaideysis/) παρουσίασε το έγγραφο της απόφασης του υπουργείου Παιδείας για τη σύσταση νομοπαρασκευαστικής που έχει αντικείμενο τη σύνταξη προσχεδίου νόμου και προκαταρκτικής έκθεσης ανάλυσης συνεπειών ρύθμισης για την ίδρυση Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών ( Αριθ.Πρωτ. 249α- 3 5.2024). Επίσης, παρέθεσε και το έγγραφο της απόφασης για σύσταση νομοπαρασκευαστικής με έργο τη σύνταξη προσχεδίου νόμου και προκαταρκτικής έκθεσης ανάλυσης συνεπειών ρύθμισης για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση «Ανοιχτό Σχολείο» ( Αριθ.Πρωτ. 249β- 3 5.2024).

Τώρα με νέα δημόσια παρέμβασή τους, ενόψει της συνάντησης τριμελούς αντιπροσωπείας τους, με τον Γενικό Γραμματέα Ανώτατης Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας Ιωάννη Ζώρα -αναμένεται να γίνει την ερχόμενη Τετάρτη 10 Ιουλίου 2024-, οι «19» σημειώνουν μεταξύ άλλων σε δημόσια παρέμβασή τους ότι επιφυλάσσονται εάν θα μπορούν να συμβάλλουν αποτελεσματικά στο έργο της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής για την ίδρυση Σχολής Παραστατικών Τεχνών , δεδομένου ότι , αν και έχει ζητηθεί από τον ΓΓ του υπουργείο Παιδείας, δεν τους έχει σταλεί έως τώρα κανένα από τα γραπτά πορίσματα στα οποία θα βασιστεί το έργο της. «Στη δημοκρατία και ιδιαίτερα ως προς ζητήματα που αφορούν στην παιδεία, οι αποφάσεις καθίστανται ωφέλιμες για το κοινωνικό σύνολο όταν διαμορφώνονται μέσω ευρύτερων διαβουλεύσεων και συναινέσεων» τονίζουν και καλούν τον Υπουργό Παιδείας να τους συμπεριλάβει «ουσιαστικά, ισότιμα και έγκαιρα στην διαβούλευση επί του προσχεδίου νόμου για την ίδρυση της νέας Σχολής Παραστατικών Τεχνών».

Πάντως, έχουν ενδιαφέρον τόσο τα αιτήματά τους όσο και το ότι τα συνυπογράφουν, έχοντας βρει κοινό τόπο διεκδίκησης, 19 πανεπιστημιακοί δάσκαλοι και επικεφαλής σε τμήματα Τεχνών ΑΕΙ. Πρόκειται για τους/τις:
1. Γεώργιος Καζάζης, Καθηγητής, Τμήμα Εικαστικών Τεχνών, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (Αθήνα, 1837)

2. Μαρία Αλεξάνδρου, Καθηγήτρια, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, ΑΠΘ (Θεσσαλονίκη, 1984, έναρξη λειτουργίας, 1985)

3. Γεώργιος Πεφάνης, Καθηγητής, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, ΕΚΠΑ (Αθήνα, 1990)

4. Αναστασία Γεωργάκη, Καθηγήτρια, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ (Αθήνα, 1991)

5. Ιωάννα Παπαγεωργίου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πατρών (Πάτρα, 1989, έναρξη λειτουργίας 1992)

6. Βασίλειος Κόμης Καθηγητής, Κοσμήτορας της Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Πατρών

7. Αναστασία Σιώψη, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο (Κέρκυρα, 1992)

8. Δήμος Δημητριάδης, Κοσμήτορας, Σχολή Μουσικών και Οπτικοακουστικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο

9. Λίλα Καρακώστα, Καθηγήτρια, Τμήμα Θεάτρου, ΑΠΘ (Θεσσαλονίκη, 1992)

