Μετέτρεψαν τα ΕΛΤΑ Courier σε παραμάγαζο της εταιρείας τους. Είναι ακόμη μια ιστορία απευθείας αναθέσεων σε ημετέρους εντός της τριετίας που κυβερνά ο Κυριάκος Μητσοτάκης, μόνο που εδώ υπάρχει και μια ιδιοτυπία. Οι τοποθετημένοι «άριστοι» από το «επιτελικό κράτος» όχι μόνο χορηγούν αφειδώς χρήμα με απευθείας αναθέσεις ακόμη και για έργα που υπολειτουργούν, αλλά επιπροσθέτως εφάρμοσαν εις βάρος των ΕΛΤΑ την παροιμία «Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει». Για να γίνουμε συγκεκριμένοι, ο διευθύνων σύμβουλος στα ΕΛΤA Courier Ερρίκος Τζαβάρας και ο διευθυντής πληροφορικής Κωνσταντίνος Στάικος –αρχικά είχε τοποθετηθεί στα ΕΛΤΑ Courier ως διευθυντής νέων τεχνολογιών και κατόπιν αναρριχήθηκε στη θέση του διευθυντή πληροφορικής του ομίλου των ΕΛΤΑ– με απευθείας αναθέσεις δίνουν έργα της ΕΛΤΑ Courier σε εταιρεία συμφερόντων του τελευταίου.
Ειρήσθω εν παρόδω θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο νυν διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΤΑ Courier Ερρ. Τζαβάρας έχει διατελέσει υπάλληλος στην εταιρεία στην οποία συνιδρυτής εμφανίζεται ο Κων. Στάικος. Συγκεκριμένα, από τον Μάιο του 2015 έως και τον Σεπτέμβριο του 2018, για τρία χρόνια και πέντε μήνες, ο Ερρ. Τζαβάρας εργάστηκε με την ιδιότητα του chief operation officer στην εταιρεία Intelen, συμφερόντων Κων. Στάικου.
Ούτε λίγο ούτε πολύ, ο μέχρι πρότινος υπάλληλος χρίστηκε μέσα από τις διαδικασίες του «επιτελικού κράτους» διευθύνων σύμβουλος σε κρατικά ελεγχόμενη ανώνυμη εταιρεία και με τη σειρά του προσέλαβε ως διευθυντή πληροφορικής τον πρώην εργοδότη του Κων. Στάικο. Προς δόξα βέβαια της νεοφιλελεύθερης δοξασίας που ομνύει στην ιδιωτική οικονομία και θέλει να πατάξει το κράτος, οι δύο «άριστοι» του συστήματος Πιερρακάκη βρέθηκαν να διευθύνουν μια δημόσια στην ουσία εταιρεία και να αμείβονται με παχυλούς μισθούς από χρήματα του κρατικού κορβανά.
Γνήσια τέκνα της «άριστης» διακυβέρνησης
Ως γνήσια τέκνα της «άριστης» διακυβέρνησης Μητσοτάκη, βέβαια, δεν αρκέστηκαν στους παχυλούς μισθούς τους. Μετατράπηκαν αίφνης σε «γαλάζιες ακρίδες», τεμαχίζοντας έργα ώστε να αποδυθούν μετά στην αγαπημένη μέθοδο διασπάθισης δημόσιου χρήματος του «επιτελικού κράτους» Μητσοτάκη: στις απευθείας αναθέσεις.
