Η κρίση στην Τουρκία αδειάζει τα ράφια από Nutella

Η κρίση στην Τουρκία αδειάζει τα ράφια από Nutella

Η γνωστή κρέμα επάλειψης Nutella μπορεί σύντομα να γίνει σπάνια και υπερτιμημένη. Αυτόν τον Δεκέμβριο, τα αποθέματα μειώνονται καθώς η Τουρκία, ο κορυφαίος παραγωγός φουντουκιών στον κόσμο – απαραίτητο συστατικό της κρέμας- βυθίζεται σε οικονομική κρίση.

Φταίει η οικονομική διαχείριση του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Πριν από ένα χρόνο, ο αρχηγός του τουρκικού κράτους αποφάσισε να ακολουθήσει μια πολιτική τόνωσης μειώνοντας τα επιτόκια και ανοίγοντας την πόρτα στα φθηνά δάνεια. Το στοίχημά του ήταν να μειώσει την ισοτιμία της λίρας, και να προωθήσει έτσι το διεθνές εμπόριο. Η τακτική αυτή λειτούργησε για λίγο, οι εξαγωγές εκτινάχθηκαν στα ύψη. Αλλά το ίδιο έπαθε και η αξία των εισαγωγών. Έτσι, εδώ και αρκετούς μήνες, ο καλπάζων πληθωρισμός βασανίζει τη χώρα, μόνο τον Νοέμβριο, αυξήθηκε κατά 21%.

Το εθνικό της νόμισμα έχει χάσει τη μισή αξία του μέσα σε ένα χρόνο και οι αγρότες δεν μπορούν πλέον να αντέξουν οικονομικά το κόστος για σπόρους και λιπάσματα, τα οποία κοστίζουν τριπλάσια από πέρυσι. Από 215 δολάρια ανά τόνο λιπάσματος το 2020, το κόστος του έχει ανέβει στα 650 δολάρια φέτος. Αν προσθέσει κανείς σε αυτό την αύξηση της τιμής της βενζίνης και της ενέργειας, καταλαβαίνει ότι η κατάσταση για τους αγρότες είναι ανυπόφορη.

70% της παγκόσμιας κατανάλωσης

Υπό κανονικές συνθήκες, ο τομέας του φουντουκιού απασχολεί 76.000 καλλιεργητές και 4 εκατομμύρια ανθρώπους συνολικά στην Τουρκία, «υπό συχνά αμφισβητούμενες συνθήκες εργασίας», ανέφερε το γαλλικό πρακτορείο France Info. Και παρέχει το 70% της παγκόσμιας κατανάλωσης, σύμφωνα με στοιχεία της Wall Street Journal.

Έτσι η κρίση ξεφεύγει πλέον από τα σύνορα της Τουρκίας. Ολόκληρη η παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού Nutella υποφέρει. Το spread μπορεί να δει τις τιμές του να εκτοξεύονται τους επόμενους μήνες. Η κρίση δεν τελειώνει εκεί. Ολόκληρη η βιομηχανία παραγωγής γλυκισμάτων που χρησιμοποιούν φουντούκι δυσκολεύεται: από την Ferrero, τον όμιλο που κατέχει τη Nutella, και αγοράζει περίπου το ένα τρίτο των φουντουκιών της στην Τουρκία, μέχρι και τη Nestlé-Godiva.

Διαβάστε επίσης: Πώς έφτασε στο 30.6% ο πληθωρισμός στην Τουρκία

Ετικέτες

Documento Newsletter