Η λιτότητα Μητσοτάκη εισβάλλει καταιγιστικά με μνημονιακούς ρυθμούς

Η λιτότητα Μητσοτάκη εισβάλλει καταιγιστικά με μνημονιακούς ρυθμούς

Σαν πινακίδα που αναβοσβήνει προειδοποιητικά ή απειλητικά στη ρότα της οικονομικής πολιτικής του Μαξίμου δεσπόζει η επανεργοποίηση από την Κομισιόν της ρήτρας των δημοσιονομικών περιορισμών για το δημόσιο χρέος και το δημόσιο έλλειμμα. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη και το οικονομικό επιτελείο της στέλνουν με κάθε τρόπο το σήμα ότι το ζωνάρι θα σφίξει κι άλλο για τους μισθωτούς, μικροεπαγγελματίες, συνταξιούχους (χωρίς να συμπληρώνει βέβαια ότι έχει κάνει τα πάντα για να ξεχειλώνουν οι καπιταλιστικές τσέπες). Την ώρα που οι διεθνείς εξελίξεις σε συνδυασμό με τις πολιτικές επιλογές της δεξιάς κυβέρνησης Μητσοτάκη κάνουν χειρότερες τις συνθήκες διαβίωσης της πλειονότητας του εργαζόμενου κόσμου, στην πολιτικοοικονομική επικαιρότητα αναδύονται με πάμπολλες μορφές τα περί μνημονίου. Ξεπηδούν μνημονιακές αναφορές –είτε σαν πεδίο “εξόφλησης” πρότερων δεσμεύσεων είτε σαν βιωμένης κατάστασης αναδουλειάς, ακρίβειας, κακοπληρωμένου μισθού κλπ είτε σαν ανάδυση νέων μνημονίων και νέου κύκλου λιτότητας.

Ιδιαίτερη σημασία αποκτά ένα έγγραφο του υπουργείου Οικονομικών (Α.Π.19913 ΕΞ 2022-15.2.2022) για την κατάρτιση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2023-2026 που παρουσιάζει το Documentonews.gr. Eστάλη σε υπουργεία και εποπτευόμενους φορείς τους, σε Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και στο υπουργείο Ανάπτυξης. Οι επιτελείς της κυβέρνησης της ΝΔ ΄θέτουν τους όρους με τους οποίους κάθε υπουργείο και φορέας θα καταγράψει , με ευθύνη του Γενικού Διευθυντή Οικονομικών Υπηρεσιών, προβλέψεις εσόδων και εξόδων (σενάριο βάσης) ανά έτος για όλη την περίοδο 2022- 2026. Η προτροπή είναι οι προβλέψεις για τις δημοσιονομικές επιδόσεις των φορέων σε όλη την υπό εξέταση περίοδο να αποτυπωθούν «με ρεαλιστικό και κατά το δυνατό ακριβή τρόπο».

Μια κρίσιμη επισήμανση που αναφέρεται είναι η εξής: «Από το έτος 2023 αναμένεται η απενεργοποίηση της γενικής ρήτρας διαφυγής του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης που επέτρεψε την προσωρινή απόκλιση από τους δημοσιονομικούς κανόνες τα έτη 2020-2022. Ως εκ τούτου η χώρα μας, όπως και οι υπόλοιπες χώρες-μέλη της ΕΕ, θα δεσμευθεί εκ νέου στην εφαρμογή δημοσιονομικών κανόνων και την επίτευξη συγκεκριμένων δημοσιονομικών στόχων για την περίοδο 2023-2026».

Έτσι, αναφορικά με τους εποπτευόμενους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, δίνεται μεγάλη έμφαση στα νομικά πρόσωπα, που «πρέπει εγκαίρως να καταρτίσουν και να υποβάλουν ρεαλιστικές και συνεκτικές δημοσιονομικές προβλέψεις στις ΓΔΟΥ των εποπτευόντων Υπουργείων, με προσπάθεια συγκράτησης των λειτουργικών δαπανών και εξέταση της δυνατότητας αύξησης των ιδίων εσόδων τους». Όπως τονίζεται, ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στην κατάρτιση των προβλέψεων για την εξέλιξη του μισθολογικού κόστους του κάθε φορέα. Τι θα πει αυτό; Ότι στην εκτίμηση της μισθολογικής δαπάνης δεν πρέπει να ενσωματώνεται η υπόθεση αύξησης του προσωπικού λόγω νέων προσλήψεων, μετακινήσεων, μετατάξεων κ.λπ. Ο χειρισμός αυτός είναι απαραίτητος για την αποφυγή διπλοϋπολογισμών, καθώς οι εκτιμήσεις για το σύνολο των προσλήψεων της Γενικής Κυβέρνησης και για το σχετικό κόστος γίνονται κεντρικά.

Οι προτάσεις των φορέων που θα υποβληθούν από τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών (Γ.Δ.Ο.Υ.). Τονίζεται ότι «μη ρεαλιστικές προβλέψεις και μάλιστα υποεκτιμημένες σε όρους δημοσιονομικού αποτελέσματος δεν πρέπει να γίνουν αποδεκτές από τις ΓΔΟΥ των Υπουργείων, γιατί οδηγούν στον προσδιορισμό μη ρεαλιστικού δημοσιονομικού αποτελέσματος και στην επακόλουθη λήψη αποφάσεων πολιτικής που βασίζονται σε εσφαλμένα δεδομένα». Για να συμπληρώσει το υπουργείο Οικονομικών ότι «σε κάθε περίπτωση, επισημαίνουμε τη διάταξη της παρ.3 του άρθρου 45 του ν.4270/2014, σύμφωνα με την οποία απαιτείται αιτιολόγηση κάθε ετήσιας απόκλισης (θετικής ή αρνητικής) άνω του 5% κατ’ έτος, με βάση τα πραγματοποιηθέντα κατά την τελευταία χρήση έσοδα ή έξοδα του φορέα, σε σχετική έκθεση του οικείου προϊσταμένου οικονομικών υπηρεσιών».

Η καταγραφή συνδέεται , σημειώνει το υπουργείο Οικονομικών, με τη διαδικασία του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, στο πλαίσιο της οποίας, η Ελλάδα, όπως και οι άλλες χώρες της ΕΕ , καλείται να υποβάλει τον ερχόμενο Απρίλιο τον μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό προγραμματισμό της, με τη μορφή του Προγράμματος Σταθερότητας («Stability Programme»). Ήδη υπάρχει το γενικό πλαίσιο πλαίσιο των δημοσιονομικών στόχων και ανώτατα όρια δαπανών σε συνδυασμό με χρονοδιαγράμματα και δείκτες υλοποίησης «στην προσπάθεια εξορθολογισμού» των δημόσιων οικονομικών.

Το Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2023-2026 περιλαμβάνει την περιγραφή και αξιολόγηση των δημοσιονομικών αποτελεσμάτων των δύο προηγούμενων ετών (2020-2021), καθώς και τις προβλέψεις των δημοσιονομικών προοπτικών για το τρέχον έτος (2022), για το έτος προϋπολογισμού (2023) και για τα τρία επόμενα έτη (2024-2026). Παράλληλα, για τις προβλέψεις, ορίζεται ότι θα ληφθούν υπ΄όψιν τα πραγματοποιηθέντα μεγέθη του 2020 και του 2021, εξαιρώντας την επίδραση επί των μεγεθών αυτών της πανδημίας και των μέτρων αντιμετώπισής της…

Documento Newsletter