Η Μακεδονία είναι… θεατρική

Με τρία από τα δέκα συνολικά νέα έργα που θα παρουσιάσει μέχρι τον Φεβρουάριο, τρεις πετυχημένες περυσινές παραγωγές, συνεργατικές δράσεις με τοπικούς φορείς, μετακλήσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα και θεατρικά εργαστήρια –χωρίς στην ουσία να διακόψει τις δραστηριότητές του κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού– υποδέχεται τη νέα θεατρική σεζόν το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. 

Η χειμερινή θεατρική περίοδος ξεκίνησε επίσημα την Πέμπτη 4 Οκτωβρίου στο Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών με τη μετάκληση της παράστασης του Fly Theatre «Frida κι άλλο» σε συνεργασία με τα 53α Δημήτρια. Στο ίδιο πλαίσιο την Τετάρτη 10/10 παρουσιάζεται στο Βασιλικό Θέατρο η παράσταση-project του ΚΘΒΕ «After the campsite: Από δω κι εμπρός» σε σκηνοθεσία Μιχάλη Σιώνα, ενώ την Παρασκευή και το Σάββατο 12 και 13/10 στο Θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών το Κρατικό Θέατρο συμπράττει με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης για την κοινή παράσταση θεάτρου και όπερας «Η ανθρώπινη φωνή», των ομότιτλων έργων των Ζαν Κοκτό και Φράνσις Πουλένκ.

Η πρώτη πρεμιέρα νέας παραγωγής θα γίνει στις 13 Οκτωβρίου. Στη Σκηνή Σωκράτης Καραντινός της Μονής Λαζαριστών παρουσιάζεται –για πρώτη φορά από το ΚΘΒΕ– το έργο του Γεράσιμου Σταύρου «Καληνύχτα, Μαργαρίτα» σε σκηνοθεσία του Φώτη Μακρή. Ακολουθεί στις 20 Οκτωβρίου στο Μικρό Θέατρο της μονής η πρεμιέρα της παράστασης «Υπέρ Ελλάδος» (Η υπόθεση Πολκ στο προσκήνιο) σε σκηνοθεσία της Πηγής Δημητρακοπούλου, ένα νέο θεατρικό έργο της Σοφίας Νικολαΐδου που διερευνά την ανεξιχνίαστη δολοφονία του δημοσιογράφου Τζορτζ Πολκ 70 χρόνια μετά. Την τρίτη νέα παραγωγή του ΚΘΒΕ θα παρουσιάσει η Παιδική Σκηνή στο Βασιλικό Θέατρο από τις 21 Οκτωβρίου: πρόκειται για το σπουδαίο έργο της Αλκης Ζέη «Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου».

Ηδη από τις 5 Οκτωβρίου στο φουαγέ του Θεάτρου της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών ξεκίνησε για δεύτερη χρονιά το έργο «Ορφανά» του Ντένις Κέλι σε σκηνοθεσία του Τάκη Τζαμαργιά, ενώ το Βασιλικό Θέατρο ετοιμάζεται να παρουσιάσει σε εναλλασσόμενο ρεπερτόριο δύο επίσης περσινές παραγωγές. Από τις 28 Οκτωβρίου κάθε Τετάρτη και Κυριακή το έργο του Σάμουελ Μπέκετ «Περιμένοντας τον Γκοντό» σε σκηνοθεσία Γιάννη Αναστασάκη και από τις 3 Νοεμβρίου, κάθε Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο, το «Ντα» του Χιου Λέοναρντ που σκηνοθέτησε ο Δημοσθένης Παπαδόπουλος.

Παράλληλα, σε όλη τη διάρκεια του έτους θα πραγματοποιηθούν εκπαιδευτικά προγράμματα, τα θεατρικά εργαστήρια για όλες τις ηλικίες –για πρώτη φορά φέτος εγκαινιάζονται τμήματα και για τη βρεφική και μεταβρεφική ηλικία–, ενώ στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής του Κρατικού Θεάτρου συνεχίζεται η παρουσίαση της δράσης «Η πεντάμορφη και το τέρας» για τα παιδιά που νοσηλεύονται στα παιδιατρικά τμήματα των νοσοκομείων της Θεσσαλονίκης και σε άλλα ιδρύματα.

