Ο ένας, ο αρμόδιος υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, νιώθει επαναστάτης! «Στην Ελλάδα συντελείται μια ενεργειακή επανάσταση, η οποία διασφαλίζει σταθερές και προσιτές τιμές ενέργειας στα νοικοκυριά και στις επιχειρήσεις» είναι η ακριβής αποτύπωση της δήλωσής του.
Ο άλλος, ο αν. υπουργός Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης, μας γνωστοποιεί ότι είναι αντιλαϊκό μέτρο η περικοπή των φόρων στα καύσιμα γιατί όποιος στην Ελλάδα κατέχει αυτοκίνητο και το χρησιμοποιεί είναι πλούσιος! «Ενας αντίστροφος φόρος, δηλαδή τα πιο φτωχά νοικοκυριά τα καύσιμα τα χρησιμοποιούν πολύ πιο λίγο γιατί δεν έχουν αυτοκίνητο» ανέφερε. Μάλιστα δεν σταμάτησε εκεί, αφού συμπλήρωσε πως «αυτοί δε που έχουν δύο ή τρία αυτοκίνητα που δεν τους λες και τους φτωχούς της κοινωνίας θα ωφεληθούν περισσότερο».
Στην κορυφή της αλλοίωσης της πραγματικότητας που βιώνουν οι κάτοικοι αυτής της χώρας βέβαια ο ανέμελος πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος σε μια εξωφρενική τοποθέτησή του προσπαθεί να πείσει: «Η Ελλάδα είναι μία χώρα με καταπληκτική ποιότητα ζωής…»!
Μέσα σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί και το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών, που προσθέτει την επιστημονική επίφαση αναθεωρώντας τις προβλέψεις του για την ανάπτυξη τοποθετώντας τη στο 9-9,5% για το 2021. Βέβαια ούτε λόγος για το πρωτογενές έλλειμμα και τη λιτότητα 10 δισ. ευρώ που αυτό επιφέρει ούτε βέβαια ανάλυση για το ότι αυτή η ανάπτυξη του 2021 στηρίζεται κυρίως στα δάνεια που έλαβε ο ΟΔΔΗΧ, στην προκαταβολή από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης και βέβαια στις εκκρεμείς συντάξεις και στη μη εξόφληση των προμηθευτών του δημοσίου.
Σε όλα αυτά έρχεται η πνιγηρή πραγματικότητα να αποτυπωθεί σε αριθμούς:
• Η Eurostat για την Ελλάδα περιμένει νέα ενίσχυση του πληθωρισμού στο 5,5% τον Ιανουάριο.
• Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας παραδέχτηκε ότι ο πληθωρισμός θα… τρέχει με 5% ακόμη και τον Μάρτιο. Στην πράξη βαίνουμε προς αναθεώρηση του προϋπολογισμού που ψηφίστηκε τον Δεκέμβριο με την παραδοχή ότι το 2022 θα τρέξει με 1%!
• Στη νησιωτική Ελλάδα ήδη η αμόλυβδη βενζίνη ξεπέρασε τα 2 ευρώ/λίτρο.
• Το πετρέλαιο θέρμανσης ήδη καταγράφει ετήσια αύξηση κατά 40% (έχει ξεπεράσει το 1,23 ευρώ/λίτρο, ενώ τον Φεβρουάριο του 2021 ήταν 0,88 ευρώ/λίτρο). Είναι προφανές ότι αυτές οι τιμές καυσίμων επηρεάζουν το σύνολο των καταναλωτικών προϊόντων, με δεδομένη την αρχή «ό,τι παράγεται, μεταφέρεται», και με δεδομένο ότι δεν υφίσταται αύξηση των εισοδημάτων και ο μέσος μισθός παραμένει κοντά στα 1.000 ευρώ, το σύνολο της κοινωνίας βρίσκεται εκτεθειμένο σε πληθωριστικές πιέσεις.
Ομως πολλοί θα σκεφτούν ότι ευθύνονται τα γεωπολιτικά παιχνίδια για την αύξηση των τιμών ενέργειας. Η αλήθεια είναι αλλού. Η Ελλάδα έχει την τέταρτη ακριβότερη βενζίνη στην Ευρώπη μετά τη Δανία, τη Φινλανδία και την Ολλανδία. Η αιτία είναι ότι το 60% της τελικής τιμής των καυσίμων αφορά φόρους (ΦΠΑ και ειδικός φόρος κατανάλωσης). Με δεδομένο ότι αυτοί οι φόροι κινούνται ποσοστιαία, το κράτος απορροφά τεράστια χρήματα από αυτή την έμμεση φορολόγηση. Παρ’ όλα αυτά το τετράδυμο Μητσοτάκης – Σταϊκούρας – Σκυλακάκης – Σκρέκας αρνείται να δει την πραγματικότητα και να μειώσει τους φόρους αυτούς ώστε να μειωθεί ο πληθωρισμός. Αλλωστε ο Κυρ. Μητσοτάκη το έχει αναφέρει ευθαρσώς σε συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου τον περασμένο Σεπτέμβριο: «Αντέχει ο Ελληνας καταναλωτής».