Η κυβέρνηση σε ρόλο «πλασιέ» των ιδιωτικών πανεπιστημίων

Η κυβέρνηση σε ρόλο «πλασιέ» των ιδιωτικών πανεπιστημίων

Είναι αλήθεια πως δεν μπορείς εύκολα να συμπληρώσεις το παζλ των προθέσεων της κυβέρνησης αφού, τόσο προεκλογικά όσο και κατά τις προγραμματικές της δηλώσεις, οι προθέσεις της όσον αφορά σε αρκετές σημαντικές πτυχές της ζωής μας δεν έχουν γίνει απόλυτα γνωστές.

Μπορείς όμως, συμπληρώνοντας τα κομμάτια από τις δηλώσεις τους, να αντιληφθείς μια πραγματικότητα που ίσως δεν απέχει από εφιάλτη.

Είναι η αλήθεια πως εδώ και χρόνια ο νυν πρωθυπουργός και πρόεδρος της ΝΔ., Κυριάκος Μητσοτάκης το έχει βάλει «αυτοσκοπό» να απελευθερώσει την ιδιωτική πρωτοβουλία όσον αφορά (και) την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ανοίγοντας τις πόρτες στα ξένα πανεπιστήμια.

Για το λόγο αυτό και στη συνταγματική αναθεώρηση έκανε τα πάντα για να περάσει ως υπό αναθεώρηση το άρθρο 16 του Συντάγματος το οποίο λέει με σαφήνεια:

«Η σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται»

Και βέβαια το άρθρο αυτό περιλαμβάνει και μια σειρά άλλων διατάξεων όπως «Όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας, σε όλες τις βαθμίδες της, στα κρατικά εκπαιδευτήρια.»

Μαζί με μια σειρά άλλων νόμων, όπως η δωρεάν διανομή βιβλίων και συγγραμμάτων, η χώρα μας κατόρθωσε να ξεφύγει από μια καθαρή ταξική θεώρηση της Παιδείας.

Αλλά όλα αυτά έρχονται να ανατραπούν πλέον.

Τόσο ο Κυριάκος Μητσοτάκης όσον και η αρμόδια υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως ήταν σαφείς στις προγραμματικές τους δηλώσεις.

Οι πόρτες των Ανωτάτων Σχολών κλείνουν, ο αριθμός των εισακτέων μειώνεται με τη θέσπιση ξανά της βάσης αλλά και του δικαιώματος στις Σχολές να καθορίζουν οι ίδιες υψηλότερη βάση από το 10. Άρα στενεύουν ασφυκτικά τα περιθώρια για τις επόμενες γενιές, ιδιαίτερα αν η βάση ανέβει πάνω από το 10, κάτι που ανατρέπει το γράμμα και την έννοια του ισχύοντος Συντάγματος.

Παράλληλα εισάγεται ανώτατο όριο ολοκλήρωσης των προπτυχιακών (και αν εργάζονται οι φοιτητές;) ενώ ακόμα και η σύνδεση σπουδών και αγοράς εργασίας αφήνει πολλά ιδεολογικά και ουσιαστικά κενά, αφού οι επιχειρήσεις θα έχουν το λόγο στην ποιότητα και στις επιλογές του προγράμματος σπουδών και κλάδων.

Από το άνοιγμα των πανεπιστημίων λοιπόν σε όλα τα οικονομικά στρώματα φτάνουμε στον περιορισμό!

Και γιατί αντί των εννέα υποχρεωτικών χρόνων μάθησης να μην προέβλεπε το Σύνταγμα τα 12 ή τα 14 χρόνια, έτσι ώστε όλοι να αποκτούσαν τις σωστές δεξιότητες και γνώσεις;

Μα ο λόγος είναι ένας:

Με την μείωση του αριθμού των εισακτέων, δημιουργεί ζήτηση και χώρος στα ιδιωτικά πανεπιστήμια με στόχο τα κέρδη των ιδιωτών!

Γιατί απλά, για να μπορέσουν να υπάρχουν και να αποκτούν κέρδη θα πρέπει να κλείσουν οι πόρτες στα κρατικά πανεπιστήμια… Ίσως μέσα σε αυτό το πνεύμα ήταν και η ματαίωση της δημιουργίας Νομικής Σχολής στην Πάτρα.

Αν έχεις «τσάμπα σπουδές*», γιατί να πληρώσεις;

Και βέβαια, αυτοί που θα πληγούν περισσότερο θα είναι οι μη έχοντες, αφού θα τους είναι αδύνατον να στείλουν τα παιδιά τους σε φροντιστήρια ή ιδιωτικά πανεπιστήμια με δίδακτρα κάπου 8, 10, 12.000 ή παραπάνω ευρώ το χρόνο;

Με απλά λόγια πρόκειται μια απόφαση που πλήττει τα μεσαία και χαμηλότερα στρώματα, όπου ο γιος του ψυκτικού… θα γίνεται μάλλον ψυκτικός και του εργάτη, εργάτης…

Οι «έχοντες», θα πληρώνουν τις σπουδές στα παιδιά τους, ακόμα και αν δεν περνάνε στην τριτοβάθμια εκπαίδευση!

Κάποτε ως διαπλοκή και διαφθορά χαρακτηρίζαμε τις υπόγειες διασυνδέσεις της εκτελεστικής και νομοθετικής λειτουργίας με οικονομικά (και μιντιακά) συμφέροντα…

Ε, έχουμε ξεπεράσει πλέον το στάδιο αυτό! 