Η εταιρεία συμφερόντων Κων. Στάικου
Πρόκειται για εταιρεία που εμφανίζεται στις πλείστες όσες συμβάσεις απευθείας αναθέσεων έχουν συνάψει τα ΕΛΤΑ Courier με την υπογραφή του Ερρ. Τζαβάρα. Είναι η εταιρεία με τον διακριτικό τίτλο Innoven. Πρόκειται για το «παιδί» της εταιρείας Intelen. Λειτουργεί ήδη από τις 12 Ιανουαρίου 2011 με έδρα τη Νέα Υόρκη (κατόπιν μεταφέρθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ έχει καταχωρηθεί στις 07.05.2021 και στην Ελλάδα – ΓΕΜΗ) και σύμφωνα με το ιστορικό της εξειδικεύεται στη χρήση διαδικτυακών (cloud) SaaS τεχνολογιών και κοινωνικών δικτύων για την ψηφιακή μέτρηση, διαχείριση και εξοικονόμηση ηλεκτρικής ενέργειας, βάσει αλλαγής ενεργειακής συμπεριφοράς και διάφορων παρεμβατικών ενεργειών. Για να μην κολλάμε σε τίτλους, αρκεί να αναφέρουμε ότι δραστηριοποιείται στον κλάδο της ενεργειακής πληροφορικής.
Σύμφωνα με τα δημοσιοποιημένα στοιχεία, συνιδρυτές της Intelen εμφανίζονται οι Βασίλης Νικολόπουλος και Κων. Στάικος. Ο δεύτερος δεν είναι άλλος από τον νυν διευθυντή πληροφορικής του ομίλου ΕΛΤΑ, που ξεκίνησε να «διαπρέπει» στο ελληνικό δημόσιο με την τοποθέτησή του το φθινόπωρο του 2019 στη θέση του διευθυντή ανάπτυξης νέων τεχνολογιών των ΕΛΤΑ Courier. Βέβαια και ο Ερρ. Τζαβάρας εμφανίζεται στην Intelen να κατέχει θέση έμμισθου διευθυντή (chief operation officer) από τον Μάιο του 2015 έως και τον Σεπτέμβριο του 2015. Μετά τον Οκτώβριο του 2018 αναλαμβάνει διευθυντική θέση (Οκτώβριος 2018 έως Αύγουστος 2019) στην εταιρεία Singular Logic, κατόπιν βρίσκεται ως «άριστος» στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου των ΕΛΤΑ Courier, προσλαμβάνει τον πρώην εργοδότη του Κων. Στάικο στη θέση του διευθυντή πληροφορικής και ξεκινούν να «διαπρέπουν» στις απευθείας αναθέσεις με κατάτμηση έργων, μεταφέροντας μεταξύ άλλων και έργα σε «θυγατρική» εταιρεία της Intelen. Πρόκειται για καθαρή περίπτωση πλουτισμού που βασίζεται στην αρχή «Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει».
Για να το πετύχουν αυτό χρησιμοποίησαν ως όχημα την εταιρεία Innovative Energy Ενεργειακή μ.ΕΠΕ με τον διακριτικό τίτλο Innoven Ltd. Η εταιρεία συστάθηκε το 2015 και αποτελεί στην ουσία εταιρεία-τεχνοβλαστό (spin-out company) της εταιρείας Intelen. Οι εταιρείες-τεχνοβλαστοί στον κόσμο του επιχειρείν είναι εταιρείες που αποκόβονται από τη μητρική και θεωρούνται «παιδιά» τους. Συγκεκριμένα, διαχωρίζεται ένα συγκεκριμένο τμήμα από τη «μαμά» εταιρεία και δυνάμει κάποιας συμφωνίας μεταξύ των εταιρειών (ποσοστά από τα κέρδη κ.λπ.) σχηματίζεται μια νέα, η spin-out company, η οποία συνεχίζει τη δραστηριότητα που διενεργούσε πρωτύτερα η μητρική εταιρεία. Σας μπερδέψαμε; Αυτός ακριβώς ήταν και ο στόχος των Τζαβάρα – Στάικου.