10. Ευάγγελος Γκόκας, Πρόεδρος, Τμήμα Eικαστικών Tεχνών και Επιστημών της Τέχνης, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (Ιωάννινα, 2000)

11. Αθανάσιος Μπλέσιος, Καθηγητής, Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (2003)

12. Ιωάννης Λεοντάρης, Καθηγητής, Κοσμήτορας, Σχολή Καλών Τεχνών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (2003)

13. Απόστολος Καρακάσης, Καθηγητής, Τμήμα Κινηματογράφου, ΑΠΘ (Θεσσαλονίκη, 2004)

14. Ανδρέας Γιαννακουλόπουλος, Καθηγητής, Τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας, Ιόνιο Πανεπιστήμιο (Κέρκυρα 2004)

15. Ιωάννης Καστρίτσης, Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας (Φλώρινα, 2006)

16. Απόστολος Παπαποστόλου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας, Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (Αιγάλεω, 2018, πρώην παλαιότερων ΤΕΙ)

17. Αθανάσιος Τρίκουπης, Κοσμήτορας και Πρόεδρος, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (Άρτα, 2018)

18. Ιωάννης Σκοπετέας, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου, ΕΚΠΑ (Ψαχνά Εύβοιας, 2019)

19. Μαρίνα Κοτζαμάνη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Παραστατικών και Ψηφιακών Τεχνών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (Ναύπλιο, 2019)

—-Τα αιτήματα των «19»——

Οι «19» κρίνουν ως μείζονος σημασίας για το ζήτημα της Ιδρυσης Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών να δοθούν απαντήσεις αναφορικά με το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της και την έδρα της, με τον τρόπο εισαγωγής υποψηφίων στη Σχολή, με τη στελέχωση της νέας Σχολής με μόνιμο διδακτικό προσωπικό και μεταξύ άλλων με το αν θα εστιάζει στην καλλιτεχνική πρακτική ή θα προάγει και την έρευνα ως προς τα καλλιτεχνικά αντικείμενα, όπως γίνεται στο Πανεπιστήμιο… Παράλληλα, διερευνάται πώς θα διαμορφωθούν δυνατότητες συνεργασίας ανάμεσα στα υφιστάμενα τμήματα παραστατικών τεχνών και στη νέα Ανώτατη Σχολή. Κρίνουν ότι το Πρόγραμμα Σπουδών πρέπει να ανατεθεί σε επιτροπή που να συμπεριλαμβάνει μέλη ΔΕΠ από τα υφιστάμενα Τμήματα Τεχνών, προκειμένου να εξασφαλιστεί η επιστημονική και καλλιτεχνική αρτιότητά του. Σημαντικό ζήτημα είναι ποια θα είναι τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων της νέας Σχολής, ποια θα είναι η σχέση των Τμημάτων της νέας Σχολής με τις ιδιωτικές καλλιτεχνικές σχολές και πώς θα υποστηρίζεται οικονομικά η ίδρυση της νέας Σχολής. Όπως επισημαίνουν «κοινή διαπίστωση των Τμημάτων Τεχνών είναι προβλήματα λειτουργίας που δημιουργούνται από τη χρόνια υποχρηματοδότησή τους». Διεκδικούν αύξηση της χρηματοδότησης για τα Τμήματα Τεχνών στο πανεπιστήμιο, μακροπρόθεσμο προγραμματισμό που να υποστηρίζει, δίκαια και ισότιμα, όλα τα Τμήματα Τεχνών στο πανεπιστήμιο. Ζητούν χρηματοδότηση για την υποστήριξη της έρευνας, την πρόσληψη διδακτικού και διοικητικού προσωπικού, την συντήρηση και αναβάθμιση των εγκαταστάσεων και τη βελτίωση της φοιτητικής μέριμνας.

Πέραν τούτων, οι «19» αναδεικνύουν ως κρίσιμα τα εξής αιτήματα:

-Θέσπιση κριτηρίων αξιολόγησης των Τμημάτων Τεχνών από την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, τα οποία να ανταποκρίνονται στις ιδιαιτερότητες των επιστημονικών αντικειμένων των τεχνών.