Περιμένω και τα πακέτα σπουδών από τις τράπεζες, έτσι ώστε οι νέοι να χρωστάνε από νωρίς στο τραπεζικό σύστημα…

Όσο για τη κατάργηση του Ασύλου, ποιος πιστεύει πως στόχος είναι τα ναρκωτικά και όχι μέσω της αστυνομοκρατίας ο έλεγχος κάθε διαφορετικής άποψης;

Εξάλλου, αν ήθελαν να περιορίσουν τα ναρκωτικά, ας πήγαιναν στις περιοχές όπου γίνεται το… πάρτι!

Η ιδιωτικοποίηση των πάντων είναι ο παρανομαστής της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκης και δεν θα μας ξάφνιαζε αν καταργηθούν και τα δωρεάν βιβλία και συγγράμματα;

Όλα είναι πιθανά, ακόμα και αν επισήμως, διαψευσθούν! 

*Σημείωση: «Τσάμπα σπουδές» δεν έχεις ποτέ καθώς οι γονείς ή οι ίδιοι οι σπουδαστές/φοιτητές θα πρέπει και να καλύπτουν τις προετοιμασίες τους-φροντιστήρια για την εισαγωγή αλλά και τα έξοδα ζωής/διαβίωσης κατά τη διάρκεια των σπουδών…

Υ.Γ. Ακολουθεί το άρθρο 16 του Συντάγματος:

Αρθρο 16: (Παιδεία, τέχνη, επιστήμη)

1. H τέχνη και η επιστήμη, η έρευνα και η διδασκαλία είναι ελεύθερες η ανάπτυξη και η προαγωγή τους αποτελεί υποχρέωση του Kράτους. H ακαδημαϊκή ελευθερία και η ελευθερία της διδασκαλίας δεν απαλλάσσουν από το καθήκον της υπακοής στο Σύνταγμα. 2. H παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Kράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Eλλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες. 3. Tα έτη υποχρεωτικής φοίτησης δεν μπορεί να είναι λιγότερα από εννέα.4. Όλοι οι Έλληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας, σε όλες τις βαθμίδες της, στα κρατικά εκπαιδευτήρια. Tο Kράτος ενισχύει τους σπουδαστές που διακρίνονται, καθώς και αυτούς που έχουν ανάγκη από βοήθεια ή ειδική προστασία, ανάλογα με τις ικανότητές τους. 5. H ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση. Tα ιδρύματα αυτά τελούν υπό την εποπτεία του Kράτους, έχουν δικαίωμα να ενισχύονται οικονομικά από αυτό και λειτουργούν σύμφωνα με τους νόμους που αφορούν τους οργανισμούς τους. Συγχώνευση ή κατάτμηση ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων μπορεί να γίνει και κατά παρέκκλιση από κάθε αντίθετη διάταξη, όπως νόμος ορίζει. Eιδικός νόμος ορίζει όσα αφορούν τους φοιτητικούς συλλόγους και τη συμμετοχή των σπουδαστών σ’ αυτούς.6. Oι καθηγητές των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων είναι δημόσιοι λειτουργοί. Tο υπόλοιπο διδακτικό προσωπικό τους επιτελεί επίσης δημόσιο λειτούργημα, με τις προϋποθέσεις που νόμος ορίζει. Tα σχετικά με την κατάσταση όλων αυτών των προσώπων καθορίζονται από τους οργανισμούς των οικείων ιδρυμάτων. Oι καθηγητές των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων δεν μπορούν να παυθούν προτού λήξει σύμφωνα με το νόμο ο χρόνος υπηρεσίας τους παρά μόνο με τις ουσιαστικές προϋποθέσεις που προβλέπονται στο άρθρο 88 παράγραφος 4 και ύστερα από απόφαση συμβουλίου που αποτελείται κατά πλειοψηφία από ανώτατους δικαστικούς λειτουργούς, όπως νόμος ορίζει. Nόμος ορίζει το όριο της ηλικίας των καθηγητών των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων εωσότου εκδοθεί ο νόμος αυτός οι καθηγητές που υπηρετούν αποχωρούν αυτοδικαίως μόλις λήξει το ακαδημαϊκό έτος μέσα στο οποίο συμπληρώνουν το εξηκοστό έβδομο έτος της ηλικίας τους. 7. H επαγγελματική και κάθε άλλη ειδική εκπαίδευση παρέχεται από το Kράτος και με σχολές ανώτερης βαθμίδας για χρονικό διάστημα όχι μεγαλύτερο από τρία χρόνια, όπως προβλέπεται ειδικότερα από το νόμο, που ορίζει και τα επαγγελματικά δικαιώματα όσων αποφοιτούν από τις σχολές αυτές.8. Nόμος ορίζει τις προϋποθέσεις και τους όρους χορήγησης άδειας για την ίδρυση και λειτουργία εκπαιδευτηρίων που δεν ανήκουν στο Kράτος, τα σχετικά με την εποπτεία που ασκείται πάνω σ’ αυτά, καθώς και την υπηρεσιακή κατάσταση του διδακτικού προσωπικού τους. H σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται.9. O αθλητισμός τελεί υπό την προστασία και την ανώτατη εποπτεία του Kράτους.Tο Kράτος επιχορηγεί και ελέγχει τις ενώσεις των αθλητικών σωματείων κάθε είδους, όπως νόμος ορίζει. Nόμος ορίζει επίσης τη διάθεση των ενισχύσεων που παρέχονται κάθε φορά στις επιχορηγούμενες ενώσεις σύμφωνα με τον προορισμό τους.

Documento Newsletter