Οι δύο «γαλάζιες ακρίδες» το 2019 είχαν μια «καθαρή» εταιρεία που λειτουργούσε ήδη από το 2015 για να κάνουν τις δουλίτσες των απευθείας αναθέσεων με τα ΕΛΤΑ Courier χωρίς να φαίνονται. Βέβαια έχουν φροντίσει να σβήσουν (πληροφορικάριοι γαρ) από το διαδίκτυο όλα τα ίχνη που δείχνουν τη σχέση των δυο εταιρειών. Ομως η αγορά του κλάδου της πληροφορικής γνωρίζει πολύ καλά τη σχέση Στάικου – Intelen – Innoven. Μάλιστα έφτασαν στο σημείο ο διευθύνων σύμβουλος Ερρ. Τζαβάρας να υπογράφει τη σύμβαση με την εξωτερική εταιρεία πληροφορικής Innoven (τεχνοβλαστός της Intelen) και να ορίζει ως υπεύθυνο παραλαβής του έργου τον διευθυντή νέων τεχνολογιών Κων. Στάικο, που τυγχάνει συνιδρυτής της Intelen!
Νεοδημοκρατικά αλληλοκεράσματα
Για να πάρουμε μια δόση του μεγέθους του παράνομου πλουτισμού εις βάρος της δημόσιας εταιρείας ΕΛΤΑ Courier, που τυγχάνει θυγατρική των ΕΛΤΑ, αρκεί να αναφέρουμε ότι βάσει της καρτέλας προμηθευτή που τηρείται στο λογιστήριο, από 24.04.2020 έως και 10.09.2021, μέσα σε 17 μήνες δηλαδή, οι δύο «γαλάζιες ακρίδες» είχαν κάνει «δουλίτσες» απευθείας αναθέσεων συνολικού ποσού 289.476 ευρώ. Από αυτό το ποσό είχαν εισπράξει συνολικά 258.476 ευρώ και είχαν να λαμβάνουν τις υπόλοιπες 30.269 ευρώ.
Στα χέρια του Documento βρίσκονται οκτώ συμβάσεις απευθείας αναθέσεων της διοίκησης Ερρ. Τζαβάρα προς την εταιρεία Innoven, συμφερόντων του νυν διευθυντή πληροφορικής των ΕΛΤΑ και πρώην διευθυντή νέων τεχνολογιών των ΕΛΤΑ Courier Κων. Στάικου. Είναι προφανές ότι υπάρχουν κι άλλες. Πολλές άλλες.
• Στις 02.04.2020 υπογράφεται η σύμβαση συνολικού ποσού 19.650 ευρώ (μέχρι τις αρχές του 2021 το όριο για απευθείας ανάθεση χωρίς δημοσιότητα ήταν 20.000 ευρώ) μεταξύ Innoven και ΕΛΤΑ Courier για το έργο «Μελέτη μέτρησης απόδοσης κεντρικών μονάδων διαλογής της “Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ ΑΕ”».
• Στις 19.05.2020 αποφασίζεται από το ΔΣ των ΕΛΤΑ Courier με απευθείας ανάθεση η εταιρεία Innoven να παρέχει υπηρεσίες σχεδιασμού εφαρμογών (web & mobile) αντί του ποσού των 18.200 ευρώ. Την επομένη υπογράφεται η σύμβαση μεταξύ των δύο εταιρειών.
• Στις 18.09.2020 υπογράφεται σύμβαση απευθείας ανάθεσης για το έργο «Σχεδιασμός & κατασκευή εφαρμογής πίνακα ελέγχου πρακτορείων» συνολικού ποσού 19.500 ευρώ.
• Στις 03.12.2020 υπογράφεται σύμβαση απευθείας ανάθεσης για το έργο «Παροχή υπηρεσιών ανάλυσης & σχεδιασμού εφαρμογών (web & business portal)» συνολικού ποσού 18.200 ευρώ.
• Στις 11.01.2021 υπογράφεται σύμβαση απευθείας ανάθεσης για το έργο «Παροχή υπηρεσιών εκπόνησης μελέτης αύξησης παραγωγικότητας της διανομής στην Περιφέρεια Αττικής» συνολικού ποσού 18.000 ευρώ.
• Στις 16.03.2021 υπογράφεται σύμβαση απευθείας ανάθεσης για το έργο «Μελέτη μέτρησης απόδοσης των κεντρικών μονάδων διαλογής για το 2020» συνολικού ποσού 8.500 ευρώ.
