Η κρίση και η «φτήνια» έφεραν ξένους επενδυτές

Η κρίση και η «φτήνια» έφεραν ξένους επενδυτές

Η περίπτωση CVC Capital Partners που «σάρωσε» την ιδιωτική υγεία στην Ελλάδα, τη βιομηχανία τροφίμων αλλά όχι (ακόμη;) την Εθνική Ασφαλιστική

Ο προσφιλής μύθος της κυβέρνησης της ΝΔ είναι ότι θα φέρει στην Ελλάδα περισσότερους ξένους επενδυτές. Η αλήθεια είναι ότι αυτό που ελκύει στην Ελλάδα ξένους επενδυτές είναι οι ευκαιρίες που τους δίνει η υπερδεκαετής ελληνική οικονομική κρίση για να αγοράσουν μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις στη «φτήνια».

Ας πάρουμε το παράδειγμα του πραγματικά μεγάλου αμερικανικού private equity fund CVC Capital Partners, το οποίο διαχειρίζεται κεφάλαια άνω των 80,5 δισ. δολαρίων και την τελευταία τριετία έχει αναδειχθεί στον μεγαλύτερο ξένο επενδυτή στην Ελλάδα.

Η είσοδος του fund CVC στην Ελλάδα ξεκίνησε το 2017 μέσω της εταιρείας ειδικού σκοπού Hellenic Healthcare SA, η οποία με έδρα το Λουξεμβούργο εξαγόρασε το ιδιωτικό νοσοκομείο Metropolitan. Πρωταγωνιστικό ρόλο στο πρώτο αυτό deal είχε διαδραματίσει ο Ελληνας επιχειρηματίας Βασίλης Σπυρίδης, εκ των ιδρυτών και μεγαλομετόχων του Metropolitan, και υπό τη δική του καθοδήγηση ακολούθησαν τη διετία 2017-18 οι εξαγορές και άλλων ιδιωτικών νοσοκομείων από τη Hellenic Healthcare, συγκεκριμένα των Ιασώ General, Υγεία και Μητέρα.

Κοινό χαρακτηριστικό αυτών των εξαγορών ήταν ότι το CVC αγόραζε σε πολύ χαμηλές τιμές, αναλαμβάνοντας τον υψηλό τραπεζικό δανεισμό που είχαν τα ελληνικά ιδιωτικά νοσοκομεία σε σχέση με τα ίδια κεφάλαιά τους. Το ειδικά ελληνικό αυτό πρόβλημα της ιδιωτικής υγείας είχε προκύψει ως συνέπεια της κρίσης, συγκεκριμένα της απότομης μετάπτωσης από την εποχή των παχιών αγελάδων της προ του 2010 περιόδου, η οποία είχε ενθαρρύνει τα ιδιωτικά νοσοκομεία να αναλάβουν μεγάλα επενδυτικά προγράμματα τα οποία χρηματοδότησαν με υψηλό δανεισμό, στην εποχή των μνημονίων, όταν, υπό την πίεση των δανειστών, εφαρμόστηκαν τα clawbacks και rebates που έπληξαν τα οικονομικά αποτελέσματα του κλάδου. Στο πλαίσιο αυτό, το CVC συγκέντρωσε στη Hellenic Healthcare SA το 27% της ιδιωτικής υγείας στην Ελλάδα.

Ακολούθησε το 2020 η προσπάθεια του fund να αγοράσει στη «φτήνια» την Εθνική Ασφαλιστική. Η Εθνική Ασφαλιστική ήταν υγιής εταιρεία και ο μεγαλύτερος παίκτης της ελληνικής αγοράς ασφαλειών, ωστόσο βάραινε πάνω της η πολιτική πίεση των Βρυξελλών για αποεπένδυση της Εθνικής Τράπεζας από την ασφαλιστική θυγατρική της ως τα τέλη του 2020. Κι ενώ μέχρι τον περασμένο Δεκέμβριο όλα έδειχναν ότι η επικύρωση της συμφωνίας ήταν θέμα ημερών, το CVC πίεσε τόσο πολύ τη διοίκηση της Εθνικής για μείωση του τιμήματος που η ETE πάγωσε το deal και ζήτησε από τις Βρυξέλλες παράταση ενός χρόνου για να προχωρήσει, αν χρειαστεί, σε δημόσια εγγραφή της Εθνικής Ασφαλιστικής στο χρηματιστήριο.

Ο,τι όμως δεν κατάφερε με την Εθνική Ασφαλιστική το CVC Capital το κατάφερε με τη Vivartia, την οποία αγόρασε σε εντελώς εξευτελιστική τιμή από την υπερχρεωμένη MIG. H Vivartia είναι η παλιά γαλακτοβιομηχανία Δέλτα (εμπλουτισμένη με Μπάρμπα Στάθη, Goody’s, Everest) και αποτελεί ακόμη τον μεγαλύτερο ελληνικό όμιλο βιομηχανιών τροφίμων, αλλά ενώ η δημιουργία της είχε κοστίσει πάνω από 800 εκατ. ευρώ στην παλιά MIG, τον Δεκέμβριο 2020 πουλήθηκε στο CVC έναντι της εξευτελιστικής τιμής των 161 εκατ. ευρώ. Αιτία κι εδώ ο υψηλός δανεισμός της Vivartia, που έφτανε τα 425 εκατ. ευρώ, τον οποίο ανέλαβε το CVC.