Οι συνεργασίες του ΚΘΒΕ με όλους τους τοπικούς πολιτιστικούς φορείς αλλά και τους περιφερειακούς δήμους, οι οποίες αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι των ετήσιων δραστηριοτήτων του επιδιώκοντας σταθερά τη ζύμωση με την πόλη σε πολλά επίπεδα, συνεχίζονται και ενισχύονται με νέες δράσεις, ενώ ένας από τους βασικούς στόχους της παρούσας διοίκησης φέτος είναι να επεκτείνει τις ιδέες του σε ολόκληρη τη βόρεια Ελλάδα.

Το συνεργατικό τοπίο στο πεδίο του πολιτισμού κυριαρχεί στην πόλη, κάτι που δείχνει, όπως τονίζει η αναπληρώτρια καλλιτεχνική διευθύντρια Μαρία Τσιμά, ότι «η Θεσσαλονίκη είναι πολύ μπροστά σε ό,τι αφορά τις συνέργειες μεταξύ των φορέων και η πόλη βοηθά στην έκφραση μιας κοινής στάσης».

Μείωση χρεών

Η διοίκηση του ΚΘΒΕ κατά την παρουσίαση του νέου προγράμματος δήλωσε ικανοποιημένη με την ανοδική πορεία του θεάτρου όσον αφορά τόσο την καλλιτεχνική παραγωγή όσο και την οικονομική του σταθερότητα. Τα χρέη του κρατικού θεατρικού οργανισμού της βόρειας Ελλάδας, που πριν από τρία χρόνια ξεπερνούσαν τα 9 εκατομμύρια ευρώ, αναμένεται να μειωθούν περίπου στο ένα εκατομμύριο μέχρι το τέλος του χρόνου. Αυτό δεν συνέβη ως διά μαγείας, σύμφωνα με όσα λέει στο Documento ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Γιάννης Αναστασάκης, ο οποίος μάλιστα εκφράζει τη βεβαιότητα ότι πολύ σύντομα το χρέος θα μηδενιστεί. Το θέατρο άρχισε να αναπνέει χάρη στην επίμονη προσπάθεια για ορθή διαχείριση από την πλευρά της διοίκησης, στις γεμάτες αίθουσες στις παραστάσεις, στις συνεχείς ενισχύσεις που λαμβάνει ο φορέας από την πολιτεία, αλλά κυρίως χάρη στον αυστηρό πλέον έλεγχο που δέχεται από το ΥΠΠΟ. «Αυτό που είδα τα τελευταία τρία χρόνια που βρίσκομαι σε αυτήν τη θέση είναι τι σημαίνει να μην είμαστε μόνο κατ’ όνομα εποπτευόμενοι φορείς του ΥΠΠΟ. Το υπουργείο έσκυψε πάνω στα προβλήματα, κάτι που στο παρελθόν δεν συνέβαινε, βρήκε λύσεις και κυρίως έκανε ελέγχους για την αξιοποίηση των χρημάτων που εξοικονομεί για το θέατρο. Αν συνεχιστεί αυτό, δεν θα υπάρξει ποτέ ανάλογο πρόβλημα γενικότερα σε κανέναν φορέα».

Ας σημειωθεί ότι το επόμενο διάστημα αναμένεται και η ανανέωση (ή όχι) από τη νέα ηγεσία του ΥΠΠΟ της θητείας του καλλιτεχνικού διευθυντή Γιάννη Αναστασάκη και της αναπληρώτριας καλλιτεχνικής διευθύντριας Μαρίας Τσιμά, που λήγει τυπικά στις 17 Νοεμβρίου.

INFO Το Documento είναι χορηγός επικοινωνίας του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος

Ετικέτες