• Την ίδια ημέρα, 16.03.2021, υπογράφεται σύμβαση απευθείας ανάθεσης για το έργο «Παροχή υπηρεσιών ανάλυσης & σχεδιασμού εφαρμογής Mobile για το προσωπικό των Ταχυμεταφορών ΕΛΤΑ» συνολικού ποσού 19.800 ευρώ.
• Στις 11.05.2021 υπογράφεται σύμβαση απευθείας ανάθεσης για το έργο «Παροχή υπηρεσιών ανάλυσης & σχεδιασμού διαχειριστικής εφαρμογής Mobile και Customer Portal» συνολικού ποσού 19.800 ευρώ.
Τα ΕΛΤΑ Courier παρέχουν υπηρεσίες ενεργειακής πληροφορικής
Οι δύο «γαλάζιες ακρίδες» Ερρ. Τζαβάρας και Κων. Στάικος έφτασαν στο σημείο να παίρνουν διαγωνισμό από τη ΔΕΗ ως ΕΛΤΑ Courier για έργο που άπτεται της παροχής συμβουλευτικής στη ΔΕΗ για την ανάπτυξη μηχανισμού ενεργειακής συμβουλευτικής προς τους πελάτες χαμηλής τάσης, το οποίο βέβαια μετακύλησαν στην εταιρεία τους. Τώρα πώς η ΔΕΗ έδωσε την αρμοδιότητα συμβουλευτικής σε θέματα ενεργειακής πληροφορικής στα ΕΛΤΑ Courier είναι απορίας άξιο σε ένα δομημένο κράτος, αλλά ο τρόπος με τον οποίο οι «άριστοι» τοποθετήθηκαν σε διάφορες δημόσιες θέσεις για να πλουτίζουν εις βάρος του ελληνικού δημοσίου δεν προκαλεί ουδεμία έκπληξη. Η μέθοδος είναι πολύ απλή αλλά βγάζει μάτι. Πρόκειται ίσως για συνεργασία μεταξύ των «αρίστων» Γιώργου Στάσση και Ερρ. Τζαβάρα; Ουδείς γνωρίζει, αλλά τα στοιχεία βοούν. Στις 8 Δεκεμβρίου 2020 υπογράφηκε η «Σύμβαση συνεργασίας και παροχής δάνειας εμπειρίας» μεταξύ των ΕΛΤΑ Courier και της Innovative, οχήματος πλουτισμού των Τζαβάρα – Στάικου. Σε αυτήν οι «γαλάζιες ακρίδες» λαμβάνουν υπόψη ότι επίκειται ηλεκτρονικός διαγωνισμός της ΔΕΗ (αρ. διακήρυξης ΔΥΠΕΚΕ-51820045) για την επιλογή αναδόχου για το έργο «Παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών σε θέματα σχεδιασμού και ανάπτυξης Μηχανισμού Ενεργειακής Συμβουλευτικής προς τους πελάτες χαμηλής τάσης». Το έργο έχει προϋπολογισμό 420.000 ευρώ και βέβαια οι «γαλάζιες ακρίδες» τον ορέγονται.
Το έργο πράγματι κατακυρώνεται στα ΕΛΤΑ Courier και στις 9 Φεβρουαρίου 2021, με την υπ’ αρ. 6300022305 κύρια σύμβαση μεταξύ ΔΕΗ και ΕΛΤΑ Courier, η τελευταία αναλαμβάνει το έργο χωρίς να υπάρχει καμία τεχνογνωσία. Στις 26 Φεβρουαρίου 2021 ο Ερρ. Τζαβάρας υπογράφει τη σύμβαση με την Innoven για να διεκπεραιώσει το έργο που ανέλαβαν τα ΕΛΤΑ Courier. Το τίμημα; Τα ΕΛΤΑ Courier θα καταβάλουν το ποσό των 346.000 ευρώ (από 420.000 ευρώ) στην Innoven. Οπως εύκολα συνάγεται, μετέφεραν σε εταιρεία συμφερόντων τους το ποσό των 346.000 ευρώ και κράτησαν για τα ΕΛΤΑ Courier 74.000 ευρώ, ώστε ουδείς να μπορεί να τους κατηγορήσει. Ολοι κερδισμένοι: τα λίγα (17% επί του ποσού της σύμβασης) η εταιρεία του ελληνικού δημοσίου, τα πολλά (83% επί του ποσού της σύμβασης) οι «γαλάζιες ακρίδες» των ΕΛΤΑ Courier.
