«Η κυβέρνηση Μητσοτάκη παίζει κρυφτό με την Ευρώπη, αποποιούμενη των ευθυνών της με τη στρατηγική της αφωνίας, που συνεχίζει και σε άλλα μείζονα θέματα, όπως αυτό των παρακολουθήσεων και του εγκλήματος των Τεμπών» τονίζουν οι ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, Κώστας Αρβανίτης και Έλενα Κουντουρά, με αφορμή την απάντηση της Επιτρόπου Εσωτερικών Υποθέσεων, Ίλβα Γιόχανσον σε ερώτηση τους σχετικά με το ναυάγιο της Πύλου.
«Η Επιτροπή βρίσκεται σε τακτική επαφή με την Ελλάδα, εξακολουθεί να ζητά τη διεξαγωγή των εθνικών ερευνών και δικαστικών διαδικασιών με ταχύ και ολοκληρωμένο τρόπο και αναμένει από τις Αρχές να διώκουν τυχόν παρατυπίες, κάτι το οποίο εμπίπτει άλλωστε στην αρμοδιότητά τους» τονίζεται στην απάντηση της Επιτρόπου.
Οι ευρωβουλευτές κάνουν λόγο για «ολιγωρία της ελληνικής κυβέρνησης», την οποία «ξεσκεπάζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή» και συμπληρώνουν:
«Πρόκειται για την πάγια τακτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη που θέλει να “Μένουμε Ευρώπη”, αλλά απαξιώνει τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, όπως είχε κάνει και με την επίσημη αποστολή της Επιτροπής LIBE του Ευρωκοινοβουλίου στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023, η οποία συνάντησε επικεφαλής ανεξάρτητων θεσμών, εκπροσώπους ΜΚΟ και επιστημονικών φορέων, πρώην εισαγγελείς, δημοσιογράφους, αλλά όχι τα μέλη της κυβέρνησης Μητσοτάκη, τα οποία αρνήθηκαν να συναντήσουν τους ευρωβουλευτές».
Η ερώτηση και το έγγραφο
Οι ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ είχαν απευθυνθεί ερώτηση στην Κομισιόν, μετά τη διαρροή εγγράφου από το Γραφείο Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Frontex, το οποίο επιρρίπτει ευθύνες στις ελληνικές Αρχές.
Σύμφωνα με το εν λόγω έγγραφο της Frontex:
– οι ελληνικές Αρχές δεν εκίνησαν, ως όφειλαν, επιχείρηση έρευνας και διάσωσης μετά τη λήψη του σήματος του Frontex,
– οι απόπειρες ανεφοδιασμού που διετάχθησαν από τις ελληνικές Αρχές έθεσαν σε μεγαλύτερο κίνδυνο τους περίπου 700 επιβαίνοντες στο Adriana,
– το σκάφος του Ελληνικού Λιμενικού ΠΠΛΣ 920 κατέγραψε τον επικίνδυνο κλυδωνισμό του πλοίου Adriana,
– το δέσιμο σκοινιών στο πλοίο εγκυμονούσε σημαντικούς κινδύνους,
– σε αντίθεση με τον ισχυρισμό των ελληνικών Αρχών, το Adriana έπλεε χωρίς κινητήρα για αρκετές ώρες,
– οι πόροι που κινητοποιήθηκαν από τις ελληνικές Αρχές δεν ήταν επαρκείς,
– η άμεση εστίαση των ελληνικών αρχών πριν από το ναυάγιο δεν ήταν η έρευνα και διάσωση,
– οι ελληνικές Αρχές καθυστέρησαν την έναρξη επιχείρησης έρευνας και διάσωσης και την εκκίνησαν μόνο όταν το Adriana ανατράπηκε και ήταν ήδη αργά για να διασωθούν όλοι οι επιβαίνοντες και
– οι ελληνικές Αρχές δεν έκαναν χρήση των πόρων που προσέφερε ο Frontex.
Οι δύο ευρωβουλευτές ζήτησαν από την Κομισιόν να πάρει θέση, ρωτώντας αν οι παραπάνω ενέργειες των ελληνικών Αρχών είναι σύννομες με τη νομική υποχρέωση διάσωσης ζωών που βρίσκονται σε κίνδυνο και με το διεθνές και ενωσιακό νομικό πλαίσιο για την έρευνα και διάσωση και αν η Frontex όφειλε να επέμβει γνωρίζοντας τα ως άνω, στα πλαίσια της εντολής του.
Η απάντηση
Πέρα από την αναμονή να πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες έρευνες και οι δικαστικές διαδικασίες από την ελληνική κυβέρνηση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τονίζει πως «η υποχρέωση παροχής βοήθειας σε πρόσωπα που βρίσκονται σε κίνδυνο στη θάλασσα αποτελεί νομική υποχρέωση των κρατών μελών βάσει του διεθνούς δικαίου».
Επίσης, τονίζει ότι η Frontex «υποχρεούται να διαθέτει τους πόρους και να παρέχει τεχνική και επιχειρησιακή συνδρομή για την υποστήριξη των επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης που ενδέχεται να προκύψουν κατά τη διάρκεια επιχειρήσεων επιτήρησης των συνόρων στη θάλασσα».
Διαβάστε επίσης:
Ευρωεκλογές 2024: Πού και πώς ψηφίζουμε – Αναλυτικός οδηγός
Κασσελάκης: 18 δημόσια αυτοκίνητα και περιπολικά γίνονται ταξί όταν είσαι ο Μητσοτάκης
Εικονική πραγματικότητα Βορίδη: «Είμαστε η ασφαλέστερη χώρα στην ΕΕ»