Ελλάκτωρ: Όλα «μύρισαν» ήττα της Reggeborgh

«Απατη» φαίνεται ότι θα καταλήξει η απόπειρα του ολλανδικού κατασκευαστικού ομίλου Reggeborgh να θέσει υπό τον έλεγχό του τη διοίκηση της Ελλάκτωρ. Προς τούτο συνηγορούν η έναρξη κανονιστικής παρέμβασης στις κατασκευές από την ελληνική αρχή ανταγωνισμού, η τοποθέτηση των δύο μεγάλων ανεξάρτητων αμερικανικών εταιρειών ISS και Glass Lewis που προσφέρουν υπηρεσίες proxy advisor σε θεσμικούς επενδυτές υπέρ της απόρριψης των προτάσεων των Ολλανδών λόγω συγκρούσεως συμφερόντων και ασάφειας, αλλά και η καταγγελία που κατέθεσε μέτοχος μειοψηφίας της Ελλάκτωρ στην ευρωπαϊκή αρχή ανταγωνισμού, στην οποία υποστηρίζεται ότι η Reggeborgh ακολουθεί στρατηγική δημιουργίας μονοπωλίου στην Ελλάδα στις κατασκευές, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τις παραχωρήσεις.

Interlife: Μπαίνει στο χρηματιστήριο της Αθήνας

Μια ακόμη ασφαλιστική εταιρεία, η Interlife Ασφαλιστική, πήρε την έγκριση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς για εισαγωγή στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Η Interlife διαπραγματεύεται στο χρηματιστήριο της Κύπρου και μετά την εισαγωγή της και στο χρηματιστήριο της Αθήνας. Θα διαπραγματεύεται παράλληλα και στις δύο αγορές, σύμφωνα με τα όρια διακύμανσης που ισχύουν σε καθεμία από αυτές. Το 2019 η Interlife πέτυχε εξαιρετικά οικονομικά αποτελέσματα, καθώς είχε αύξηση παραγωγής ασφαλίστρων κατά 8,85% στα 68,65 εκατ. ευρώ και εντυπωσιακή αύξηση κερδών προ φόρων 142,6% σε 24,96 εκατ. ευρώ έναντι 10,29 εκατ. ευρώ του 2018.

Κομισιόν: Με προσφυγή απειλούν οι βιομηχανίες τη ΔΕΗ

Με προσφυγή στις ευρωπαϊκές αρχές ανταγωνισμού και συγκεκριμένα στις Γενικές Διευθύνσεις Ενέργειας και Ανταγωνισμού της Κομισιόν για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης απειλούν πλέον οι μεγάλες ενεργοβόρες βιομηχανίες τη ΔΕΗ, που επιμένει στις προτάσεις της για τιμολόγια αυξημένα κατά 40% συγκριτικά με το 2020. Οπως αναφέρουν κύκλοι της βιομηχανίας, τα κόστη που προκαλούνται στις ενεργοβόρες βιομηχανίες αλουμινίου, χαλυβουργίες, τσιμεντοβιομηχανίες, επιχειρήσεις χάρτου κ.λπ. από την αύξηση των νέων τιμολογίων της ΔΕΗ είναι δυσβάσταχτα και αντί να ευνοούν, υπονομεύουν την επανεκκίνηση της οικονομίας.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Στην κορυφή των κατασκευών μετά το «ναι» των Βρυξελλών στον Ε6

Το νέο της εβδομάδας στις κατασκευές ήταν αναμφίβολα η έγκριση που έδωσαν οι Βρυξέλλες στη δημόσια χρηματοδότηση ύψους 442 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του βόρειου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Στερεάς Ελλάδας από τα ελληνικά κονδύλια του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης. Με την έγκριση αυτή συμπληρώθηκε το παζλ για την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Ε65, του οποίου το μεσαίο τμήμα είναι ήδη σε λειτουργία και το νότιο τμήμα είναι υπό κατασκευή.

Παραχωρησιούχος του E65 είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που αναδεικνύεται πλέον στην ισχυρότερη ελληνική κατασκευαστική εταιρεία καθώς αποκτά ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων ύψους 2 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με πηγές της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Ε65 έχει ορίζοντα παράδοσης 36 μηνών και η υλοποίησή του μπορεί να αρχίσει ακόμη και μέσα στο τρίτο τρίμηνο του 2021, εφόσον έχει ως τότε εγκριθεί η τροποποιημένη σύμβαση από το Ελεγκτικό Συνέδριο και έχει κυρωθεί από τη Βουλή.

Ετικέτες

Τελευταίες ΕιδήσειςDropdown Arrow
preloader
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Documento Newsletter