Εταιρεία που δεν είχε συσταθεί ανέλαβε έργο που ουδέποτε λειτούργησε κανονικά
Αν μη τι άλλο, ο διευθύνων σύμβουλος Ερρ. Τζαβάρας πρωτοπορεί. Ελαβε προσφορά από ετερόρρυθμη εταιρεία που δεν είχε συσταθεί! Η εταιρεία συστάθηκε μία ημέρα προτού υπογράψει σύμβαση, υπέγραψε τη συμφωνία, ανέλαβε το έργο, αλλά μέχρι σήμερα αυτή η υπηρεσία των ΕΛΤΑ Courier (!) υπολειτουργεί και ουδείς ασχολείται μαζί της. Ομως προφανέστατα οι μηνιαίες αμοιβές των 4.000 ευρώ καταβάλλονται κανονικότατα. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Στις 26 Φεβρουαρίου 2020 η ετερόρρυθμη εταιρεία Ampoint Digital ΕΕ καταθέτει τεχνική και οικονομική προσφορά στα ΕΛΤΑ Courier για να αναλάβει το έργο «Παροχή και λειτουργία ηλεκτρονικής αγοράς (e-market place)». Πρόκειται για έργο που αφορά την κατασκευή, συντήρηση και τεχνική υποστήριξη του e-market place για πέντε έτη αντί του συνολικού ποσού των 250.000 ευρώ. Επιπροσθέτως τα ΕΛΤΑ θα έπρεπε κατά τη λειτουργία να αποδίδουν και ποσοστά επί των πωλήσεων, συνδρομών και διαφημίσεων.
Από εδώ και πέρα αρχίζουν τα περίεργα.
• Αυτή η τεχνική και οικονομική προσφορά κατατέθηκε στις 26 Μαρτίου 2020.
• Η εταιρεία ωστόσο σύμφωνα με όσα έχουν κατατεθεί στο ΓΕΜΗ συστάθηκε στις 9 Απριλίου 2020. Στον ν. 4072/12 ρητά προβλέπεται ότι οι προσωπικές εταιρείες (ΟΕ, ΕΕ) αποκτούν νομική προσωπικότητα από την καταχώρησή τους στο ΓΕΜΗ. Οπότε δεν ευσταθεί η έννοια της εν τοις πράγμασι λειτουργίας. Αρα είναι άκυρη η κατάθεση προσφοράς.
• Στις 10 Απριλίου 2020 ωστόσο το ΔΣ των ΕΛΤΑ Courier συνεδριάζει και αναθέτει στην ετερόρρυθμη εταιρεία που είχε συσταθεί μία μέρα νωρίτερα ένα έργο 250.000 ευρώ, που αναλύεται:
– 10.000 ευρώ με την υπογραφή της σύμβασης – 4.000 ευρώ μηνιαίως για πέντε έτη
– 15% επί της λιανικής τιμής αποστολής (προ φόρων) μέσω e-market place
– 70% επί των ετήσιων πληρωμών (προ φόρων)
– 50% επί των διαφημιστικών banners του e-market place. Ολα αυτά έγιναν με τη γραπτή εισήγηση του τότε διευθυντή νέων τεχνολογιών Κων. Στάικου και της προφορικής (!) εισήγησης του Ερρ. Τζαβάρα. Αυτήν τη στιγμή η ηλεκτρονική αγορά που στήθηκε στο πόδι υπολειτουργεί. Είναι ζήτημα αν υπάρχουν 50-100 εγγραφές.