-Αύξηση των ωρών διδασκαλίας μαθημάτων της Αισθητικής Αγωγής σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης από το νηπιαγωγείο μέχρι και το Λύκειο, καθώς και στην Ειδική Εκπαίδευση.

-Εξασφάλιση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των Τμημάτων Τεχνών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς και στη διοργάνωση δημοτικών ή δημόσιων καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων έναντι άλλων υποψηφίων.

-«Διόρθωση της ανακολουθίας του νόμου 4957/2022 (άρθρο 163, παρ. 5), σύμφωνα με τον οποίο απαιτείται η κατοχή διδακτορικού διπλώματος για την εκλογή μελών ΕΕΠ, χωρίς εξαίρεση για τα γνωστικά αντικείμενα τεχνών, ενώ, όσον αφορά στην εκλογή μελών ΔΕΠ, ισχύει η πιο λειτουργική για τα Τμήματα Τεχνών δυνατότητα πρόσληψης μέλους ΔΕΠ αναγνωρισμένου καλλιτεχνικού έργου, χωρίς να απαιτείται κατοχή διδακτορικού διπλώματος (νόμος 4957/2022, άρθρο 143, παρ. 2)».

– Παρομοίως, στις προκηρύξεις «Απόκτησης Ακαδημαϊκής Διδακτικής Εμπειρίας σε Νέους Επιστήμονες Κατόχους Διδακτορικού», να εισαχθεί εξαίρεση από την απαίτηση κατοχής διδακτορικού για γνωστικά αντικείμενα τεχνών, ώστε να μην αποκλείονται διακεκριμένοι καλλιτέχνες μη κάτοχοι διδακτορικού, δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος των εντεταλμένων διδασκόντων που καλύπτουν ουσιαστικές διδακτικές ανάγκες των Τμημάτων Τεχνών προσλαμβάνεται πλέον μέσω αυτών των προκηρύξεων.

– Σύσταση Εκπαιδευτικού Κλάδου ΠΕ καθηγητή/ητριας Κινηματογράφου και

Οπτικοακουστικών Τεχνών που να ανταποκρίνεται στο σύγχρονο εκπαιδευτικό-πολιτισμικό πλαίσιο.

– Υιοθέτηση της γνώμης των τμημάτων για τον αριθμό των εισακτέων ξεκινώντας από το ακαδημαϊκό έτος 2024-25. Δεδομένου του εργαστηριακού χαρακτήρα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, η αναλογία μελών ΔΕΠ/φοιτητών/τριών σε κάποιες περιπτώσεις είναι δυσανάλογα μεγάλη.

Διαβάστε επίσης:

Η Γαλλία αναζητά νέο πρωθυπουργό – Οι «μνηστήρες», ο ρόλος του Μακρόν και τα σενάρια

Διακοπές στην Αλβανία: Ανεβαίνουν οι κρατήσεις από Έλληνες – Πόσο κοστίζει ένα τριήμερο

Επιστολή Δούκα προς ΠΑΣΟΚ: Debate και κώδικας Δεοντολογίας για τις εκλογές προέδρου – Ζητά συνεδρίαση της ΕΔΕΚΑΠ

Μύκονος: Η μαφία της οικοδομής και το χαμένο ηχητικό

Μεγάλη αναστάτωση στα Τρίκαλα για εκατομμύρια τριζόνια – «Πολιορκούν» την πόλη «κατσαρίδες που πετάνε» (Photos – Video)

Σοκ στον Πύργο: 59χρονος έριξε την πρώην σύντροφό του από το μπαλκόνι

Το πρόγραμμα της Εθνικής στους Ολυμπιακούς Αγώνες: Ποιους θα αντιμετωπίσει, οι ημερομηνίες των ματς

Ετικέτες

Documento Newsletter