Ουδείς φαίνεται να «τρέχει» το συγκεκριμένο project.
Οι 4.000 ευρώ τον μήνα άραγε καταβάλλονται;
Τεράστιες οι ζημίες το 2021 με υπερτιμολογημένες αναθέσεις
Πρέπει να είναι μοναδική περίπτωση στα παγκόσμια χρονικά του επιχειρείν των ομίλων. Το καλοκαίρι του 2022 η διοίκηση του ομίλου ΕΛΤΑ ενσωμάτωσε τις οικονομικές καταστάσεις της θυγατρικής της ΕΛΤΑ Courier χωρίς να έχουν εγκριθεί από τη γενική συνέλευση. Την ίδια ώρα η θητεία του Ερρ. Τζαβάρα είχε λήξει από τον Μάιο του 2022 αλλά εκείνος ασκούσε κανονικά τα καθήκοντά του.
Πότε όμως εγκρίθηκαν οι οικονομικές καταστάσεις των ΕΛΤΑ Courier για το 2021; Σύμφωνα με το ΓΕΜΗ, η ΓΣ έγινε στις 25 Οκτωβρίου 2022, ενώ καταχωρήθηκαν την 1η Νοεμβρίου 2022. Σύμφωνα με αυτές:
• Τα EBITDA (αποτελέσματα προ φόρων, χρηματοδοτικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων) διαμορφώθηκαν σε +23.650 ευρώ έναντι +592.097 ευρώ το 2020, σημειώνοντας μεταβολή -96%.
• Τα αποτελέσματα προ φόρων για το 2021 ανήλθαν σε 2.186.684 ευρώ έναντι -1.411.542 ευρώ τη χρήση 2020.
• Οι ζημίες μετά φόρων διαμορφώθηκαν το 2021 σε -2.353.162 ευρώ έναντι ζημίας -1.418.276 ευρώ το 2020.
Ομως τα ΕΛΤΑ Courier ξοδεύουν ή καλύτερα αναθέτουν σε εταιρείες (outsourcing) υπηρεσίες που κοστίζουν υπέρμετρα. Παράδειγμα, το έργο «Σύμβαση Υπηρεσιών Ετήσιας Επιθεώρησης και Ελέγχου συμμόρφωσης των Πρακτορείων Συνεργατών και των ΚΤΕΠ της Ταχυμεταφορές ΕΛΤΑ ΑΕ (ΕΛΤΑ Courier)». Η ετήσια σύμβαση με την εξωτερική εταιρεία εκκίνησε στις 17.05.2022 (λήγει 16.05.2023), συνολικού κόστους 400.000 ευρώ. Μέχρι τότε την εργασία επιτελούσαν δύο έμμισθοι υπάλληλοι των ΕΛΤΑ Courier. Οπως λοιπόν εύκολα προκύπτει, το τίμημα για την ανάθεση σε εξωτερικό συνεργάτη είναι υπέρμετρο. Ομως υπάρχει και ακόμη μία περίπτωση που βγάζει μάτι. Στις 03.11.2021 υπογράφηκε σύμβαση με την εταιρεία Qubiteq IKE-ITSolution and Services. Η εν λόγω ανέλαβε να αντικαταστήσει το σάιτ μέσω του οποίου ο πελάτης παρακολουθούσε την πορεία του δέματός του (tracking number). Το έργο –μια σχετικά απλή εφαρμογή στον κόσμο των couriers– τιμολογήθηκε 399.000 ευρώ. Αυτή η υπηρεσία υπήρχε και παλαιότερα στα ΕΛΤΑ Courier. Η προηγούμενη εφαρμογή είχε κοστίσει στα ΕΛΤΑ κάτι λιγότερο από 20.000 ευρώ. Το να κάνουμε συγκρίσεις είναι περιττό, όπως και το να διερευνήσουμε γιατί θα έπρεπε να αλλάξει η εφαρμογή του tracking number.